Hej!

Har hört att en handöverfräs är något "man ska ha". Vad gör man egentligen med en sådan??

/Elin
 
Här finns lite info, och det finns säkert mycket mer längre tillbaks i tiden...

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted8

I kort kan väl fräsen beskrivas som ett verktyg som skär spår, profiler m.m. med hjälp av ett frässtål som roterar i en väldig massa rpm.
Något av de vanligatse användningsområderna för en hemmafixare är att runda av och profilera kanter på hyllor, skivor m.m.

/elof
 
Hej och tack för svaret och länken, där stod ju det mesta jag ville veta. Är inte god vän med söksystemet på forumet, vet inte om jag gör fel eller om det är lika oöverskådligt för alla. Tack för hjälpen i alla fall!

/Elin
 
ClasO och Biltema har samma handöverfräsar och de är riktigt prisvärda. Däremot finns fräsar för samma pris (annan tillverkare) på Rusta, Jula, Coop m.m. som är skräp.

Det gäller att plocka russin ur kakorna...

:)
 
Har Metabo bra fräsar, ex. Metabo Of E 1229 Signal?
/CC
 
De flesta handöverfräsar i den övre prisklassen är nog rätt likvärdiga. Personligen så ser jag dock DW och Festo som de ledande på just dessa maskiner.
Där är en del finesser på dem som man inte hittar på andra. Festo med sitt skensystem och DW med sina enkla manövreringar. Sen är DW's lilla fräsbord ett suveränt komplement för det går även att använda som ett stort anhåll för t ex kantfräsningar.

/Kent
 
dw har ju skensystem också... har ju min cirkel med skena sen tidigare ala dewalt... sen har jag köpt en "adapter" för dw621k och precis lagt order på en 621 med ett trend fräsbord från england...

dewalt's skensystem är dock nog inte lika vasst som festool... men räcker åt mig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.