Har precis flyttat in i ett enplanshus som har 1-2 sovrum och ett ordentligt badrum mindre än vad vi skulle önska oss (köpt medvetet med plan att bygga till). Vi har av en arkitekt i familjen fått några förslag på hur vi kan bygga på höjden, bra förslag som vi gillar skarpt men vi vill gärna ha ett alternativ där vi bygger ut i markplan också. Eftersom bygglovsprocessen är seg och man i den här kommunen vill att man har några informella möten med dem först för att diskutera sina förslag innan man söker bygglov så vill vi komma igång snabbt. Tyvärr är arkitekten upptagen några månader framöver och därför ber vi då BH om hjälp!

Vi får enligt detaljplan endast lägga till 15kvm i markplan. Hur skulle ni göra med denna planlösning?

Notera att altanen är i sydväst och att groventren i tvättstugan är den naturliga entrén bredvid carporten, egentliga huvudentrén används i princip ej.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser taket ut? Är ju en väsentligt för vart en utbyggnad kan passa.
 
BirgitS
Hur ligger huset på tomten, åt vilka håll går det att bygga ut utan att komma för nära tomtgränsen?
 
GustavB skrev:
Hur ser taket ut? Är ju en väsentligt för vart en utbyggnad kan passa.
Taket är enligt bygglovsritningarna ett sadeltak med 27 graders lutning "fackverkstol av trä c 1200, underram 45x220, överram 45x195, diag. 45x120" - om det säger dig något?

Tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



BirgitS skrev:
Hur ligger huset på tomten, åt vilka håll går det att bygga ut utan att komma för nära tomtgränsen?
Situationsplan nedan. Helst vill vi bygga bakåt (nordöst) men där är bara 4.5m till grannen redan som det är.

Situationsplan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Situationsplan2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag tänker spontant att ni borde kasta om entrélösningen till något i stil med detta
plan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen bygger ni ut 15 kvm i sovrumsdelen så ni får tillräckligt många rum. Jag tänker mig att man bara flyttar ut gaveln och förlänger taket. Bör vara en ganska enkel lösning. Nackdelen är väl att ni inte får något badrum i närheten av sovrummen...
 
weyk skrev:
Jag tänker spontant att ni borde kasta om entrélösningen till något i stil med detta
[bild]
Sen bygger ni ut 15 kvm i sovrumsdelen så ni får tillräckligt många rum. Jag tänker mig att man bara flyttar ut gaveln och förlänger taket. Bör vara en ganska enkel lösning. Nackdelen är väl att ni inte får något badrum i närheten av sovrummen...
Tack för förslaget!
Frågan är då om man kan få in ett till badrum någonstans, kanske minska tvättstugans utrymme till förmån för litet badrum med toa och dusch.
 
jag tänkte kombinerat tvättstuga och badrum men de kan säkert separeras om ni hellre vill det. Svårt när man inte har några mått... Tänk bara på att minst ett av badrummen måste gå in under tillgänglighetskraven i BBR (är rätt säker på att de gäller när man bygger om/till också, inte bara vid nybygge).
 
weyk skrev:
jag tänkte kombinerat tvättstuga och badrum men de kan säkert separeras om ni hellre vill det. Svårt när man inte har några mått... Tänk bara på att minst ett av badrummen måste gå in under tillgänglighetskraven i BBR (är rätt säker på att de gäller när man bygger om/till också, inte bara vid nybygge).
Jag tror att befintligt badrum uppfyller tillgänglighetskravet
 
Vad sägs om att uteplatsen blir nytt kök och matplats? Taket på vardagsrummet får läggas om och täcka denna del också, kanske ha öppen planlösningar mellan dessa rum.Då kan du få in rätt mycket på deras gamla placeringar.
 
Ögonfröjd skrev:
Vad sägs om att uteplatsen blir nytt kök och matplats? Taket på vardagsrummet får läggas om och täcka denna del också, kanske ha öppen planlösningar mellan dessa rum.Då kan du få in rätt mycket på deras gamla placeringar.
Tomten är inte jättestor så undviker gärna att norpa av den uteplats i solläge som finns
 
Får inte uteplatsen plats brevid då? Utanför sovrummet och sen en bit ut vid gaveln?
 
Kass på ritprogram och kan bara scanna in pdf... deal with it! ;)

Här kommer i alla fall ett förslag. Iofs rätt omfattande ändringar men det ger er vad ni vill ha. (Eller vad jag hade velat ha... ;) )
- Flytta entrén till gaveln, som redan är föreslaget.
- Bygg ut sovrumsgaveln och få ett längre mat/allrum. Med fördel kan man ordna tv-hörna mot sovrum/uteplats-hörnet och matplats blir mellan kamin/uteplats.
- Flytta köket, som känns lite undangömt, till nuvarande entréhall, då har ni dessutom utgång från köket till kvällssolen, typ. :cool:
- Gamla köket blir nytt stort badrum vid sovrummen. Det ena badrummet blir kombinerad tvättstuga, eventuellt med egen ingång utifrån.
- Nytt wc vid nya entrén.
- Det ensamma sovrummet får ingång antingen genom köket eller genom entréhallen.
 
Ett förslag till, ännu mer omfattande ändringar....

- Samma grundidé med förlängd gavel.
Köket flyttas till hörnet sovrum/uteplats för öppen planlösning kök/mat/allrum.
- Entrén flyttas till nuvarande tvättstuga. nytt wc i entrén alternativt vid bredvid nya badrummet. (Dock dörr ut mot matplats, inte så mysigt kanske...)
- Nytt stort badrum i nuvarande kök.
- Kombinerad tvättstuga/bad i nuvarande sovrum nere till vänster, ny dörr utifrån.
- Nytt stort sovrum i nuvarande entré/bad, egen utgång till baksidan.
 
Tack för alla förslag!!
Vi är också inne på att det smartaste är att bygga ut på gaveln och att byta plats på tvättstugan så det blir en riktig entré där. Ska se om jag lyckas fatta hur sketch up funkar
 
Ska träffa bygglovshandläggare imorgon bitti.
Just nu är vårt primära förslag att bygga på en våning på del av huset (ca 54kvm) för att få in ytterligare 2 sovrum, allrum och badrum men samtidigt byta plats på hall och tvättstuga på nedervåningen. Arkitektens förslag är att förlägga trappan där klädkammaren (del av den) är idag fast med 'ingång' från vardagsrum/matrum.

Frågan är om tvättstugan blir tillräckligt bra om man endast tar lilla hallen + gäst-WC i anspråk eller om man även bör ta en liten del av sovrummet (flytta in väggen 40cm för att då få 65cm djup på den sidan, idag endast 25cm från ytterdörr till vägg)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.