Hej!

Sitter på en obelånad bostadsrätt och ska köpa hus. Då vi för tillfället bara har en fast inkomst har vi fått ett ytterst litet lån från banken och absolut inget brygglån för att kunna köpa huset först och sedan sälja lägenheten. Br är värd 2,4 mille och ligger centralt i Lkpg och vi har ytterligare 1 milj i kontanter drygt. Men banken vill ha hängslen och livrem trots att de vet att br går att sälja hur enkelt som helst. Vi ser nu ingen annan lösning än att flytta till ett mellanboende för att få ut pengarna från br. Någon som har tips på hur man kan göra för att slippa detta?
 
Prova att gå till en annan bank. Det kan skilja väldigt på servicen mellan olika banker/kontor (på samma bank) Skulle även tro att det hjälper om ni har en mäklare som säljer lägenheten som är knuten till den banken ni vill låna utav.

Jag var tidigare kund hos Swedbank och när jag flyttade till hus så saknades 90.000:- till handpenningen, jag fick ett blankt nej. De ville att jag skulle ha handpenningen samt 20.000:- för oförutsedda utgifter (som om det vore deras problem) Då sa jag till henne att jag kunde ringa mina föräldrar och fråga ifall de kunde lägga ut sålänge.
Det gick inte heller tyckte hon för det var inte "mina" pengar.. Jag vart riktigt förbannad och gick till SEB dagen efter. Det var inga problem alls. Och de 90.000:- kunde jag ta som ett "renoveringslån" till min bostadsrätt var såld.

Nu är det säkert inte så att SEB alltid ställer upp (eller bet'er sig bättre än Swedbank) Men han jag har kontakt med nu på SEB är iaf toppen ;) synd att du inte bor i Skövde för då hade jag gett dig nummret
 
Sorgligt beslut av den banken som jag hoppas förlorar en bra kund. Byt!
 
Tyvärr rätt vanligt fenomen idag, har bekanta som vill få loss till tomt, samma belopp som deras BR går lätt att sälja för, men banken vägrar låna dem beloppet i 1-2 månader tills de sålt lägenheten utan de måste sälja först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.