skiss trädgård.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!

Planerar på husets sydvästra sida bygga ett trädäck och utanför trädäcket göra en mysig plats med annat markmaterial men ändå så ytorna hänger ihop och blir mysiga och som blir ett självklart inslag i vår vardag. Finns även en yta mot gatan (som är i ungefär samma nivå som kommande trädäcket) som jag gärna också skulle vilja få hänga ihop med uteplatsen.

Vår tomt ligger i en backe så marken vid häcken ligger ca 60 cm högre än marken vid huset så trädäcket hamnar bara ca 20 cm högre än den ca 3 m breda delen mellan häck och trädäck.
Det är ca 6,5 meter mellan husväggen och bokhäcken (planeras att bli 2 meter hög)
På framsidan är det ca 4,5m fram till häcken. Framsidan är solig och har sandig jord.

Önskar att på dessa tre ytor få in matplats för 6-8 personer. En loungesoffa, en bubbelpool ca 2x2m. Ett utekök, en plats att sola på och en mindre krydddträdgård.
Skulle dessutom vilja få in ett växthus på baksida av tomten precis vid häcken i närheten av trädäcket men här är marken lika låg som vid huset så det måste vara en trappa på ca 60 cm från trädäcket till baksidan och det kanske blir för trångt som jag har ritat det?

Så min fråga till dig är helt enkelt. Hur hade du planerat/utfört trädäcket och placerat in de olika önskemålen samt placerat trappan ner till baksidan? Vilket markmaterial hade du valt mellan trädäcket och häcken? Om du tycker att vi ska ha plattor måste vi ta bort all jord (ca 80-100 cm) och ersätta med sten/grus under?

MVH
Emma
trädgård.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det här ett omfattande "uppdrag" som kräver många timmar egentligen. Kan inte ta hela denna frågestund i anspråk. Skulle behöva få bättre koll på alla faktorer. Väderstreck är inte utmärkt. (får ni bygglov för växthuset så nära tomtgräns?)

Man skulle behöva skissa på olika lösningar i skalenlig skiss, helst bolla idéer och bilder. Markmaterial beror vilken karaktär gestaltningen ska ha, och arkitekturen. Helhet, sammanhang med övriga ytor och budget.

Kanske finns någon annan som vill börja nysta?

Eller bryt ner det hela till någon mindre och mer specifik fråga.
 
Då väljer jag gärna dessa frågorna:

Vilket markmaterial hade du valt mellan trädäcket och häcken?
Om du tycker att vi ska ha plattor, måste vi då ta bort all jord (ca 80-100 cm) och ersätta med sten/grus under?
 
Jag har väldigt svårt att rådge om en partiell del av trädgården, blir sällan bra helt enkelt.

Vad finns för markmaterial på andra ställen i trädgården?

Vad är det för arkitektur, stil, årsmodell på huset, färg och material på fasaden?

Är trädäcket vanligt impregnerat?

Vad av följande karaktärsord föreställer ni er, går igång på:
romantiskt, stilrent, klassiskt, formellt, informellt, djärvt, originellt, gediget, propert, tuktat, ledigt, fräckt, robust, naturnära, lummigt, minimalistiskt...

"marktegel är både gediget, snyggt och mysigt" (men passar inte till all arkitektur och plånböcker)
"stora betongplattor är modern och avskalat snyggt" (passar def inte "äldre mysiga träkåkar"...)
"små- och storgatsten är tidlöst och vackert"
"platsgjuten betong är rent, robust, gediget"

Läs på om hur man gör riktigt stenläggning, eller ta hjälp. Ni måste ner under matjorden, som oftast inte är så djup, till alven för att kunna göra grundarbetet, med att padda underlaget osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.