Godkväll. Jag vet inte ifall jag är i rätt forum men jag skulle behöva lite hjälp med mina källarfönster,

Jag håller på att renovera ett rum i källaren till badrum och funderar på ifall man våga byggskumma det, det ska bli puts på utsidan och kakel på insidan.

Då kommer mina frågor, är det möjligt att putsa runt fönstret när det är byggskummat?

Räcker det med bara byggskum? Eller måste jag sätta betongskruv med? Har esseve indu-plug liggande, men inga plugg. (ifall det behövs med den skruven, fick jag aldrig reda på när jag köpte dom) karm hylsan sitter och spelet blir ca 10mm runt om.


Väldigt tacksam för svar.
 
God kväll.
Jag känner till vissa firmor som sätter fönster med enbart fogskum. Jag själv skulle aldrig göra det, men det går.
Se bara till att du fixerar fönstret bra först.
Sen går det ju att skära loss så mycket fogskum du behöver för att kunna putsa/spackla o sätta kakel.

Har du aldrig använt fogskum innan så vill jag tipsa dig att ta det försiktigt. Det expanderar (ungefär som raklödder, fast långsammare) och det blir kletigt som tusan innan det härdat. Så se till att du får skummet där du vill ha det ;)
 
Okej. :) men har du någon aning ifall man vågar använda skruven istället för jag har inga pluggar till betong men det står så här på deras hemsida..

http://essve.se/webcatalogue/smapack/426487-betongskruv-indu-prog/

Jag fattar det som att det inte behövs plugg men som du kanske förstår så är jag nybörjare på renoveringslivet. ;)

Eller ska man köra en kombo? Sätta skruven och byggskumma lite? :)
 
Nej du behöver ingen plugg till den skruven och borrets dimension står ju på asken. Att sätta fönstret med skruv och sedan fogskumma är ett helt normalt monteringssätt så det ska inte vara några problem. Men jag föredrar drev och bottningslist ;). Men skummet har ju fördelen att det blir hårt, och fyller ut bra utan större ansträngning.

Så kör på skruv och fogskum 👍
 
Jag föeslår att du lägger mjukfog mellan fönster och puts, de kommer röra sig olika med temperatur och fuktighet och det kommer att spricka om du lägger puts direkt mot trät.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.