Upp emot tusentals flugor runt hela huset.
Anticimex säger åt mig att "dammsuga upp dom".

Har hittat åtskilliga bon på vinden och i fönsterkarmar.

HJÄLP!

Hur får jag bort dom om inte ens Anticimex kan? Eller var den jag pratade med ignorant?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte mycket man kan göra... RADAR DOS P hjälper mot "bon" och kan med fördel sprutas i springor, fönstersmygar, etc. under tidig vår får att ta kol på så många som möjligt som ännu ligger och slöar och gömmer sig.
Det finns flugfällor och sånt klibbigt papper man kan hänga upp men utomhus eller på vind är de inte så effektiva.

Vi har också haft sjukt mycket flugor i år och jag dammsuger upp dem inomhus. Full fart på dammsugaren och sen får man jaga omkring lite med röret innan de åker in.
 
Vit fasad så här på vårkanten brukar locka till sig flugor, vi har det också så ibland. Efter ett tag har de försvunnit.
 
Beror också på var man bor.

Vi bodde tidigare vid en bondgård med tjurar. Där var det gått om flugor, men också gott om spindlar som käkade sig stora och feta.

En fungerande natur är bästa, enklaste och billigaste botemedlet. Spindlar och fåglar käkar flugor, så även grodor & paddor. Även getingar kan i viss utsträckning decimera antalet.

Annars har ni ett evighetskrig. Har för mig att det sägs att om inte flugorna hade några naturliga fiender så skulle de täcka hela jorden i ett flera meter tjockt lager på bara någon eller några dagar. Det betyder omvänt att utan flugor så skulle förmodligen alla landlevande djur dö då det är en så massiv födokälla. (Hm, kanske en smula off topic.)

Upplevde dock inte att det var ngt stort problem inne. Men ett par stora och kraftfulla/tunga flugsmällor, samt flugnät hjälper.
 
  • Gilla
Joel Olsson
  • Laddar…
Tack alla för era svar!
Det som oroar mg mest är att man inte ska kunna sitta på altanen nu under våren. Men det är förmodligen bara att anpassa sig.
 
De här ålderdomliga klistriga tejpremsorna som man hänger i taken är fortfarande de mest effektiva flugfällorna. Ogiftiga dessutom. Man ska bara inte snåla med att byta ut dem.
 
S
Denna fungerar http://shop.mullvadsjagaren.se/product/getingfälla

Fly Attractant Recipe

2 Cups of water
1 Cup vinegar
1 Cup sugar
1/2 sliced banana, or peel.

OR
2 Cups of water
1/2 Cup syrup
1/2 Cup vinegar
OR
2 Cups of water
1/4 Cup raw meat
Note: Allow 2-7 Days for the fly attractant to become active.

TRAP HINTS

Set out several fly traps for more effective trapping.
Replace 2-Liter bottle and attractant when the fly trap is full or attractant dries up.

Mer info och bilder:
http://www.fatal-funnel.com/effective-fly-traps/
 
  • Gilla
Joel Olsson
  • Laddar…
Flugor och många andra insekter övervintrar i sprickor mellan brädor, under trädbark, i div skrevor och annat. När solen börjar lysa så väcks de, vilket sker ungefär nu eller lite tidigare eller senare beroende på vilken del av landet man bor och hur tidigt våren kommer. Favvoställen är springor runt fönster och dörrar vilket bla gör att det brukar kunna finnas många flugor inne i bodar, förråd och sommarstugor som ofta har dålig isolering runt öppningar.

När flugorna har vaknat brukar de sitta mot närmaste soliga vägg eller stenknalle för att värma upp sig. De är rätt hungriga efter vintern och har inget särskilt intresse att drälla runt mer än nödvändigt på någons vägg. De kommer ganska snart att ge sig av ut i naturen för att hitta något att äta. Om solen fortsätter att lysa kommer de att vara borta på någon dag. Om det däremot blir mulet eller regnigt så kommer de att bli sittande mer eller mindre stilla tills det blir soligt igen då de ger sig av.

