Kaklat i köket.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alexander413 och 2 till
  • Laddar…
Provence! Fint :)
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
Ventilationslösningen... Badrummet är på andra sidan väggen.

20160317_083535896_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var ledig idag, monterade ute-armaturer åt elektrikern, han tyckte dom var jobbiga... Tryckte även in lite vitvaror. Typiskt sak som alltid händer när man bygger hus, diskmaskinen krävde en fast 24 mm nyckel, som inte var medskickad, fasta nycklarna låg hemma i lägenheten.. :( Sånt här händer precis hela tiden....

Även en bild på elcentralen, kostade mycket men är riktigt bra, jordfelsbrytare, personskyddsautomater, astro-ur för utebelysningen, elektronisk timer för sparlåga på ventilationen när vi inte är på plats.

20160318_132039658_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160318_125456056_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160318_130303334_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Utebelysningen driftsatt, L&K Pisa med Osram Led varmvit ljuskälla, styrs av astro-ur.

20160321_200318940_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Grymt snyggt är väl bara förnamnet (y)
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
Lite blandade bilder...


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Wow! Vad fint det blir! Jag undrar vad du valde för lösning för det enskilda avloppet? Är det WC (och sluten tank) med tanke på grunden? Såg din totalbudget i denna tråd och i en annan tråd spaltade du upp alla poster. Det finns ingen möjlighet att du skriver ut ungefärliga kostnader för posterna i denna tråd? Jag och min sambo är i startgroparna för ett liknande projekt - dock permanenthus, så det vore intressant! Har en tråd om vår prel. kalkyl under "lösvirkeshus". Tack på förhand!
 
Hej!

Kan absolut försöka redovisa lite ekonomi. Är bortrest just nu men återkommer. Slutkostnaden inkl inredning exklusive tomtpris ligger på 1560' för 75-76 kvm.
Vi har en 3kbm sluten tank för wc och ett biofilter från matala för BDT. Är planerat kommunalt va om två år. I annat fall hade jag nog valt ett minireningsverk.
 
  • Gilla
freitag
  • Laddar…
Stringfellow Hawke skrev:
Hej!

Kan absolut försöka redovisa lite ekonomi. Är bortrest just nu men återkommer. Slutkostnaden inkl inredning exklusive tomtpris ligger på 1560' för 75-76 kvm.
Vi har en 3kbm sluten tank för wc och ett biofilter från matala för BDT. Är planerat kommunalt va om två år. I annat fall hade jag nog valt ett minireningsverk.
Aha så då är tanken att ansluta till kommunalt sedan? (Kanske ett måste förresten?) Här är min tråd om vår ungefärliga budget. Men som sagt, vissa grejer där har jag dålig koll på såsom installtionskostnader (el/vvs) osv osv.
https://mobil.byggahus.se/forum/los...pakt-liten-budgetvilla-var-kan-man-spara.html
 
Mekanisk från luft utan värme växling?
Vad är det för fabrikat på fläkten?
Jag leta efter liknande produkt till mitt frtidhusbygge inte så långt ifrån ditt.

// Marko
 
Markokoistinen skrev:
Mekanisk från luft utan värme växling?
Vad är det för fabrikat på fläkten?
Jag leta efter liknande produkt till mitt frtidhusbygge inte så långt ifrån ditt.

// Marko
Precis, en liten Östberg CAU-A, en av de minsta jag hittade, 25-50 l/s. Kunde ju valt en kanalfläkt också men tyckte detta verkade smidigare.

http://www.luftbutiken.se/franluftsflakt/4963-ostberg-cau-a.html

Är kopplat till ett digitalt kopplingsur (se bild på centralen) så när vi inte är där ställer jag timern i "auto-läge". Då har jag programmerat den att bara ge spänning var tredje timme dvs fläkten går en timme sen avstängd två timmar osv. C:a 30% av ordinarie flöde vilket ska vara ok enl Boverket.
Hoppas få låga driftkostnader med detta trots avvsaknad av återvinning.
 
