peternicklas
MBygga skrev:
Lite intressant att på Elsäkerhetsverkets sida står det inget om att Jula Meec robot skullle vara belagd med försäljningsförbud, endast Worx WG790E. Så var kommer de uppgifterna från annat än från den "tillförlitliga" tidningen Skövde Nyheter :confused:
Finns ett beslut på det daterat 2016-04-01.
 
Elsäkerhetsverkets beslut är överspelat, roboten är sedan i fredags godkänd, säger hpv schou (om det nu stavas så) i hässleholm. Mer information än så har jag tyvärr inte.
 
peternicklas skrev:
Finns ett beslut på det daterat 2016-04-01.
Och var hittar du det? Finns inte på deras hemsida eller på deras Facebook sida heller för den delen.
 
JonasMunding skrev:
Elsäkerhetsverkets beslut är överspelat, roboten är sedan i fredags godkänd, säger hpv schou (om det nu stavas så) i hässleholm. Mer information än så har jag tyvärr inte.
Det är väl bra att de åtgärdat maskinen men det är ju knappast överspelat för de som redan har en 790E. Hade jag haft en sån skulle jag för att inte orsaka mig själv eller andra eventuella problem i framtiden krävt att få häva köpet eller få maskinen utbytt mot en som är godkänd.
 
peternicklas
MBygga skrev:
Och var hittar du det? Finns inte på deras hemsida eller på deras Facebook sida heller för den delen.
Se bilaga.
 
peternicklas
JonasMunding skrev:
Jag har inte hittat det någonstans, jag har ringt och pratat med dem. Snubben i supporten återkom efter någon timme då han konsulterat andra i ämnet och få fick jag ovanstående svar.
Jag tolkade det inte som att man åtgärdat något på roboten utan som att den inte alls underkänts utan snarare klarat testerna.
Jag menade inte att hävda någon sorts sanningshalt i det, jag återgav bara vad jag fick sagt till mig, sorry om jag inte var tydlig nog.

Mvh Jonas
Lite märkligt att den blir underkänd om den har klarat testerna. Har de gjort fel vid testningen?
 
peternicklas
Tobias Pettersson skrev:
Min chef ringde mig imorse och sa att han hade fått ett "nyhets mail" där det stod att det skulle bli försäljningsförbud på 790E.. Jag kollade upp det nu och det verkar stämma att det "kan bli".

Här är min källa: [länk]
Ska enligt källa vara borta igen.
 
Kan ju omöjligt varit några större störningar. Om man ser verkligheten som ett stort test så har åtminstone inte jag hört om några störningar mer är robotar sinns i mellan men det är ju en annan grej. Men det är ju bra att dom håller koll och testar produkter kontinuerligt.
 
peternicklas skrev:
Ska enligt källa vara borta igen.
Vilken Källa?
 
Någon här på tråden med hörapparat som upplevt problem med 790E?
 
peternicklas skrev:
Fick den av en reporeter på Skövde tidningen. Elsäkerhetsverket är inte speciellt snabba med att lägga ut sin information. I deras diarie kan man se all ahndläggning av olika ärende. HQ och Gardena har fått information om förslag till beslut redan i november, samma som Worx och MEEC, deras fall är dock inte officiellt beslutat ännu.
Då undrar jag som lekman varför HQ och Gardenas beslut inte är officiella? Kan det handla om pengar?
Oj, nä, det kan det inte vi befinner oss i Sverige där sådant inte förekommer.
 
  • Gilla
czddq
  • Laddar…
peternicklas
nissenhj skrev:
Då undrar jag som lekman varför HQ och Gardenas beslut inte är officiella? Kan det handla om pengar?
Oj, nä, det kan det inte vi befinner oss i Sverige där sådant inte förekommer.
Kan man skriva sånt???
Men de som vill kolla närmare:
http://diarium.elsakerhetsverket.se/WebDiary/Case/CaseInfo.aspx?caseID=113839
http://diarium.elsakerhetsverket.se/WebDiary/Case/CaseInfo.aspx?caseID=113833
http://diarium.elsakerhetsverket.se/WebDiary/Case/CaseInfo.aspx?caseID=113831
http://diarium.elsakerhetsverket.se/WebDiary/Case/CaseInfo.aspx?caseID=113829
Tyvärr så ligger inte dokumenten öppna för oss...
 
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
Vad säger detta mer än det vi redan vet? Att Gardena och Husqvarna var testade visste vi ju redan. Man kan lika väl anta att dom följer reglerna och är godkända. Lika väl som något annat scenario.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.