Som parentes kan sägas att inga andra insekter än bin och myror övervintrar i bon. Humlor och getingar har en ensam drottning som bygger nytt bo varje år. Flugor har en kort livslängd på någon eller ett par veckor som bäst uunder sommarsäsongen. De som föds sent övervintrar dock på ovan nämnt sätt. Att många råkar vara på särskilt bra ställen i deras tycke innebär dock inte att de har nåt mer att göra med varandra än att de råkar befinna sig på samma plats vid samma tillfälle, ungefär som folk på julrean.

De är naturligtvis helt ofarliga på alla sätt. Vifta bort dem om de stör Dig eller slå ihjäl dem med valfritt redskap. Om nån dag så är de, som sagt borta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joel Olsson och 1 till
  • Laddar…
Det är en speciell sort som kommer i mängder på våren, man kan bara bli av med dem genom att sanera exakt samma dag som de kommer fram, i hundratal som du beskriver. De övervintrar i springor i bräderna på vindar och sådant. Minns inte vad han kallade dem, killen från Anticimex som var och kollade inför att huset jag då jobbade i skulle göras om till HVB-hem, men det är alltså bara någon dag på våren det går att bli av med dem på riktigt.
 
Flugorna här hemma är väldigt inkonsekventa. Vissa år är det knappt några flugor alls, sedan kommer något enstaka år med riktiga invasioner då vi fyller huset med flugfångare och ibland får spraya hela kåken med Radar för att sedan dammsuga upp tusentals fluglik. Året efter är det knappt några flugor alls.
Ser inget mönster i det heller. Vi har haft hästar på gården ganska många år, och då inte haft några flugor alls. De år det varit invasion har vi inte haft hästar eller andra djur i närheten.
 
De där är ingenting jämför med vad mina svärföräldrar har hemma varje år. Man ser flugorna från vägen när man kommer med bil. Och de beror på att den vita väggen ser svart ut.

De brukar dock vara dom "bortflugna" efter någon vecka helt utan att de gör ett endaste något.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nja, Det är normalt inte någon speciell sorts fluga. De flesta flugor övervintrar på detta sätt. Undantagen är de som övervintrar som larver vilka kläcks på våren och då först blir nya flugor. Generellt sett gillar de att sitta högt upp så typiskt är det alltså fler på vinden än på lägre våningar och fler i högre belägna hus än lägre i ett givet område. Dessutom gillar de särskilt om huset är bevuxet med vildvin eller murgröna som är deras naturliga övervintringsplatser.

Det är ungefär lika många flugor varje år och har så varit i alla tider. Man kan dock få för sig att de är många fler än vanligt om solen och värmen kommer plötsligt på våren och alla får fart på en gång. Om det går lite saktare så kommer inte alla ut samtidigt.
 
Beroende på hur ni/du bor, testa att sätta upp fladdermusholkar.
En fladdermus äter upp till 7000 insekter per dygn. Så försök få dit en liten koloni fladdermöss så kanske flugproblemet minskar.
Dessutom är vissa fladdermössarter hotade, så då gör du samtidigt en insats för att bevara fladdermössen!

Jag hade med massa flugor på en gavel och har satt upp fladdermusholkar och jag tror att det har hjälp.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Har upptäckt att jag har fått ett hundra tal äckliga flugor på fasaden (vit) och att de verkar svärma ( para sig ) där.

Jag har ingen aning men kan det va så att fjolårets ägg först kläcks och blir en larv som sedan blir en liten fluga som sedan käkar och växer lite och sedan börjar de para sig och att de därefter lägger äggen i någon springa i fasaden och sen sticker dom??

Man kanske kan spraya alla springor med radar innan solen börjar värma på våren så att ägg och eventuellt larver dör innan de blir flugor.

Är det någon som provat att spraya på ägg eller larver?

mvh

Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.