Jag håller på att regla upp ett innertak för att sätta spottar i (plåtreglar enligt konstens alla regler, har lärt mig här...). Nu är det snart dags för gips och jag undrar vad jag ska använda för gips för att få det helt slätt? Ska jag ta vanligt väggips och sätta glasfiberremsa i taket, eller ska jag använda fasad takgips och bara spackla försiktigt i det lilla "V" som skapas mellan skivorna? Och om jag ska använda glasfiberremsa, hur gör jag i skarvarna på kortsidorna, eftersom taket är 4,70 x 4 m så blir det skarvar på alla möjiga ledder...

Tack på förhand
 
När jag nyligen skarvade i gipsskivor över ett gammalt trapphål så gjorde jag som nedan.

Normal 13mm gipsskivor sattes upp där kortskarvar och angränsande gamla ytor fasades med kniv.

  1. Spacklade alla skarvar grovt och lät det torka
  2. Slipade över skarvarna lätt
  3. Klistrade upp pappersremsor med vävlim och lät det torka
  4. Spacklade över de försänkta skarvarna (långsidorna) som vanligt medan kortsidorna (som tidigare var avfasade) spacklades brett, jag tror jag spacklade ~20cm om vardera sidan och lät torka.
  5. Slipade över skarvarna
  6. Repetera punkt 4 och 5 till skarvarna är jämna

Enligt mitt tycke blev resultatet godkänt för att var gjort av en lekman.
 
Precis ordnat 80kvm på min övervåning, helslätt tak med infällda spottar överallt. Nedreglat 45mm CC30 för att El/data rör i. Körde plåtband i kortskarvarna, samt reglade runt om rummet för att ha ngt att fästa taklister och eventuellt annat i.

Körde Gyproc takgips, med fasade och förstärkta (glasfiber) kortsidor. Långsidorna var förstår också fasade. Grymt smidigt.

Var tvungen att fasa några kortsidor för hand, och visst det fungerar men man får spackla 0,6-0,8m för att få det bra.

Pappremsa användes. Ett tips är att förlimma pappremsorna med tapetklister, och börja spackla dagen efter. Se bara till att det inte kommer luft bakom pappremsan för då bular sig remsan när du lägger spacklet och man får skära ur.
 
oj, 80 kvm, mina 19 känns helt plötsligt överkomliga... Hur många gånger behövde du spackla/slipa innan det blev helt slätt? Och vad använde du för metod när du slipade, giraff, handkraft eller kanske någon annan maskin?
 
  • Gilla
e98tobias
  • Laddar…
yens skrev:
oj, 80 kvm, mina 19 känns helt plötsligt överkomliga... Hur många gånger behövde du spackla/slipa innan det blev helt slätt? Och vad använde du för metod när du slipade, giraff, handkraft eller kanske någon annan maskin?
Alltså det var inte 80kvm obruten yta, men ca50kvm är det nog + ytan i 3 rum.

Dag 1.
Limma pappremsa (eller glasfiber om man vågar chansa lite)
Samtidigt lägger man första vändan för skruvskallarna, lägg INTE tjockt. Dra av med 90 graders lutning så slipper du slipa alla småprickarna innan vända 2.

Dag 2. Fyll igen det spackel som sjunkit in för skruvarna, ca 45-60grader på spackeln när du drar av.
Fyll igen spackelskarvarna. 90grader kan du ha på spackeln när du drar av. Bredspackla inte direkt.

Dag 3 Bredspackla tunt så att du suddar ut kanten där gips möter spackel i spackelskarven, du ser hur det ser ut. Försök inte lägga för tjockt på en gång. 2mm är lagom, med 0,5-1mm längst ut.

Slipa eventuellt imellan, om du tycker det behövs. Absolut inget måste.

Vänta några timmar tills det är torrt, bredspackla lager 2. Du ska i stort sett inte behöva lägga mer än 1 lager "bredspackel" på mitten (utöver fyllandslagret). Sen överlappar du föregående lager ngt och spacklar dig utåt.

Dag 4. Slipa litegran. Bredspackla ev sista lagret, kan du göra med nästan 90grader. Eftersom detta lager är så extremt tunt, 0,5-1mm så kan du köra flera såna (ifall du inte får det bra) på några timmar då det torkar extremt fort.

Räkna med att spackla 0,4-0,5m brett. Du ska kunna dra handen från gips, över spackelskarven utan att känna att det är spacklat. Ett tips är att inte titta när du drar handen, så att du bara "känner".

Se också till att kanten längt ut på spackelremsan är extremt tunn, du ska se gipset igenom.

Jag handslipade allt. Vad du än gör om du ska handslipa, lägg inte för tjocka lager på skruvskallarna. Det är ett rent helevete att slipa.

Hela tricket med att spackla är att belasta och vinkla spackelspaden på olika sätt. Ska du spackla högersidan om mitten på en spackelremsa så lägger du mera tryck på högra delen av spackelspaden, så att mtealbladet böjs lätt.

Använd liten, 10cm till skruvskallarna. Använd 20-30cm till att fylla igen spackelremsan och minst 30cm till bredspacklingen.

På bilden (i taket) ser du hur det ska se ut när du fyllt igen spackelremsan första gången. Hade tyvärr inga fler bilder.

Kan också tillägga att du kan lägga på ett lager av färg och upptäcka några skarvar som syns. Det går då att spackla ultratunt på färgen och sen måla över. Det är nästan omöjligt att slipa detta lager så lägg väldigt tunt.

Glöm inte heller att lägga hela ytan "vått i vått", annars riskerar du att ränder kommer att synas.
 
  • DSC00155.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bråkis
  • Laddar…
kanonbra tips, men jag måste erkänna att jag inte vet vad "vått i vått" är...
 
  • Gilla
Hjalmar Jonsson
  • Laddar…
yens skrev:
kanonbra tips, men jag måste erkänna att jag inte vet vad "vått i vått" är...
Måla inte halva taket först, låt det torka och måla resten sen. Då är risken överhängande för att du får ränder.

Måla båda lagerna, eller åtminstonde det sista i ett svep.

Stryk också från fönstret och rakt bort mot motsatta vägen. Stryk alltså inte från vänster till höger framför fönstret då ränder kan synas om solen ligger på.
 
Undrar om ni som startade tråden finns kvar...
Det är ju några år sen.

Jag undrar om ni målar direkt efter att ni spacklat eller limmar ni upp en duk i taket först.
Vi är på g att måla vårt v-rum tak men det är ca 60kvm så det blir inte kul o klistra upp duk.
Blir skarvarna osynliga om man bara målar på direkt.

Om jag kollar i tråden så ser det ut som om ni målar direkt på gipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.