freitag skrev:
Aha så då är tanken att ansluta till kommunalt sedan? (Kanske ett måste förresten?) Här är min tråd om vår ungefärliga budget. Men som sagt, vissa grejer där har jag dålig koll på såsom installtionskostnader (el/vvs) osv osv.
[länk]
Ja, det är krav att betala anslutningsavgiften så då är det ju lika bra att ansluta sig också.
 
freitag skrev:
Wow! Vad fint det blir! Jag undrar vad du valde för lösning för det enskilda avloppet? Är det WC (och sluten tank) med tanke på grunden? Såg din totalbudget i denna tråd och i en annan tråd spaltade du upp alla poster. Det finns ingen möjlighet att du skriver ut ungefärliga kostnader för posterna i denna tråd? Jag och min sambo är i startgroparna för ett liknande projekt - dock permanenthus, så det vore intressant! Har en tråd om vår prel. kalkyl under "lösvirkeshus". Tack på förhand!
Lite siffror, säg till om du saknar något. Har tyvärr inte haft exakt uppföljning så rätt många småresor till Bauhaus och Hornbach saknas nog. Dessutom blir det väldigt ostrukturerat när det kommer från en ganska bra excel-fil. Det kanske ger dig något ni inte tänkt på. Bygger ju alltså två hus, ett på 75 BOA och ett på 30.

Är inte så mycket arbetstid eftersom det mesta är gjort själv och med vänner. Tog hjälp med stommen och fasadpanelen.


Rivningslov 2 500 kr Bygglovskostnader 2015-08-12
Bygglov 17 500 kr Bygglovskostnader 2015-10-06
Ansökan enskilt avlopp 2 500 kr Bygglovskostnader 2015-10-06
Tillstånd enskilt avlopp 7 200 kr Bygglovskostnader 2015-10-29

Vattenfall anslutning 27 625 kr Anslutning el

Mark inkl 240 000 kr Mark och VA
Finplanering 60 000 kr

Takstolar 18 750 kr Stomme
Byggole - material 113 398 kr Stomme
Betalning arbteskraft 57 000 kr Stomme
Byggole - Lillstugan 43 989 kr Stomme

VVS 45 000 kr VVS

Radiatorer 9 700 kr El
Elektriker 60000 kr El
Utebelsyning fasad 4 392 kr El
Belysning inne 2 224 kr El
Lampgallerian inne 998 kr El
Kjell & Co Airpatrol mm 3 797 kr El

Ytterdörrar 5 700 kr Fönster och dörrar
Fönster 42 199 kr Fönster och dörrar

Innerväggar mtrl 13375 kr Innerväggar

Kök Vedum 45000 kr Kök

Sita 1 031 kr Avfall
Sita 2 338 kr Avfall


Byggole - Armering 13 638 kr Grundläggning
Byggole - radonduk 4 031 kr Grundläggning
Byggole - cellplast 26 695 kr Grundläggning
Betalning armering gjutning (arbete) 12 000 kr Grundläggning
Betong 35 868 kr Grundläggning


Blandat:
Fastighetsskatt 2015 1 953 kr Oförutsett
Lagfart 9 825 kr Lagfart
Låssystem 6 098 kr Lås
Motorsåg inkl byxor 4 424 kr Trädgårdsutrusning
SEB serviceavgift 4 000 kr Pantbrev
Pantbrev avgift 13 455 kr Pantbrev
Vent lillstuga 3 053 kr Ventilation
Plåtslagare inkl tak 85 273 kr Plåt
Byggfogning fönster och dörrar 5 150 kr Oförutsett
Vattenfall el 2 318 kr Tillfällig el
Lindarn Gräsklippare 5 800 kr Trädgårdsutrusning
Färg in och utvändigt 11 179 kr Målning invändigt
Diverse färg 2 000 kr Målning invändigt
 
Kaminen äntligen monterad, lagom till våren! En fin gjutjärnskamin. Tillverkaren heter Vermont Castings (USA) och modellen Intrepid II. Tyvärr glömde säljaren berätta att om jag inte ville montera den 76 cm från bakväggen så behöver jag en brandskiva, så det har jag skaffat nu och ska montera. Den går sen att putsa, kakla eller måla...

20160412_112857718_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160412_080344945_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.