hej, jag och min sambo är inne på att bygga ett ekologiskt hus. Vi hade tänkt köpa en ganska stor tomt då vi vill ha stora odlingsmöjligheter och få så mycket virke som möjligt i priset.

Eftersom jag aldrig byggt hus själv så är det mycket frågor som dyker upp. därav denna tråden, där vi hoppas få så mycket hjälp, tankar och idéer ifrån folk som har byggt, som möjligt.

Idén med hela bygget är att hålla kostnaden nere så mycket som möjligt, göra så mycket själva det bara går samt att bygga ekologiskt för att värna om miljön. (även energi snålt).

Vi har tänkt bygga stommen av avverkad skog ifrån tomten, bygga väggarna av lera och isolera med halm. Huset ska helst byggas in lite i en sluttning så att det isoleras av marken ifrån norr och ett växthus tänkte vi bygga längs hela södersidan för att spara energi.

Värt att nämna, vi planerar att bli en familj på fyra och ha gott om plats.

Våra första funderingar är då: (om vi till att börja med hoppar över allt som har med tomtköp och bygglov att göra)

* vad är en passande grund för ett sådant hus, förstår ju att fukten kanske kan vara en bov i det hela?
(vill gärna att huset är till en 1/3 under marken).

* hur behandlar man träden man avverkat, mer än att ta av barken innan man använder dom, vilka trädslag är lämpliga att bygga med?

* vi har varit inne på ett torvtak till detta hus vad tycker ni? Förslag?

Hoppas på svar och kreativa lösningar
Fler frågor dyker nog upp på vägen...

Mvh Tim
 
Varför vill ni gräva ner huset? Tror ni inte att det isoleras tillräckligt med halm/lera och få fönster mot norr? Annars är det väl nån form av murad källare som är det som gäller om man ska göra lite suteräng såsom du förklarar? Det känns som ett ganska dyrt alternativ... Beroende av vad ni har för avloppslösning kan man också behöva olika typer av grunder (jämför wc med mulltoa t ex). En lösning kanske skulle vara att göra en kantbalk (såsom när man ska gjuta en platta) men fylla med hasopor t ex. En form av varm/fylld krypgrund eller inneluftsventilerad krypgrund.


Lite inspiration gällande halmhus:
http://www.halmhuset.se/
 
Har du hört talas om kubbhus? Då bygger man stommen av stockarna och fyller mellanrummen med vedklabbarna du får ut ifrån trädens grenar.
 
Precis, anledningen att gräva ner var väll mest för att isolera så mycket som möjligt, men räcker det med halm och lera så är det toppen.
ja hasopor har jag också läst kan vara ett bra alternativ.
Eftersom vi inte köpt tomt ännu, så vet jag fortfarande inte vad vi tänker ha för avloppslösning...
 
Ja, jag har hört talas om detta och hade gärna byggt hönshus och mindre byggnader på tomten på detta viset, men själva boningshuset vill vi ha i "lerstruktur" däremot kanske man kan täcka klubbarna med lera? Frågan är då vad som isolerar bäst? Halm eller kubbar?
 
Hobbit-House3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hobbithus-innvendig-a5_b-620x458.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hobbit-House41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta huset som byggdes i England har vi båda blivit väldigt inspirerade av och har väll också tänkt bygga vårat hus runt. Men eftersom vi vill ha det lite större får det nog bli två cirklar, som en åtta liksom med ngt snyggt valv emellan.
 
Ja, man täcker kubbarna om man fogat med lera mellan kubbarna, det är bara om man använder betong som man kan ha de helt bara.
Så här ser det ut utanpå med lera: http://www.stockholmslansmuseum.se/visa_bild/2195/
Det går att kombinera kubb och isolering, väggarna blir dock 90 cm tjocka. https://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/2011/07/21/kubbhus-med-dubbla-vaggar/

Jag skulle helt klart välja kubb framför halm, det blir lite svårare för skadedjur att bosätta sig i väggen då.
 
MissAnpassad skrev:
Så här ser det ut utanpå med lera: [länk]
Det går att kombinera kubb och isolering, väggarna blir dock 90 cm tjocka.

Ja det blir ju lika snyggt det! Tjockleken på väggarna gör inget, hade ändå planerat att ha rejäla valv som är så fint!
Kom just på en grej, om vi säger man köper en tomt som man röjer på, hur länge måste då träet torka innan det är säkert att bygga med?
 
När man planerar husbyggen, och speciellt om man planerar lite "utanför boxen"/okonventionellt, så gäller det att ha stenkoll på Boverkets byggnormer (t ex angående tillgänglighet) + områdets specifika regler (kulturmiljö osv). Detta för att ens kunna få bygglov för sin dröm. Kolla en del på detta och vill ni söka info om material så kolla på Sunda huset - där finns typ ALLT! Hon har gått igenom de flesta materialen innan hon bestämt sig...
 
Tack så mycket freitag, där var något jag absolut inte hade tänkt på :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.