image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi vill förnya vår fasad och har nu kommit ner till tre alternativ:

• måla hela huset inkl tegel vitt och lägga grått tak.

• måla hela huset inkl tegel svart och lägga grått tak.

• behålla teglet i sin naturliga färg och måla panelen grå och lägga grått tak.


Garaget är i dag helsvart precis som panelen, målat med täcklasyr. Svart känns roligt och modernt, vitt är ju fräscht men "alla" har det. Grått till det teglet känns lite gammaldags...
 
Hmmm. Av de alternativen röstar jag på alternativ 1, måla huset vitt och lägga grått tak. Svart går bort helt, det tror jag blir för dystert. Om du skulle behålla teglet i sin naturliga färg, vilket jag egentligen tycker är bäst, så hade jag hellre satt en varmare färg till tror jag, med rött tak. Har ni sett hus som ni gillar med de färgkombinationerna ni funderar på?
 
Vi vill gärna hålla oss till vitt, svart eller grått. Vi har dessa färger inomhus och vill gärna att utsidan ska reflektera vår stil.

I kvarteret bakom vårt har man målat två hus vita (tegel och panel) och satt grått tak - ser väldigt fint och fräscht ut.

Aldrig sett ett helsvart hus med målat tegel men har ju sett helsvarta hus annars. Ska i så fall matchas med hängrännor och fönsterplåt i aluzink + ljusgrått tak.
 
Ni är ägare till ett typiskt svenskt 1970 - 1980 tlas hus var rää om det och försök att bevara orginalet så intakt som möjligt. Jag hade sattsat på att måla trädetaljer i mörk nästan svart bets.
 
Erik_X skrev:
Ni är ägare till ett typiskt svenskt 1970 - 1980 tlas hus var rää om det och försök att bevara orginalet så intakt som möjligt. Jag hade sattsat på att måla trädetaljer i mörk nästan svart bets.
Nu är ju husets snickerier och panel redan målat i svart bets. Huset månvarv byggt på 70-talet men jag ser inga fel med att låta det bli en del av 2016... Vad motiverar att vi ska behålla dess utseende? :)
 
Hus har en tendens att se konstiga ut om man försöker ändra orginaltanken. Det ser ut som ett hus från 70 talet som är modifierat på 2010 talet Tänk en 20 talskåk som man klädde med mexitegel på 70 talet det är ingen som vill ha i dag me hade man behållit orginalet blir det mer intressant. Vill ni ha ett nytt hus riv och bygg nytt så stämer proportionerna.
 
Vi har flera exempel på ombyggnader av 70- och 80-talshus här på Byggahus.se som du kan inspireras av, men det har du kanske sett? Sjöolsa vet jag har tagit hjälp av en arkitekt.

https://www.byggahus.se/renovera/70-talshus-efter-renovering
70efterbak1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/260442-totalrenovering-80-talshus.html
sjoolsa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.byggahus.se/forum/socia...ett-1-5-planshus-fran-76-a-4.html#post2288508
isnobben.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Målat tegel är inte snyggt, så jag skulle välja alternativ 3. Alternativt putsa tegelfasaden istället.
 
Tack, Marlene! Inte sett dessa innan, ska titta närmare!
 
MissAnpassad skrev:
Målat tegel är inte snyggt, så jag skulle välja alternativ 3. Alternativt putsa tegelfasaden istället.
Sett flera hus med målat tegel och det har varit snyggt :)
 
Det kan absolut bli mycket snyggt med slammat tegel!
 
De där exemplen på modernisering tycker jag ser lite knepiga ut.
 
Prova en streetview på tex Stjärnsforsvägen i Skoghall för inspiration. Inte samma husmodell som din, men mexitegel och träpanel i allsköns färger, inklusive några gråa.

Skickar med en länk, det bruna huset med tak över trappan i ful glasfiberplast är det enda i orginalskick, alla andra har målat om, de flesta har bytt både panel och färg:
https://goo.gl/maps/RvEyKydx7jt

Längst bort i ena änden finns ett som är målat med en riktigt mörkt grå färg, men som sedan "kritat".
 
Redigerat:
  • Gilla
Rosenkind
  • Laddar…
FruJosefsson FruJosefsson skrev:
[bild]

Vi vill förnya vår fasad och har nu kommit ner till tre alternativ:

• måla hela huset inkl tegel vitt och lägga grått tak.

• måla hela huset inkl tegel svart och lägga grått tak.

• behålla teglet i sin naturliga färg och måla panelen grå och lägga grått tak.


Garaget är i dag helsvart precis som panelen, målat med täcklasyr. Svart känns roligt och modernt, vitt är ju fräscht men "alla" har det. Grått till det teglet känns lite gammaldags...
Svart... hu!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.