Sambon fyller 40 och jag tänkte köpa någon resa till honom som han kan åka på med en vän och få lite tid ifrån familjen.

Men jag hittar ingen lämplig resa, och vet helt ärligt inte riktigt vad jag ska söka efter. Tänker mig väl en manlig variant av sparesan som jag gärna åker på. Mer äventyr, mindre flum men utan ansträngande aktiviteter och primitivt boende.

Svårt att få ledigt från jobbet så fredag till söndag är det som gäller. God mat och öl och bekvämlighet är något som uppskattas.

Någon som har något förslag?
 
Beror ju på vad intressena är men många Europeiska städer bjuder ju på en massa intressant...
Själv föredrar jag ju att resa med familjen före en vän men det är ju jag det... :)

Mina favoritstäder då är:
Rom, fantastiskt mycket att se och njuta av
Barcelona, skön atmosfär och mycket att se
Prag, lite mysigare och lätt att bara vandra omkring
London, skön stad bara...
Valetta (Malta), en upplevelse i sig (och varmt nu också)

Jag är av typen som gillar att gå omkring, sätta mig på någon uteservering en stund, gå vidare och kanske åka eller gå in på något "kulturellt" men sen bara njuta av arkitektur och "fina" byggnader...
 
  • Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
Vilken årstid är aktuell? Oktoberfest i München är lagom grabbigt ...
 
BirgitS
Eller är han sportintresserad så en resa för att se en bortamatch med favoritlaget är något?
 
Tack för tipsen. En "vanlig" stadsresa utomlands är inte aktuellt av rent egoistiska skäl, vi har inte varit iväg på det tillsammans på 8 år och jag vill väldigt gärna åka på det tillsammans med honom.

Oktoberfest är faktiskt ett fantastiskt bra tips. Hade tänkt i maj, men det är ju inte hela världen om det blir till hösten.

Sport går helt bort, det passar nog mig bättre :)
 
Kom på en till sak nu när jag började kolla upp hotell till oktoberfest, han avskyr ju trängsel och det gissar jag att det kan bli gott om där.

Finns det något typ jaktresa fast man inte är jägare (och bekvämt hotellboende) någonstans i svenska skogarna?
 
Nu kom jag på, jag kan hyra en segelbåt en helg som de kan ge sig ut i. Vi hade en förut som han brukade ta med grabbarna ut över någon helg.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Hela södra Tyskland är väldigt trevligt - faktiskt året om!
På något sätt verkar det relativt okänt här i Sverige, men då jag jobbat en del i Munchen och där runt omkring de senaste åren, kan jag säga att jag blivit väldigt positivt överraskad av hur vackert, trevligt och gemytligt det är där nere! Skulle definitivt rekommendera en resa dit ner oavsett årstid, och gillar man inte trängsel så finns det ju lika god öl och trevliga pubar året om - och god mat om man gillar det!

Även billigt och enkelt att flyga ner till Munchen/Frankfurt och sedan kan man bo i någon mindre stad runt omkring om man vill ta det lite lugnt och du inte vill att han ska åka på "stadsresa" utan dig... :)
 
Oktoberfest är garanterad trängsel.

Men jaktresa säger du. Då säger jag björnsafari. Finns en del olika ställen att välja på, men alla verkar rikta sig till sådana som vill vara ute i skogen men ändå duscha i en riktig dusch.

Edit: Oktoberfest är faktiskt lite intressant ur ett trängselperspektiv. Alla som varit på en normal pissoar vet att man gärna lämnar minst en axelbredd till nästa person. På oktoberfest pinkar man i 45 graders vinkel för att få plats med fler. Finns det en lårbredd någonstans så tar man chansen. Kamratskap garanteras.
 
Redigerat:
K
Island. Perfekt att åka till med en kompis, hyra Jeep och bara köra ut i terrängen vid en glaciär på ett sätt som man inte kan göra med fru och barn. Man kan hitta bra boende och standarden är som i Sverige!

Fortfarande rätt kallt dock, och kanske lite långt för bara ett par dagar.
 
Gillar han hav och båtar så finns en del skolskepp som har 1-2 dagsturer.
 
Kallebo skrev:
Island. Perfekt att åka till med en kompis, hyra Jeep och bara köra ut i terrängen vid en glaciär på ett sätt som man inte kan göra med fru och barn. Man kan hitta bra boende och standarden är som i Sverige!

Fortfarande rätt kallt dock, och kanske lite långt för bara ett par dagar.
Tyskland och Island är två ställen som vi planerat att åka till själva, Tyskland vi vuxna och Island med barnen så då vill jag ju inte skicka iväg honom själv först.

Men båtgrejen blir nog bra. Jag hyr båt en vecka så kan han åka med kompisen 4-5 dagar och så åker vi tillsammans i familjen 2-3 dagar. Har stämt av lämplig vecka med kompisen nu också och det blir perfekt tillfälle att testa segling med familjen då vi ska köpa en båt så fort vi får en hamnplats (vilket ju tar några år i Stockholm...)
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Kajakpaddling i Stockholms skärgård? Finns en del bra krogar. Vet inte hur det är med övernattning - det finns ju seglarhotellet i Sandhamn.
 
Fiske på Åland med guide ett par dagar. Sjukt bra fiske, sjukt duktiga guider. Sanslöst bra abborrfiske, finns paketlösningar att köpa där allt är inkluderat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.