Hej gott folk!
Har läst inlägg och imponeras över kunskapen som flödar här. Vi ska bygga ut vår altan men har fastnat när det gäller design och lösning då det blir en hög altan. Idéer mottages tacksamt :)! Infogar två bilder, första är en bild från gaveln på huset. Som ni ser finns det en balkong och en altan - det är altanen som ska byggas ut. Bild två är planritning över befintlig altan (entrén är i öst). Jag vill ha en STOR altan :p

Bild (7).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild (8).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Puff puff! :)
 
Ta bilder på tomten och huset.
 
Blir lättare att få kommentarer om du presenterar ett förslag på hur ni skulle vilja ha det. Som forum medlemmarna sedan kan ha åsikter om, ge förslag på förbättringar eller alternativa lösningar till. Alltid svårt att ge något om man inte vet vad TS är ute efter....
 
Tack för svar MissAnpassad och roli !
Har försökt rita in hur jag tänker i dagsläget kring utbyggnad (ej skalenligt). Egentligen inge märkvärdig utbyggnad, men att altanen iaf är lika bred och lång som balkongen samt en del som är större. Största utmaningen som jag ser det, är att altanen blir så hög, från gräsmattan sett. Jag vill ha en stor utbyggnad, men behöver hitta en lösning som gör att altanen inte upplevs så hög visuellt sett. Andra funderingar jag har är om utbyggnaden ska vara är om den ska vara fyrkantig eller om den ska vara som en hexagon (heter det väl). Är jättetacksam för idéer och tankar!
altan utbyggnad.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Befintlig altan ser ut så här:
Från öster:
IMG_3075.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från väster:
IMG_3079.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från söder:
IMG_3080.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Befintlig trall (golv) ska bort. Altanen ska byggas ut där den är som bredast idag (mot söder) men också breddas i väster. Utmaning är hur man ska bygga för att altanen inte ska bli för hög från trädgården till (söderifrån). Tacksam för tips och idéer!!
 
Har funderat vidare på utbyggnad och har mer eller mindre bestämt mig för att bygga som inritat på skissen ovan. Vad tror ni om det?

Den befintliga altanen är 2,60 från husvägg och utåt gräsmattan. Funderar på att bygga ut så att den istället blir ca 5,70 (ojämnt mått jag vet :)), bredden är ca 5m. Är det lagom stort? Det blir ju en del som är under tak (ca 1,9), dvs utan tak ca 3,8 brett (från husvägg och utåt gräsmattan).

Höjden när vi står på gräsmattan är ca 1,8-1,9. Förhoppningsvis kan vi sänka (svårt att avgöra före vi rivit) blir det ist ca 1,6-1,7. Vad tror ni om det? Går det att få snyggt eller är det på tok för högt?

Tacksam för input!!
 
Svårt att säga då bilderna är tagna lite för nära så man ser inte hur det ser ut längre ut från altan.
Innan du river den gamla altanen så lägg ut en bräda från den gamla alten lika långt ut som ni vill ha den nya. Ta sedan ett kort från lite längre avstånd så kanske det går att bilda sig en uppfattning om hur det kommer att se ut
 
Så, nu fotograferat igen. Svårt att fota måste jag säga :rolleyes: Så här långt ut och i denna höjd cirka planerar jag. Vad tror ni om det?
IMG_3174.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3175.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror att trappa alternativt bänkrader( större trappsteg) mot gräsmattan skulle göra att altanen blir en del av trädgården även om det är mycket höjdskillnad istället för att som nu bli två separata enheter.
 
Jag hade personligen gjort ett större däck = högre mot trädgården i söder, satt en spalje under däcket med mycket björnbär och odlingslådor i spaljeén.
Under "däcket" mot huset hade jag satt murblock som stödvägg, sedan har man ett fint utrymme för diverse saker man gärna samlat på sig!
 
Tror att det kommer att fungera alldeles utmärkt. Med någon typ av plantering framför så kommer höjdskillnaden att "försvinna".

Tyvärr lär nog denna utbyggnad av altan/balkong bli byggnadslovspliktigt...... men ni kommer att få ett bra förvaringsutrymme under det nya altanen.
 
Tack för synpunkter! Har funderat fram och tillbaka och bla haft trappa (bänkrader) med i funderingen, men till sist landat i att skippa det i söderläge för att få en större "hel" altan. Har däremot funderingar på trappa (bänkrad) på gaveln av huset. Det visade sig att det gick att sänka altanen något (20cm) så nu blir den inte fullt så hög. Tror och hoppas att det blir bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.