Hej allt kunnigt folk....

Jag har nyligt byggt ett garage i storleken 45 kvadrat med vattenburen golvvärme (2 st slingor) och skall inom kort isolera detta garage för att sedan köra igång värmen i det.
Jag har tänkt bygga själva värme och pump-anläggningen själv. Dvs svetsa ihop eget exp.kärl och kopplingar mm
Men...jag har lite funderingar kring rent hur den skall utformas på rätt sätt.
Har ni kommentarer på min skiss så får ni gärna ge mig synpunkter och tips på hur jag skall göra den på bästa sätt.

/ Andreas

golvvarme.jpg

 
Spontant skulle jag nog rekommendera dig att köpa prylarna, det är inte så stora pengar det handlar om.
Om du ändå ska svetsa ihop själv så skaffa expansionskärl (slutet) med färdig koppling för tryckmätare och övertrycksventil.
Cirkpumpen brukar man sätta på returen för att den ska jobba med låga temperaturer. I ditt fall har det ingen större betydelse eftersom du ändå kommer ha låg temperatur i slingan (tippar 20-30 grader beroende på hur varmt du vill ha i garaget).
Hur har du tänkt att styra temperaturen i garaget?
Det enklaste och gott nog är att hålla konstant värme i kärlet, golvvärme är ändå så pass trögt att det kommer bli svårt att styra el-patronen med en rumsgivare.
 
Hej...
Jo...jag är väl som sagt den där personen som hellre "gör det själv" ......visst är det säkert inte så stora pengar..men.....samtidigt är det roligt.
Nåväl....
Varför skall man ha systemet trycksatt egentligen?
Min tanke är att bara ha ett stigrör på exp.kärlet och sedan ett "lössittande" lock som det går att ev. fylla på vid behov.
Jag förstår detta med vattenpumpen att den skall vara på returen..men...som sagt..det är ju inte så hög värme jag skall skjuta ut i plattan..så jag tror det går bra.

Jag har valt en patron som har en inbyggd termostat och även överhettningsskydd.
Ev. så kan man väl reglera med en extern termostat på väggen...men det skall väl inte behövas, jag har ändå inte så himla stora krav på "komforten", men bara det är ca 10-12 grader i garaget under sträng kyla.

Men skulle systemet funka som det ser ut idag?
Jag hade velat shunta på nät sätt ..men var skall detta isåfall ske tycker ni?
Mellan retur-slangarna från plattan och just framför pumpen skulle man väl kunna sätta en manuell shunt?
Eller?

/ Andreas
 
Jag hade velat shunta på nät sätt ..men var skall detta isåfall ske tycker ni?
Varför ???
Du kan ju reglera tempen med el-patronen. Ställ el-patronens termostat på rätt värde. Men om du vill bygga en shuntstyrning "för att det är kul" så är det väl bara att göra det ;D ;D
 
Tja, jag ser inte nåt fel med din idé. Lite tryck kan du ju få på systemet genom att sätta öppen expansion nån meter över golvet. Lite övertryck vill man ha för att systemet inte ska suga in luft nånstans. Vattentätt är inte alltid lufttätt. För att minska risken för syresättning av vattnet i expansionskärlet så kan du lägga på ett tunnt frigolitlock. Jag har även hört att man förr hällde på paraffinolja för att minska syresättningen. Jag tycker att det är överkurs att koppla in ett tryckkärl på det där systemet.

Vad gäller tempreglering så kan du sätta maxtempen på elpatronen till t ex 40 grader och ha en termostat i garaget som sitter före elpatronen och som är ställt på t ex 15 grader. Alltså kommer du aldrig att ha högre temp på vattnet än 40 och i luften i garaget blir det aldrig varmare än 15. På så vis slipper du shunt.
 
returen i botten och stigen i toppen tack..... Köper du en elpatron med 2" rörgänga !?
Kolla vad en elpanna kostar........ så kul kan det väl inte vara.....
Expansion brukar vara rostfri nuförtiden...
 
Hej

Jag har ett hemmagjort system mycket likt det du tänker göra.
Men jag fick byta ut expansionskärlet mot ett rostfritt.
Det gamla såg förjävligt ut bara efter några år, samt att jag fick förlänga stigarröret.

För att förhindra avdunstningen så har jag bara lagt en plastburk över expansion, helt löst. Om det är helt öppet så får man fylla stup i ett.

Lycka till..
 
Jag tror personligen att det borde funka bra....
och ett lät plastlock som ligger löst påsatt tror jag räcker....
Jag kommer ha en el-patron som är på 4 kW....
tror det var en R50 gänga.....
 
Varför skall man ha systemet trycksatt egentligen?
Det behöver i princip inte vara trycksatt. Anledningen till slutet expansionskärl är att det är enkelt och går fort att installera, men vad jag förstår så är det "hellre dyrt och självbyggt än billigt och färdigt".
Tyvärr är jag likadan själv till sättet så jag har bara att förstå dig. Du kommer bygga detta från skrot till en väl fungerande anläggning :) . Jag har byggt en massa dyra prylar som tagit massor av tid :p Om jag ändå hade köpt det färdigt ???
 
Jag är nu färdig med min värmeanläggning rent tekniskt...dvs den är ihopsatt men ej testad.

Detta gör jag efter det att jag har isolerat färdigt mina väggar ...

Jag har även satt en äldre variant av rumstermostat (Danfoss) som skall styra patronen så att man erhåller den önskade tempen lite mer precis....
Det blir så svårt att styra värmen med hjälp av patronens inbyggda termostat eftersom den bara går lägst ner till 30 grader...
Denna termostat som jag monterar på väggen kan ställas in så att den går till önskad temp och sedan sjunka till en också inställd minimum-temp för att åter slå till....
Jag satte naturligtvis den så att den styr en 3-fas kontaktor vilket i sin tur är kopplad på patronen.

Den skall bara få lite snygg beklädnad i form av plåt och naturligtvid isolering så är den klar att kopplas in.

/ Andreas
 
Din rumstermostat: vad känner den av luft- eller vattentemperatur???

Om det är vattentemp. så är det OK, men är det luft temperaturen så kommer du att koka bort vattnet innan det hinner bli varm i garaget. Golvvärme är TRÖGT.
 
Är verkligen golvvärme bra i ett garage?
Om man inte tänker meka i strumplästen (vilket jag visserligen sett en snubbe göra på en bilverkstad :)), räcker det väl med att värma luften på konvetionellt sätt, dvs med radiatorer? Förlusterna blir ju stora om man inte isolerat plattan som för inneklimat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.