Vinstället igen :D
IMG_3247b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mycket fint! Närbilden på vinstället syns för övrigt inte för mig.

Köket ser välbyggt och bra planerat ut :) helt rätt att byta, skönt med fräscha stommar som det finns praktiska lösningar till!
 
Nu då?

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu syns det, tjusigt!

Har en liknande hörna bredvid mina överskåp, fast närmare 35 cm. Funderar på nåt liknande!
 
Jag gillar inte vinstället, tycker inte det gör sig bra i den typen av kök. Kan du inte göra en liten lucka istället? I övrigt ser det fint ut :)
 
falkn skrev:
Jag gillar inte vinstället, tycker inte det gör sig bra i den typen av kök. Kan du inte göra en liten lucka istället? I övrigt ser det fint ut :)
Tack, det kanske skulle funka om jag hittar små gångjärn. Annars är ju risken att jag förlorar två fack. Nu är utrymmet precis så att en flaska går in.
 
Ja, vinställ för åtta flaskor är tacky som du själv är inne på ;)

Jag hade antingen tagit bort några hyllplan och gjort förvaring för kokböcker alternativt fixat en större lucka som täckte både skåpet längst till höger och vinstället. Ytterligare en variant som kunde skapat mera balans kunde ju vara att minska ner bredden på skåpet till höger och få en större öppen hylla vilket minskar intrycket av "passbitersättning"

Köket som helhet ser hur som helst jättefint ut - bra jobbat! (y)
 
Äh, jag tycker inte att det är tacky med några fack för vinflaskor. Då finns det andra populära köksdetaljer som jag tycker är mycket mer tacky, haha. :) Om jag skulle ha gjort något annorlunda i ert fall så vore det kanske att välja ett mindre kakel, men det är ju en ren smaksak och jag är dessutom en sådan där som gillar "mysiga" saker som träbänkar etc så min åsikt är kanske inte så mycket värd i sammanhanget.

Det blev ju fint det där! Är ni nöjda? Är det något som ni skulle ha gjort annorlunda nu med facit i hand?
 
Jag tycker att det är okej med ett flaskställ som ts har gjort. Mycket bättre än att smälla skåpet dikt an mot väggen och luckan smäller in väggen varje gång den öppnas. Finns det något jag retar mig på i kök är just luckor och lådor som sitter trångt och knogarna slår i.

Ett alternativ till ett vitt flaskställ är att bryta av med trä, t.ex lika träslag som golvet.
 
TowaTei skrev:
Äh, jag tycker inte att det är tacky med några fack för vinflaskor. Då finns det andra populära köksdetaljer som jag tycker är mycket mer tacky, haha. :) Om jag skulle ha gjort något annorlunda i ert fall så vore det kanske att välja ett mindre kakel, men det är ju en ren smaksak och jag är dessutom en sådan där som gillar "mysiga" saker som träbänkar etc så min åsikt är kanske inte så mycket värd i sammanhanget.

Det blev ju fint det där! Är ni nöjda? Är det något som ni skulle ha gjort annorlunda nu med facit i hand?
Tack. Jag och frugan är nöjda med köket (och vinstället som det är). Som helhet är vi mycket nöjda. Vi har kyl och frys samt högskåp för skafferi mittemot bänkskivan och det är en perfekt lösning. Köket känns mycket större och luftigare nu samtidigt som vi faktiskt har mer utrymme. Ett av överskåpen är helt tomt. Tror inte vi skulle gjort något annorlunda om jag skulle byggt om det, mer än små byggmoment som jag klantade till. ;)
 
Har nu flera olika köksleverantörer som kan leverera kök i utförande som ert Voxtorp. Har begärt in offert från Ikea för att se om den är billigare än de andra.
Mina frågor till dig Lars_M är om ni fortfarande är nöjda med ert Voxtorp kök när det har gått 4 år? Är luckorna ömtåliga? Hur är färgen vid "handtaget" på luckorna där man ofta tar? Blir färgen där lätt bortskavd? Är de svåra att rengöra och samlas det mycket smuts/fett etc i det urgröpta "handtaget"?
Var det mycket jobb med att sätta ihop köket?
Vore roligt att höra dina erfarenheter av köket i dag.
 
K Klinker66 skrev:
Har nu flera olika köksleverantörer som kan leverera kök i utförande som ert Voxtorp. Har begärt in offert från Ikea för att se om den är billigare än de andra.
Mina frågor till dig Lars_M är om ni fortfarande är nöjda med ert Voxtorp kök när det har gått 4 år? Är luckorna ömtåliga? Hur är färgen vid "handtaget" på luckorna där man ofta tar? Blir färgen där lätt bortskavd? Är de svåra att rengöra och samlas det mycket smuts/fett etc i det urgröpta "handtaget"?
Var det mycket jobb med att sätta ihop köket?
Vore roligt att höra dina erfarenheter av köket i dag.
Kul med en replik fyra år senare. Vi bor kvar i samma lägenhet och har samma kök. Generellt vill jag säga att vi är lika nöjda nu som när köket var nytt. Det har använts till fullo av vår tvåbarnsfamilj. Barnen är nu 10 och 12 år. Köket är mer eller mindre som nytt, men för att svara på frågorna i tur och ordning:

1. Ja vi är mycket nöjda
2. Luckorna är inte ömtåliga, de har inte fått repor eller skav trots barnens hårdhänta använtande.
3. Handtagen är oskadade efter fyra år, färgen har ej lossat eller bleknat.
4. Det är lätt att rengöra handtagen och luckorna med fuktig trasa. Tycker inte det samlas så mycket smuts i handtagen. Luckorna kan ju bli kladdiga på utsidan men det blir ju alla.
5. Jag satte ihop köket själv och det var mitt första bygge, inte särskilt svårt. Det svåra är kringjobb om man inte har raka väggar, mm, vvs osv.
6. Skulle inte välja en annan lösning om jag kunde välja om 2016.
 
  • Gilla
Klinker66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.