Erjo003 skrev:
Mors! Fick med en autoclip 520 vid husköp! Kört den bekymmersfritt 2 säsonger men tycker den går "snett" i slutet av förra säsongen och likaså nu när jag startade den i helgen! Lokala firman bytte hjulmotorkol vid service innan vintern! Varför går den ej rakt? Den svänger vänster när den skall gå rakt!
Boltis du verkar ju ha koll! Är det en taskig hjulmotor eller har servicesnubben satt dit kolen fel? Smuts?
Tacksam för svar eftersom klipparn sparar mig så mycket tid och det skall den fortsätta att göra:)) se bifogad bild så ser ni klipparns gång. Högt gräs förvisso men rakt skall dom väl gå? ��
[bild]
Klipparen har en accelerometer för att mäta hur mycket marken lutar så att den kan kompensera avdriften genom att svänga lite svagt uppåt. I tidigare firmware så utgick klipparen från att laddstationen stod plant, så när den var inne för laddning så "nollade" den lutning där. Med följd att om laddstationen lutade så trodde klipparen att hela gräsmattan lutade och svängde hela tiden för att kompensera.

Nu tror jag att man får gå in i service menyn och "nollställa" givaren, det gör man då lämpligen när klipparn står plant.

Detta förstås om inget annat är fel, går hjulen lika trögt att snurra på för hand?
 
Inte ovanligt att dom inte går spikrakt. Du kan tex i servicemenyn kontrollera så att bägge hjulmotorerna håller samma hastighet. Test motors står det där. Lyft upp maskinen så att hjulen inte når marken. Tryck på + för att öka hastigheten. Kontrollera så att värdena är samma för bägge hjulen.
 
Gimbal skrev:
Klipparen har en accelerometer för att mäta hur mycket marken lutar så att den kan kompensera avdriften genom att svänga lite svagt uppåt. I tidigare firmware så utgick klipparen från att laddstationen stod plant, så när den var inne för laddning så "nollade" den lutning där. Med följd att om laddstationen lutade så trodde klipparen att hela gräsmattan lutade och svängde hela tiden för att kompensera.

Nu tror jag att man får gå in i service menyn och "nollställa" givaren, det gör man då lämpligen när klipparn står plant.

Detta förstås om inget annat är fel, går hjulen lika trögt att snurra på för hand?
Allright! Vart i servicemenyn hittar jag återställning för den givaren?
 
Redigerat:
boltis skrev:
Inte ovanligt att dom inte går spikrakt. Du kan tex i servicemenyn kontrollera så att bägge hjulmotorerna håller samma hastighet. Test motors står det där. Lyft upp maskinen så att hjulen inte når marken. Tryck på + för att öka hastigheten. Kontrollera så att värdena är samma för bägge hjulen.
Ok så det är ett vanligt fenomen. Grannen har en likadan maskin och den går spikrakt, eller i alla fall mer rakt än min. Sen är hans gräsmatta förvisso bättre skött och inte lika kuperad som min.
Ska kolla så hjulmotorerna håller samma hastighet som du sa:)! Annars verkar batteriet inte klarat vinterns dvala särskilt bra blev jag varse idag. Tappar volt fort och klipparn är bara ute 1,5 timme. Blir nog att byta batteri och köpa kabel för underhållsladdning till nästa vinter:((! Klantig man är
 
Sprang ut och testade hjulmotorerna! Mycket riktigt så håller den högra hjulmotorn ett steg högre värde genom hela registret! Därför svänger min maskin åt vänster istället för att gå rakt😞! Vad beror detta på nu då och hur åtgärdar jag det?😀
 
Om det bara slår på en eller två i hastighet är det till att betrakta som ganska normalt. Brukar som regel alltid skilja. Men om det är mer än 1-2 så bör man kanske byta kolen till att börja med. I ditt fall hade jag inte gjort något speciellt med maskinen.
Däremot kan det vara bra att känna till att det kommit uppgraderade fjädrar till hjulmotorerna på 500 modellerna med kolmotorer. Dessutom bör spåret där fjädern går vidgas något så att fjädern inte fastnar där. Har ju varit lite så att maskiner stannat trots att kolen har halva storleken kvar..
 
Upptäckte när jag körde igång min 520 för säsongen att den bara kör 2h-pass innan den vill ladda. Förra året klarade den 2:40 ungefär. Eftersom batteriet har varit med om över 900 laddcykler och 2000 arbetstimmar så antar jag att viss förståelse bör ges (Har läst att man kan förvänta sig mellan 500-800 laddcykler innan ett Li-Ion batteri börjar tappa märkbart med effekt).

Än så länge så orkar den få gräsmattan klippt. Men jag anar att batteriets bästa dagar är förbi och det snabbt kommer bli allt sämre. Så nytt batteri ska inhandlas.

Verkar som 6.9Ah-batteriet jag har i min är ersatt av det nyare 7,5Ah. Någon som testat detta på 520?
Det finns ju plats och anslutningar för dubbla batterier i klipparen. Kan man låta både det gamla och nya batteriet sitta inkopplade samtidigt?
 
