Ska köpa mig en trimmer, har mer eller mindre bestämt mig för att det blir en batteridriven 36v istället för den billigaste bensindrivna (typ husqvarna c122).

Nu är ju frågan om man ska ha en Bosch ART 30-36 Li ELLER en Ryobi RLT36?

Har gjort mitt bästa för att hitta något test där dom provar båda men går inte att finna...
Prisskillnaden är försumbar och både bosch och ryobi erbjuder häcksacksar där jag kan använda samma batteri till.

http://www.bygghemma.se/utomhus/tra...campaign=pla&gclid=CLf5g_OYh8wCFecucgodffsMqQ

http://www.bygghemma.se/utomhus/tra...rimmer-bosch-art-30-36-36v-li-1x26ah/p-576277
 
Varken eller. FSA 65 blir det i år!
 
MathiasS skrev:
Varken eller. FSA 65 blir det i år!
Du har alltså provat ryobin och boschen?

FSA 65 verkar ju dessvärre inte lira i samma prisklass... verkar gå på nästan det dubbla och då med ett klenare batteri :/
Hittar som sagt inga tester men finns lite filmer på youtube på alla trimmers som nämnts och vad jag kan se så ser jag inget som motiverar mig att lägga 2 tusen extra för stihlen.

Men om du har erfarenhet av dom andra 2 och kan motivera ditt svar så gör det gärna, annars så var ditt inlägg ganska värdelöst :/
 
Jag hade kört på Boschen, tveklöst.
 
Har goda erfarenheter av Ryobi, spec med 36 V batteri. Tyvärr ingen erfarenhet av Bosch maskin.
 
svenka skrev:
Du har alltså provat ryobin och boschen?

FSA 65 verkar ju dessvärre inte lira i samma prisklass... verkar gå på nästan det dubbla och då med ett klenare batteri :/
Hittar som sagt inga tester men finns lite filmer på youtube på alla trimmers som nämnts och vad jag kan se så ser jag inget som motiverar mig att lägga 2 tusen extra för stihlen.

Men om du har erfarenhet av dom andra 2 och kan motivera ditt svar så gör det gärna, annars så var ditt inlägg ganska värdelöst :/
Det var en märklig logik. Måste jag ha provat alla dina alternativ för att föreslå något helt annat? Det verkar inte rimligt. Det jag har provat senast är motsvarande sladdburna maskiner från stihl. Nu är det dags att gå över till batteri på åtminstone grästrimmer och häcksax. Instegskostnaden för stihl är lite trist men när nästa maskin köps blir totalkostnaden inte så farlig.

Om det känns bättre för dig kan du se mitt inlägg som en uppmaning att titta på produkterna i proffssegmentet och skippa konsumentprylarna, om det sedan är stihl eller husq spelar mindre roll.
 
Jag har Ryobin och är väldigt nöjd. Har även gräsklipparen och häcksaxen och allt fungerar bra:)
 
Jag skulle vilja slå ett slag för Makitas trimmerserie. De har både 18V och 36V trimmers att välja på. Fördelen med deras trimmers är att de använder samma batterier som till alla andra batterimaskiner som de saluför. 36V varianten använder alltså två stycken 18V batterier.

Batterier är ju en väldigt dyr del i den här sortens maskiner och då är det ju onödigt att ha olika sorters batterier till trimmern, skruvdragaren, häcksaxen, mutliverktyget osv. Om man redan äger en Makitamaskin så kan man köpa alla de andra "nakna" dvs utan batteri för att kapa ner inköpspriset en del.

Den här äger jag själv och till en enkel villaträdgård funkar den fint.

Lite seriösare men fortfarande 18V.

36V varianten med både tråd och slyklinga i paketet
 
  • Gilla
Ljus och 1 till
  • Laddar…
Blev en Bosch 36v trimmer, 2600kr inkl 2,6ah batteriet. Köpt på lokala byggbutiken så om det skulle bli några problem med den så är det lätt att reklamera.
 
Och hur funkar trimmern nu då? Är den bra?
 
Köpte Boschen då jag sedan tidigare har gräsklipparen med två st 4.0 Ah batterier. Är väldigt nöjd och med två feta batterier tar ryggen slut långt innan första batteriet. Får nog fixa någon sorts sele om man planerar lång användning.
 
S svenka skrev:
Ska köpa mig en trimmer, har mer eller mindre bestämt mig för att det blir en batteridriven 36v istället för den billigaste bensindrivna (typ husqvarna c122).

Nu är ju frågan om man ska ha en Bosch ART 30-36 Li ELLER en Ryobi RLT36?

Har gjort mitt bästa för att hitta något test där dom provar båda men går inte att finna...
Prisskillnaden är försumbar och både bosch och ryobi erbjuder häcksacksar där jag kan använda samma batteri till.

[länk]

[länk]
För min del avstod jag från batteridrift vad det gäller häcksaxen då det blir för klent och hugger lättare. Annars har jag ett helt kit med Ryobi 18 V maskiner inklusive trimmer som jag är mycket nöjd med.
 
är det verkligen så fortfarande, att en batterihäck är för klen? En sådan står på inköpslistan. Vad har du testat?
 
Jag kör Husqvarna 36V häcksax och grästrimmer och känner inget behov av mer kraft eller andra problem. Har bara ett rel litet batteri men räcker till en omgång av varje maskin till vår 2000kvm tomt med en massa häckar och buskar.

Sen visst, jag gillar att hålla knivarna iordning på häcksaxen och om man skulle ha slöa knivar kanske den inte skulle tugga sig igenom lite grövre grenar/pinnar på samma sätt...men sånna problem har jag aldrig upplevt på mina två år...
 
johan.d.hallin johan.d.hallin skrev:
Jag kör Husqvarna 36V häcksax och grästrimmer och känner inget behov av mer kraft eller andra problem.
Kör samma uppsättning men har kompletterat med ett extra stort batteri som används till trimmern (pga stor tomt). Inga problem här heller - klockrena!
 
  • Gilla
johan.d.hallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.