Halloj!

Antingen om vi kan få hjälp av alla rutinerade poolbyggare här eller om ni kan tipsa om nån arkitekt eller liknande som kan hjälp oss att bestämma hur vi ska få till en pool på bästa sätt.

Vi har några olika idéer och kan inte riktigt komma överens om vad som är bäst.

Vi har en baksida där planerna finns på en pool, typ 3x7 meter eller däromkring. På baksidan finns även en altan/uteplats i nivå med husets bottenvåning. Det innebär att den i anslutning till huset är drygt en meter över marken och i ytteränden lite mer då hela tomten sluttar på baksidan.

Frugan har fått rådet att poolen bör vara i nivå eller nära nivå med uteplatsen för att man ska kunna utnyttja pool och uteplats tillsammans på bästa sätt.
Själv tycker jag att det låter helkonstigt, åtminstone om det innebär att poolen då hamnar 1.5 meter över marknivå i innerkanten och kanske 2-2.5 över marknivå i andra änden. Ska man sen ha ett skjutbart pooltak dessutom så är man 3-4 meter över marken och har en hiskelig koloss att titta på inifrån husets fönster.
Om altanen varit i marknivå köper jag resonemanget till 100%, men inte i vårt fall.

Själv är jag mer inne på att gräva ner eländet nedanför altanen i dess förlängning och istället försöka utnyttja utrymmet under altanen så att ett lågt pooltak kan skjutas in under altanen istället för ut i trädgården. Det blir i så fall två skilda delar, pool och altan, men ett pooldäck kan man då bygga i nära marknivå och kanske fylla på med massor och jämna av tomten runt poolen.

Som ni hör av min beskrivning så är det förstås min syn på det hela och min fru skulle säkert beskriva hennes tankar på ett annat sätt.
Har jag fel så är jag (troligtvis) inte sämre än att jag kan tänka om.
Så råd och tips tas tacksamt emot, annars är risken stor att det inte blir nån pool i år heller...

Med vänlig hälsning Fredrik
 
Det var inte helt lätt att förstå hur det ser ut idag av din beskrivning.
Har du möjlighet så bifoga några bilder till tråden, så kommer det nog fler inputs..
 
Jag håller helt med dig, poolen skall såklart ner i marken om man kan (är det berg är det en annan sak). Det är visserligen rätt att försöka lägga poolen så nära uteplatsen som möjligt, men ett par steg ner från altanen spelar ingen roll. Annat att tänka på är att maxa solen, en pool ser 10x mer inbjudande ut när solen lyser i den. Och att inte ha grus eller smutsiga ytor i närheten, speciellt inte där man går i mellan huset och poolen.
 
Ja, med bilder och mer förklaring så blir det lättare att förstå precis hur du menar.
Spontant tycker i alla fall jag att vi inte vill ha poolen på annan nivå eller annan plats i trädgården, för vi vill kunna ha uppsikt från trädäcket, och helst också inifrån köket, över barn som är stora nog att bada själva, men för små för att få bada helt på egen hand... dvs. typ de flesta barn. :)

Tillägg: det går förstås alldeles utmärkt att sänka ner poolen olika mycket så att den hamnar i plan med trädöcket, och inte sticker upp och tar massa plats.
 
Jag gillar dina tankar om att gömma undan pooltaket. Det är en av anledningarna till att vi inte har något. Jag vill helt enkelt inte se det. Men o andra sidan vet jag faktiskt inte varför jag skulle ha ett heller. Med tanke på hur lite det kostar att värma poolen med poolvärmepump (i kombination med solfolie får jag väl säga för det är så vi har det) så tar det ju evigheter innan det lönar sig med taket. Sen kan det ju finnas andra aspekter som säkerhet och att man vill slippa poolplåtar eller liknande på vintern och då kanske det kan vara något. Annars ser jag möjligheterna till att bygga en finfin infinitypool om ni bygger som frugan vill. Detta såklart helt utan att veta hur det ser ut hos er.
 
Skaffar man pooltak för att spara pengar jämfört med "vanlig" täckning blir man nog besviken.

Jag ser några fördelar och två nackdelar:

1. Bra ekonomi, jag håller 31-32gr i fem månader med 2500kWh, nästan ingen tillskott utöver sol behövs under juli och augusti.
2. Går att bada under.
3. Säkert, inga barn eller djur trillar i. Behövs inga staket etc runt om.
4. Ingen vintertäckning att förvara på sommaren.
5. Väldigt lätt att rulla av och på.
6. Lång säsong.

Nackdelarna är två. Det är fruktansvärt fult. Det är dyrt.

....och jag är väldigt nöjd med mitt tak.
 
DSC_0167.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0168.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så där, äntligen har jag fått tummen ur och tagit ett par bilder!
Det är ca 1,5 meter över backen där verandan slutar mot tomten.
 
Mycket sprängning blir de om du ska ner med poolen där,
 
Mycket sprängning blir de om du ska ner med poolen där, eller är det asfalt ?
 
Ja det kan man kanske tro, men det är asfalt ovanpå blålera. Så om jag gräver kan jag starta krukmakeri, bara att skaffa en drejskiva och sätta igång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.