Tänkte återigen få lite råd av alla sköna lirare på denna häftiga sida.

Min K 3.99 pulserar när man slår på ström och vatten. När jag använder pistolen och terasstvätt så sprutar den vatten som en vattenslang ungefär.

Har gjort rent slang och pistol men samma sak. Svängde förbi Kärcher i förmiddags och de tjatar om frost (i Skåne och med denna vinter). Maskinen pajade i höstas när den var utlånad till min pappa och är använd en gång ytterligare sedan reparation i våras 2015.

Tack på förhand:rolleyes:
 
Jag förstår att den troligen inte har blivit utsatt för frost men dom brukar vara ganska känsliga.

Har haft några kärcher och kommer aldrig mer att köpa nånn.
 
bryggstun skrev:
Jag förstår att den troligen inte har blivit utsatt för frost men dom brukar vara ganska känsliga.

Har haft några kärcher och kommer aldrig mer att köpa nånn.
Har en som beter sig lika. Liten spricka i pumphuset (ja plasthus). Troligen frost?
 
Lillmalen skrev:
Har en som beter sig lika. Liten spricka i pumphuset (ja plasthus). Troligen frost?
Antagligen. Fick ett spräckt pumphus själv efter vintern. Antagligen har jag missat att tömma den ordentligt sen jag fick rensa ett avlopp i julas.
Det finns hyfsat billiga reservdelar på ebay så det lönar sig att kolla om man kan byta själv.
 
  • Gilla
Michael Teging
  • Laddar…
Ett råd jag fått även om det inte påverkar detta är att alltid använda slangkopplingar utan automatiskt stopp till högtryckstvätten. För att automatstoppen kan ligga och vibrera och kanske inte ge lika jämnt flöde.
 
Vad innebär det att slangkopplingen har automatiskt stopp?
 
Jag brukar få pulserande gång med min tvätt och då är det oftast luft i slangen. Har du testat att rulla ut hela slangen och spola ut ev vatten utan att ha elen påslagen.

Har du pumphus i plast så är ju troligt att det spruckit om det frusit
 
  • Gilla
z0ltrac
  • Laddar…
hydrolift skrev:
Det är en sådan här:
[länk]

Här är den vanliga:
[länk]
Har ju nånn sånn där hemma.
Trodde det var en koppling som ströp flödet till högtrycken. Den där spärrar ju när man drar isär kopplingarna.

Det kanske är nått med själva ventilen i dom som gör att det stryps till och från när dom används?



Högtryckar utan "bufferttank/förtank" brukar jag lufta ur innan jag vrider på strömmen.
Alltså låta vattnet flöda en kort stund innan man vrider på strömmen.


Även kvalitetstryckar fryser lätt. Antar att billiga apparater är känsligare men det vet jag egentligen inte.

Jag har funderat på om högtryckar är extra känsliga om man avslutat arbetet utan att släppa ur trycket med handtaget i lansen.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.