Skulle behöva ett eluttag i min inglasade balkong, bor på våning 4/4 i bostadsrätt.
all el i hela lägenheten är nydragen för 2 årsedan, automatsäkringar med jfb finns i skåpet i hallen.

har idag vanligt vägguttag som sitter på innerväggen mot balkongen, tänkte då borra hål ut och dra vidare en kabel från vägguttaget inomhus och sätta ett uttag i balkongen.
tegelvägg

det blir varken speciellt kallt eller fuktigt där.
borra hål, skarva vidare från vägguttaget till ett ip44 uttag på andra sidan. är det okej att göra så?
räcker det med bara kabel genom väggen eller ska den ligger i rör? trycka in isolering runt eller hur täta ?

uttag_zpsmcv7fra9.jpg
 
Det går bra. Tänk bara på att utrustning som står där ute kan bli fuktig och jfb kommer ev. lösa ut ofta. Ett rör är ju det bästa om du kan få till det. En bit VP eller flexslang. Försök borra med lite lutning nedåt så ev. kondensvatten kan rinna ut. Täta invändigt.

Sedan den obligatoriska: Du vet väl att detta är behörighetskrävande..
 
Tack för snabbt svar !
tanken är att ha en wifi repeter där så signalen räcker ner till garaget som ligger på markplan precis nedanför balkongen så jag kan kolla manualer osv smidigt när jag renoverar muskelbilen.
 
emelse0 skrev:
Tack för snabbt svar !
tanken är att ha en wifi repeter där så signalen räcker ner till garaget som ligger på markplan precis nedanför balkongen så jag kan kolla manualer osv smidigt när jag renoverar muskelbilen.
Ett alternativ kan vara att ansluta en extern antenn till den router du redan har som du monterar på balkongen. Om du inta kan ansluta en extern antenn till nuvarande router kanske du kan köpa en ny där detta går, ist att köpa en repeater.
Eluttag på den inglasade balkongen kan iofs vara praktiskt till annat också...
 
Annars finns det wifi-lösningar som är avsedda för utomhusbruk och kan drivas med power over ethernet, från t ex Ubiquiti.
 
Tack alla för svar :)
ska fundera lite på hur jag gör ang wlanet, men uttaget kommer sättas dit oavsett.
 
Sätt ett dubbelt uttag så har du kapacitet till vinkyl eller våffeljärn också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.