Hej! Jag har rivit upp en gammalt långsmal rabatt, 8m*80cm, som ligger som avskiljare mellan gräsmatta och garageuppfart på en blåsig tomt precis vid havet på västkusten i sydväst läge. Har tänkt mig en lavendel rabatt men nu börjat fundera på att blanda in även andra växter, tex steppsalvia och havtorn. Vad tycker du skulle passa för att göra den vacker och levande under säsongen? Samt hur ska jag tänka när jag placerar växterna för att få den dynamisk? Tusen tack för hjälp och kommentarer!! (Se bifogat hur jag tänkte först med lavendelrabatt samt bild på hur den ser ut idag...)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har enstaka rosenbuskar med en massa lavendel "runt fötterna". då gör det inte att rosorna gärna blir lite trista nedtill, och man slipper ogräset.
 
Rosor trivs bäst i lerjord, näringsrikt och jämnfuktigt. Lavendel vill stå torrt och väldränerat, och ganska näringsfattigt.
Så kör rosor för sig är min rekommendation. Det kan gå bra att ha lavendel ändå mot kanten av en rabatt, där det blir torrare. Men bättre att sammanföra växter som gillar samma ståndort! Kör en slags "grusrabatt", eftersom du har blåsigt osv.
Här kommer en bra inspirationsbild:
lavendel_pinterest.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källa: Pinterest
Finns fler i samma anslagstavla (växtinspriation)
Stenkyndel är en långblommare som passar med lavendel. Använde den eller rosenslöja som "vävarväxt" som löper genom hela. I den kan du ha grupper av spiror av stäppsalvia, och givetvis lavendel. Dvärghavtorn 'Hikul' passar också, den kan man gärna tukta lite så den får starkare bollform. Du är på rätt spår. Variation av fluff, spiror, bollar osv. Men inte för många olika sorter, hellre upprepning. Finns många kompisar som gillar soligt och väldränerat. Sök även grusträdgård.
 
Åh tack för svar. Med grusrabatt menar du att jag täcker öppna ytor med singel?
 
En grusrabatt har väldränerad jord, förhållandevis mager. Inte fet planteringsjord, lerjord eller torvjord, utan denna "vanliga jord" ska alltså blandas ut med sten (behöver inte vara "fingrus", utan makadam eller liknande utan "nolla" i fraktionen går bra)
Sen får du gärna toppa med naturgrus, det gifter sig bra, känns rätt för ögat. Men helst ska du ändå plantera tätt, man ska aldrig se jorden, så att säga.
 
Jaha nybörjare o inte så kunnig😳 men entusiastisk i alla fall😉. Tack! Lägger jag markduk för att slippa ogräs eller kan det inte växa ihop snyggt då?
 
K
Är det inte så att rosor kan få mycket långa rötter mefan lavendel växer mest på ytan. Då borde de ändå passa ganska bra tillsammans?

Vi har en liknande tomt, soligt och blåsigt på västkusten och planerar att försöka varva lavendel och Fairy-rosor längs uppfarten... har sett det på fler ställen så jag är övertygad om att det går :)
 
Funkar finfint här iallafall!
 
Lavendel och rosor är en inpräntad klassiker visuellt, men de har faktiskt totalt olika krav på livsmiljö. Lavendel skickar ofta ner en pålrot till djupet för att försörja vattentillförseln, men på ytan ska det vara torrt. Lavendeln ÖVERLEVER i rosjord (=lerhaltig jord), om det bara inte är för blött, men snyggast lavendel får du väldränerat grusig jord. Murar, stenparter, överst sluttningar. Stenigt och grovsandigt är perfekt. I fuktig fet jord blir den gles och ämlig, och tynar bort.

Istället för lavendel kan man prova jättedaggkåpa, olika nävor (spansknäva till exempel), violer: Riddarsporrar, fingerborgsblomma och solhatt trivs med rosor (placeras dock ej i framkant). Finns utrymme passar pioner eller trebladsspira. Men jag skulle vilja slå ett slag för mörkbladig alunrot, funkian Halcyon eller hakonegräs för helt annan karaktär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.