Hej!

Vi har en ca 50m lånng vintergrön ligusterhäck som är planterad för ungefär 8år sedan tror jag (förra ägaren planterade den) och det känns som om den skulle behöva lite mer kärlek för att komma igång och börja växa. Den blir grön och fin på somrarna, men förutom några enstaka skott som sticker iväg så händer det inget på höjden (ca 1.1m hög idag).

Har ni några tips, vad och hur ska man göra? Jag har tyvärr ingen tillgång till naturligt avfall från en bonde eller liknande utan för förlika mig med produkterna som finns att köpa i butik. Jag har läst en hel del men överallt står det bara att man ska gödsla, men inte HUR och med vad.

Så, vad har ni för erfarenheter? Ska man använda kogödsel på påse? Eller ska det vara vanlig planteringsjord? Hur mkt bör man tillsätta? Finns det nån annan gödsel som är bra för en ligusterhäck?

/ magnus
 
Claes Sörmland
Om det verkligen är gödsel som saknas så är det främst kvävegödsel som behövs. Det finns hur många produkter som helst, t ex Blåkorn och hönsgödsel är kompletta och kväverika gödsel. Kogödsel på påse fungerar också bra men kräver sina säckar eftersom att närsalterna är utspädda med torv som är huvudbeståndsdelen i säckarna. En fördel med dessa påsprodukterna är att de också tillför mullämnen till jorden vilket ofta är värdefullt om marken är mycket lerig eller sandig/grusig.

Det behöver inte vara gödsel som saknas. En vanlig bristvara är istället vatten - speciellt på nyanlagda tomter där man har fyllt ut med dränerande stenmaterial. Lösningen är att vattna mera och täcka marken längs häcken med mulch - organiskt material som t ex täckbark.

En annan variant är att jorden är för kompakt - detta är inte sällan ett problem vid nybyggen på lerjord. Leran kompakteras under byggprocessen och är svår att odla i. Just liguster är känslig för kompakterad lerjord. Ett sätt att långsiktigt förbättra sådan kompakt lera är att täcka marken med mulch.
 
BirgitS
Kogödsel fungerar bäst som jordförbättring vid nyplantering eftersom näringskoncentrationen är rätt låg. Hönsgödsel har betydligt högre halter.
 
Tack så jättemycket för svaren!
Jorden i häcken ser ut att ha sjunkit ihop ganska mycket så jag skulle tro att det vore bäst att först o främst försöka luckra upp den befintliga jorden lite, samt tillsätta lite ny jord, och i samband med det kanske gödsla med lite hönsgödsel (eller blåkorn).
 
BirgitS
I så fall kan nog kogödsel fungera eftersom det då gäller några cm tjocklek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.