Förr var "alla" VPs reverserade ACs. Men nu mer finns det VPs som är utvecklade primärt för värmeavgivning. Vad jag lärt mig kan man se det dels på kondensorpaketet (jag har dock inte full kläm på hur man ser det), samt hur 4-vägs ventilen är monterad i designen från ritbordet, om den behöver strömsättas för att ge värme eller ej.
 
Avemo skrev:
En luftvärmepump är ett enkelt och billigt sätt att minska uppvärmningskostnaden om man har direktel, men det är bara i undantagsfall som den kan vara ett komplett uppvärmningssystem. Optimalt är det aldrig.
.
Vi har direktel och braskamin. Så luftvärmepump känns som ett bra komplement.
 
Åttioettan skrev:
Vi har direktel och braskamin. Så luftvärmepump känns som ett bra komplement.
Det kommer bli riktigt bra, om du köper en Toshiba😉
 
Ts comfort är en flitig skribent på värmepumpsforumet. Verkar mycket kunnig
 
Ett stycke Mitsubishi MSZ-FH35 inkl installation beställd :cool:
 
Bra val (y)
 
Så smidigt skulle det såklart inte vara. Efterlyser råd här då installatören, efter att ha fått se på foton från nuvarande installation, rekommenderar en annan lösning. Jag tar mig friheten att kopiera in del av mailet här:

"Ser att eran innerdel sitter lågt under ett fönster, ur värmesynpunkt är det bara en fördel Ler
Det ser även ut att vara riktigt trägolv i det rummet vilket kan påverkas av mycket varm luft, ser inte om det redan har påverkats men
din nuvarande modell skickar nog inte ut så varm luft.

Nackdelen med FH35 är då dels att den mycket troligen ger betydligt högre värme och riskerar att skada erat trägolv
Den är bredare än eran befintliga och ska man använda samma håltagning för att slippa extra hål genom fasaden så blir innerdelen
förskjuten ca 10-12 cm åt vänster så den blir inte centrerad som eran befintliga.
FH35 sticker även ut mer så den kan se klumpig ut .

Ett förslag är att vi monterar en SF35VEH istället , den är nästan lika bred, sticker ut mindre från vägg och risken för skador på golv minskar.
Den ger mindre effekt men betydligt bättre än den som sitter där och ni får en nättare innerdel då det är ett utsatt ställe.

Den kostar 14500:- efter ROT avdrag

Vill ni ha en kraftig FH35 monterar vi självklart en sådan men fundera en gång till.
Både ni och vi vill ha ett bra resultat men man ska inte chansa för mycket."

Vad skulle ni gjort, tagit den mindre modellen och därmed få lika lite kraft som befintlig pump (= sovrummen nås inte av värmen) eller kört på med den större modellen och gjort anpassningar för att den ska funka (ha något skyddande på golvet under? Nytt hål så det blir centrerat under fönstrena?). Har foto nedan.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade inte velat ha en väggmodell monterad så lågt, ser inte så bra ut, drar in mycket mer damm.
Innerdelen och väggfästerna är dessutom väldigt klena, det räcker nog med att en treåring ställer sig på pumpen så kan den nog lossa eller ramla ner.
Har du ingen annat lämpligare ställe att placera pumpen på?
 
Peter2400 skrev:
Jag hade inte velat ha en väggmodell monterad så lågt, ser inte så bra ut, drar in mycket mer damm.
Innerdelen och väggfästerna är dessutom väldigt klena, det räcker nog med att en treåring ställer sig på pumpen så kan den nog lossa eller ramla ner.
Har du ingen annat lämpligare ställe att placera pumpen på?
Jag får be installatören komma hit och kolla. Det är väldigt mycket fönsteryta centralt i huset.
 
TS comfort har genom åren gett bra information på olika sajter och är seriös. Han ger även bra råd och berättar för och nackdelar med olika maskiner och placering.

Det var en seriös installatör som avrådde er och rekommenderade en mindre om ni ändå ville ha den där. Jag har sett andra exempel där man bara har velat sälja och struntat i effekten. Jag skulle inte heller ha placerat den efter golvet. Sätt den till höger om fönstret i vardagsrummet så den blåser mot allrummet. Ta en med fläktfunktion som ni då kan använda när ni eldar i braskaminen. FH modellerna har lite större inneraggregat och det finns andra som är minst lika bra som är lite mindre.
 
Redigerat:
Åttioettan skrev:
Jag får be installatören komma hit och kolla. Det är väldigt mycket fönsteryta centralt i huset.
Kan du sätta den här då?
Tycker det är en central och bra placering.
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Peter2400 skrev:
Kan du sätta den här då?
Tycker det är en central och bra placering.
[bild]
Får se vad installatören säger
 
slurppe99 skrev:
FH modellerna har lite större inneraggregat och det finns andra som är minst lika bra som är lite mindre.
Kan du ge tips på modell som är minst lika bra och mindre? Borde inte installatören då rekommenderat en sån?
 
Den alternativa placeringen i utrymmet mellan vardagsrum och matrum är inte optimal har vi fått till svar. Däremot så är föreslaget att flytta upp innedelen närmare taket - och på så sätt skydda golv och barn - med placering väggen till vänster om det fönsterparti under vilket nuvarande innedel står.
 
Åttioettan skrev:
Den alternativa placeringen i utrymmet mellan vardagsrum och matrum är inte optimal har vi fått till svar. Däremot så är föreslaget att flytta upp innedelen närmare taket - och på så sätt skydda golv och barn - med placering väggen till vänster om det fönsterparti under vilket nuvarande innedel står.
Jag tänkte också att det var bästa placeringen, men jag fick för mig att det stod en soffa i det hörnet, då vore det inte bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.