Hej!

Jag vill köpa en laser för att kunna använda för diverse små pyssel i hemmet.

För stunden håller jag på att bredda min garageuppfart och det vore bra om man kunde använda lasern för att kunna mäta fallet/lutningen från huset för att regnvatten inte skall rinna mot huset innan jag lägger stenplattor.

Jag har läst på forumet att man sannolikt inte ser strålen i dagsljus utan får göra mätningen när det är lite mörkare ute, vilket är helt OK.

Jag har tittat på ned stående laser, men blir inte riktigt klok på vilken jag skall välja.

Bosch Quigo II
Bosch PLL 2
Bosch PCL 20
Bosch PLL 360

samt en något dyrare Bosch blå GLL 2-15 Professional.

Jag hoppas jag kan få lite kloka tips och råd från er på forumet, min budget är max 2000 kr, men gärna lite mindre:)

Mvh
 
  • Gilla
atomjohan
  • Laddar…
Jag har bara erfarenhet av ett laserinstrument, Bosch Quigo II, och det är absolut inget att ha utomhus. Det är nästan en leksakslaser som är till för att hänga tavlor rakt eller att sätta upp bokhyllor. Förstå mig rätt nu, för bara 500 kronor så är Bosch Quigo II ett fynd enligt mig.

Men för dina användningsområden så tycker jag att du ska satsa på en mer seriöst laserinstrument för annars kommer du bara känna dig besviken.
 
Jag har en Bosch PLL360 och den fungerar klockrent INOMHUS. Utomhus fungerar den bara vid skymning/mörker eller kortare avstånd (2-3 m). Så för din garageuppfart tror jag inte att den är optimal.

EDIT: Läste nu hela ditt inlägg. Kan du tänka dig att bara göra mätningar när det är mörkt fungerar den bra. Jag mätte upp räta linjer när jag satt upp liggande panel på väggen som är ca. 15 m bred.

PLL360:n lär du ha mycket nytta av framöver också, framförallt för inomhusrenovering.
 
Redigerat:
PLL360 har en tråkig nackdel att man inte kan luta den i valfri vinkel. Vill man följa något som redan finns eller vill ha lite fall på t.ex. 2 grader så går inte det.
Men ska det vara vågrätt, lodrätt eller gradtal runt 45 är den bra (i mörker).
 
Snailman
Har du tid att vänta så kan du klara dig under din budget om du köper laser och mottagare från kina, jag gjorde det för nåt halvår sen, men verkar inte vara så många som nappat på det... jag rekommenderar då den lite dyrare lasern som har tror jag 8 linjer så den har vågrätt linje 360grader. Har skrivit om inköpen här i verktygsforumet i en egen tråd.

https://www.byggahus.se/forum/verkt...extra-linjer-och-punkter-fran-aliexpress.html
 
Redigerat:
Nu har jag visserligen en laser med mottagare, men oftast använder jag den så att jag mäter in referensplan och sätter markeringar på fasta föremål. Det kan man göra på kvällen när man ser lasern, eller på dagen med mottagare. Det kan vara på husfasaden eller sockeln, eller på stolpar som har bankats ned i marken. På så sätt har man alltid tillgång till referensplanen, och man kan använda murarsnören att flukta efter. Om man är lite listig går det alltså att klara sig utan möjlighet till mottagare. Snörslå kan också vara ett bra hjälpmedel.
 
OK, tack för alla tips:)!

Jag står nu i valet mellan följande lasrar och kan inte riktigt bestämma mig...

Proffsmagasinet har tydligen en kampanj denna vecka:)

Bosch GLL-15 för ca. 1500 kr
http://www.proffsmagasinet.se/laser.../linjelaserkorslaser/bosch-gll-2-15-korslaser

eller skall man slå till på en Bosch GLL 3-50 som kostar ca. 2000 kr
http://www.proffsmagasinet.se/laser.../linjelaserkorslaser/bosch-gll-3-50-korslaser

eller skall jag välja en enklare Bosch såsom PLL 2 eller PLL 360 som kanske räcker för mina behov?

Jag köper gärna GLL 3-50 eller GLL 2-15, vet inte riktigt bara om jag behöver dem:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.