Hej!
Tänkte smälla upp en tillbyggnad på ca 25 m2 med utgång ifrån köket.
Blir två öppningar på ca 1 meter till det nya rummet. Tänkte ställa pjäsen på plintar men skulle gärna slippa sätta plintar närmast ytterväggen. Anledningen är att det aldrig är dränerat i källaren men fungerar klockrent som det är nu, inga problem med fukt eller så (hus ifrån 63). Jag slipper gärna att dränera om vilket det känns som jag åker på om jag ska börja gräva upp närmast väggen. Annars behöver jag bara gräva, schakta och isolera 3-5 meter ifrån ytterväggen tänker jag.

Men bortsett ifrån dräneringsfrågan. Kan man fästa bärlinan i befintlig yttervägg in i golvåsen för ytterväggen eller klarar den inte tyngden? Tack för era synpunkter.
 
Vad är ytterväggen gjord av? Jag hade ett hus med stående panel (3 tums) från 1940 och snickaren bara sågade ut hålet till tillbyggnaden och sedan en avbärare tvärs över hålet och på med utbyggnadens tak.
Du kan belasta sockeln med rätt mycket extra last, frågan är bara hur fästa en bärlina? Man kan bulta fast en rejäl bärlina typ dubbel 1955x45 i sockelmuren. Och bultar 300 mm c/c. Helst genomgående m12 gängstav med stora brickor.
 
Redigerat:
Det är "ribbpanel, men jag har ju inga bekymmer att "klä av" om det skulle vara så att jag behöver komma in närmare.
 
Alltså en en-tumsbräda med ribb som lock.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser väggen ut, ca 2-3 dm upp på panelen för att komma i linje med befintligt golv
 
Men innanför panelen?
 
Trollskidan skrev:
Men innanför panelen?
Alltså, tänkte fästa balken i ytterpanelen men ta bort ribben. Ligger ju en 28x4,5 cm hög golvås innanför längst ner så det finns ju bra att dra i.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Blabers skrev:
Alltså, tänkte fästa balken i ytterpanelen men ta bort ribben. Ligger ju en 28x4,5 cm hög golvås innanför längst ner så det finns ju bra att dra i.
Ska du bygga in befintlig fasad, med luftspalt och panel och ha den som innervägg?
Hoppas jag missuppfattat.
 
Ja tänkte bygga in den, eller bör jag göra en vägg emot den? Alternativt klä av lämpligt, förslag med förklaring mottages tacksamt :)
 
Blir ju lätt lite dragit
 
Jag har byggt en tillbyggnad och håller på med min andra för tillfället. I båda fallen har jag klätt av all panel, Vindpapp, ströläkt etc. Dels för att kunna se hur väggen är uppbyggd, för att se hur man eventuellt behöver växla av för sina öppningar, för att spara plats (några cm blir väldigt betydelsefulla i slutet), och för att enkelt kunna dra ny el.

Så mitt råd är att klä av allt. Det blir bättre.

Har du inte så många meter kvar av din fasad som du bygger mot, kan man alltid passa på att ta ner resterande panel också för tilläggsisolering eller nåt man saknar.
 
Redigerat:
"Du har" gjort precis det eller, fäst bärlinan i ytterväggen?
 
  • Gilla
smedbror
  • Laddar…
Skomakartummen tryckte fel:)
 
Tack för tipset smedbror!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.