Hej!
Går det att bli av med kirskål? Hur? Har flera rabatter som det är mycket i, och set är massor rötter. Har testat roundup up utan resultat. Går det att gräva upp tulpanlökar nu (blad och knopp)och sätta i kruka eller dör de då?
 
Kirskål är djävulens påfund.......:wow:

Den tröttnar om man kör över den med gräsklipparen men det är ju inte så lätt i en rabatt. Jag har försökt och det verkar vara totalt omöjligt för det finns alltid kvar några rötter som genast sätter igång eländet igen efter att man lukat eller grävt upp eländet.

Nu provar jag med markduk och barkflis invid nyplantad bokhäck och hoppas det skall hålla den stången en stund.
 
Kirskål klarar inte upprepad kapning av det överjordiska. Då dör rötterna ut till slut, man tröttar ut rotsystemet.

Så det GÅR faktiskt att trötta ut kirs även i rabatter, men det är styvt jobb. Ta dem när de kommit upp med två bladpar, då ska de ha förbrukat inkapslad energi i roten, men inte hunnit lagra in ny från nya bladen – då gör kapningen mest nytta.

Annars är det täcka av 2-3 växtsäsongen med ljustät duk som gäller. Täck en bit ut på sidorna från det infekterade området och se till att ta bort om det letar sig ut på kanterna. Annars är jobbet ogjort, då kommer den att få energi till rötterna i alla fall.

Jag hade själv kirskål i hela trädgården, men inget nu. Jo, jag kan se nån fuling gömma sig under en idegran ibland...
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag hade mycket vid min gamla häck och innan nyplantering körde jag fram och tillbaka med jordfräsen.
Rötterna samlades på fräsen så man fick stanna lite då och då för att rensa bort rötterna.
Fick bort dom rackarna...
 
Annars är jordfräs livsfarligt eftersom varje liten rotstump är en ny stickling. Gäller att få bort varenda liten bit om man inte vill ha explosion av bäbiskirs.
 
  • Gilla
Wirrun
  • Laddar…
Cajsa Jacobsson skrev:
Annars är jordfräs livsfarligt eftersom varje liten rotstump är en ny stickling. Gäller att få bort varenda liten bit om man inte vill ha explosion av bäbiskirs.
Då kanske jag hade tur då för rötterna samlades så fint runt skovlarna så var det bara till att stanna ibland och rensa bort dom.
 
Kirskål verkar inte klara av att växa i gräsmattan. Där jag har haft problem med kirskål har jag i hög grad rensat och sått gräs, och har numera en helt ok gräsmatta.
 
  • Gilla
Nellie3
  • Laddar…
Tack för alla svar. Det finns inget ogrösmedel som tar död på dem? Bara klippa dem ofta eller skaffa markduk som gäller alltså?
 
Grannen säger att roundup hjälper, men jag har inte provat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.