Hej,
Problemet:
Nu skulle jag vilja ha massor med åsikter. Har rivit upp golvet för att isolera om. Misstänkte att det var nåt med syllstocken. På bilderna ser vi bjälklaget som nertill är murken (stuckit in kniven) och syllstocken som bjälklaget vilar på, vilken också är murken.

Orsak:
Vi sänkte marknivån utanför för tre år sedan.
Jag tror att det helt enkelt har stått under mark och det är orsaken till detta.

När jag läser om ruttna syllstockar och dylikt så kommer det ofta upp frågor om kanelliknande pulver, hussvamp osv. När jag petar med kniven så faller det sönder rätt lätt, jag hade inte reagerat om det inte var för detta jag läst på internet.

Åtgärd:
Fick tips av en person att förstärka bjälkarna, ställa reglar på tjärpapp, mot grundstenen, mellan golvbjälkarna och fästa fast dessa reglar i golvbjälkarna och de stående planken (timret) så att detta blir bärande i sig. Själv vet jag inte just nu vad jag kommer att göra.

Frågor:
Behöver jag rensa bort allt murket eller kan jag slå på förstärkningar på golvbjälkarna ändå? Om inte, vad är det för farligt med snustorrt, dock obrukbart, virke.
Vad tror ni om idén ovan?

(Ska lägga in golvvärme i hela undervåningen samt renovera en hel del så jag hade inte räknat med den extra tid detta ger, vilket betyder att jag är ute efter en smidig, men ändå hållbar lösning)

Tack på förhand!

/Peter

20160401_211430.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160401_211349.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160401_211325.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Bild 3 ser ut att vara allvarligt angripen av skadeinsekter och inte främst röta.

Förstärkningar får någon expert svara på.
 
Hej, tack för svaret. Jo, det har nog varit nån mask där när det var blött. Har idag sågat bort lite gammalt och inte sett röken av liv i träet. Tror att det var blött för ganska länge sen.
 
1459699545804.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi river ut allt, gräver ut, makadam, cellplast, golvvärme och gjuter platta.
 
Troligtvis inte äkta hussvamp. Den hade nog inte gett sig så lätt. Sannolikt bara "vanlig" röta som bryter ned träet.

Om grunden och stockarna nu är snustorra så är det ju bra. Då bör det inte bli förnyade fuktproblem.

Den snabba enkla billigaste lösningen är nog den som du skissat på. Den funkar så länge som fukthalten i grunden håller sig låg.
Annars är väl fortfarande rekommendationen att ta bort allt fuktskadat virke.
Vill du vara helt säker på vad det är så ska det gå att skicka in prover för analys, men det tar förmodligen lite tid.

Har marknivån alltid varit som innan ni sänkte den, eller har den sakta höjts genom tiden och ni har återställt originalnivån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.