Hej!

Har börjat planera bygget av en vinterträdgård på befintlig altan. Det kommer att vara glas på 2 av 3 sidor, willab garden vinterträdgårds sortiment. Ena kortväggen kommer vara en vanlig isolerad trävägg. Gips på insidan, sadeltak med tegelpannor och isolerat innertak. Värmen är tänkt att fixas med ett vattenburet element på ena kortväggen kopplat till husets värmesystem. Storlek, ca 20 m2 Nu några frågor:

1) Det finns en nybyggd altan på plats med 45x17 reglar cc60 och på denna yta förstärkt med extra kortlingar och plintar. På hela altanen ligger 28x120 trall. Jag tänkte göra grunden som såhär, underifrån och upp

* Plast på marken för att skydda mot markfukt
* Någon form av trossbotten, har en massa trall liggandes tänkte skruva dit några brädor som håller isoleringen på plats (måste det vara helt tätt??)
* 170 mm isolering, vanlig på rulle från byggmax
* ångspärr, plast
* trall
* foam
* 14 mm parkettgolv

Har jag glömt något???


2) Hur ska jag montera glaspartierna, för att jag ska

1) Få tätt under partierna?
2) Hamna någorlunda i våg med innergolvet och utegolvet.

Som jag fattar det kommer det bli en nivåskillnad mellan inne och ute då det ligger 14mm parkett på insidan, gör detta något? Hur gör jag för att minimera denna skillnad?

Hur gör jag för att fukt inte ska kunna krypa in under glaspartierna (om dessa monteras på trall blir det ju små springor mellan trallbrädorna där fukt kan rinna in om det t.ex. regnar kraftigt. Då kommer det ju vatten direkt på parketten. Hur löser jag detta? Har inte hittat någon vettig beskrivning som förklarar detta.


Det var nog allt till att börja med, få se vad som dyker upp sen...

Tack på förhand

/S
 
Är ingen expert på ämnet men några kommentarer:

Gör en ordentlig trossbotten av trossbottenboard så slipper du mössen
Ångspärr och plast är jag tveksam till rent generellt.

Glaspartierna bör du montera på en syll med syllisolering/papp för att få tätt.
Montera ett plåtbläck på utsidan för att leda bort vattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.