Jag har med gott resultat kört med ett nytt och ett lite äldre batteri i min gamla Lizard (samma maskin som 520).
Om jag minns rätt så gick den över 3,5 timmar på en laddning.
Beträffande antal laddningar så kanske batterierna mår bättre av att köra få långa arbetspass än flera korta.
Men vad gräset tycker om det vet jag tyvärr inte :)
 
bjoma skrev:
Upptäckte när jag körde igång min 520 för säsongen att den bara kör 2h-pass innan den vill ladda. Förra året klarade den 2:40 ungefär. Eftersom batteriet har varit med om över 900 laddcykler och 2000 arbetstimmar så antar jag att viss förståelse bör ges (Har läst att man kan förvänta sig mellan 500-800 laddcykler innan ett Li-Ion batteri börjar tappa märkbart med effekt).

Än så länge så orkar den få gräsmattan klippt. Men jag anar att batteriets bästa dagar är förbi och det snabbt kommer bli allt sämre. Så nytt batteri ska inhandlas.

Verkar som 6.9Ah-batteriet jag har i min är ersatt av det nyare 7,5Ah. Någon som testat detta på 520?
Det finns ju plats och anslutningar för dubbla batterier i klipparen. Kan man låta både det gamla och nya batteriet sitta inkopplade samtidigt?
Vår klippare (iofs en wiper men av samma modell under skalet) har loggat 1100 laddningar och fick tjuvstopp redan i höstas, dvs den orkade inte hem på eget initiativ. Nu efter vintern gick den ca 10 minuter på en laddning. Har precis monterat nytt 7.5Ah batteri (från bygghemma.se 2000:) och släppt ut den på grönbete. Det går TUNGT på gränsen till att den stannar emellanåt då gräset fått växa vilt 2 veckor längre än planerat.

Men angående att montera två batterier, dessa kommer givetvis också laddas parallellt och en fråga är då om kraftaggregatet (som matar laddaren) klarar dubbla belastningen? Jag har någonstans sett en kommentar om att de klippare som säljs med dubbla batterier har en kraftigare laddare. Vet ej om det stämmer dock.

Om man antar att en laddning tar 4h så krävs 7,5/4= ca 2A, med dubbla batterier åtgår då 4A. Fast går laddningen på 3h så krävs 5A från laddaren. Men sen beror det på hur laddningskurvan ser ut, kanske vill klipparen ha mer ström i början av laddningscykeln? (Själva laddaren med övervakning är för övrigt inbyggt i batteriet och vill ha en konstant spänning, så hur den reagerar om kraftaggregatet inte klarar belastningen och dippar i spänning vette tusan).

Ser att vårt krafttagg. kan ge upp till 5A, det skulle alltså kunna gå, kanske.

Men att skicka ut klipparen 5-6h är kanske inte optimalt heller, beroende på hur stora områden man har.
 
Den laddarens kapacitet bör inte vara något problem eftersom min Stiga 527S som har dubbla batterier levereras med en laddaren på 30V / 5A.
Den gamla Lizarden gick i flera år med dubbla batterier fast laddaren bara gav 27,6V / 4,3A. Lizarden har numera bara ett batteri och lever en "pensionärstillvaro" i den nedre lilla trädgården.

Det jag funderade mest på var hur det nya batteriet skulle må av att sitta ihop med ett gammalt batteri. Om kapaciteten på det nya skulle utarmas snabbare av det gamla.
Men enligt en batteriexpert som jag kontaktade, sa att det var inga som helst problem med batterierna eftersom de är parallellkopplade.
 
Redigerat:
Batterifrågor.

Hej har en 525:a som börjar få lite korta klipptider, antar att batterierna börjar ta slut.
Någon som vet var de säljer billiga batterier?
Är det bara att byta eller måste man göra något i menyerna?
Såg att det även fanns 9 Ah batteri, någon som provat dessa?

Några andra bra erfarenheter med batterier?

Mvh AXO
 
Har precis monterat nytt 7.5Ah batteri (från bygghemma.se 2000:)
Några få poster upp.
 
boltis skrev:
Däremot kan det vara bra att känna till att det kommit uppgraderade fjädrar till hjulmotorerna på 500 modellerna med kolmotorer. Dessutom bör spåret där fjädern går vidgas något så att fjädern inte fastnar där. Har ju varit lite så att maskiner stannat trots att kolen har halva storleken kvar..
Hur får man tag i de nya fjädrarna? De står ju inte med som separata reservdelar i reservdelslistan. Har du något artikelnummer man kan lägga beställning på? Jag är nu inne på mitt fjärde byte av kol på vänstermotorn (aldrig bytt på högermotorn). Varje gång jag bytt så har minst halva kolet funnits kvar. Så lite bättre fjädrar hade varit fint.
 
1126-1495-01 är det nya artikelnumret. Är mer silvriga till färgen är den tidigare bronsfärgade.
 
G
Är det något nytt på G från Stiga? Ser att den 527 farsan köpte förra året för 26k nu kostar 16k.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.