Hej. Finns det någon robotgräsklippare som är mer eller mindre slinglös, så man slipper rama in träd, lägga begränsningskabel och dylikt?

Eller finns det någon form av "passiv" begränsningskabel?

Är det isåfall någon som har erfarenhet av en sådan och vågar rekommendera den.

Vi har en trädgård som inte har någon lutning, men med små vinbärsbuskar, någon rabatt med rabarber, något äppelträd, en liten slänt med smultron och en studsmatta.
 
Och vad är det som är så hemskt med att lägga ut begränsningsslinga?

Köp ett får

Protte
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 2 till
  • Laddar…
Tack för det konstruktiva svaret. Jag ville få lite koll på utvecklingen på marknaden. Eftersom man idag kan få till VR-headset med rumsmedvetenhet för drygt 10ksek , självparkerande och självkörande bilar så kändes det som en rimlig utveckling att man skulle slippa lägga en slinga och därmed minska klydder
 
Stiga har en modell som inte kräver begränsningsslinga utan har istället sensorer som känner av gräsytan. Skulle kunna fungera för er beroende på hur gräsytan är utformad. Vet dock inte hur väl det fungerar i praktiken. Risken att buskar och rabatter blir sönderkörda borde vara större. Dessutom måste den laddas manuellt och då förlorar man ju en stor poäng med att skaffa en. Men kanske värt att kolla upp...
 
Funkar säkert om du placerar ut en del sensorer/radarmärken i trädgården och mäter in den.
Att sedan få klipparen att stanna 1 cm från träd och hus kräver en hel del AI.

protte
 
Trädklarar sig alldeles utmärkt utan slinga runt. Väldigt klena växter eller saker gräsklipparen kan fasta på är ju där emot värre. Mitt tips är att åka till din närmsta Husqvarna återföljare och köp en lämplig robot inklusive installation. Då kommer det funka bra och du slipper lägga slinga.
 
Jag håller faktiskt med, med tanke på självkörande bilar så borde man få till en gräsklipparrobot som inte kräver slingkabel. Ser inte själva installationen som problemet (tar nåra timmar) utan åren framöver. Jag har en installation sedan 2005 och har på senare år insett denna slingkabel ger dig en del huvudvärk. Även fast den ska klara att vara nedgrävd så tycker jag mig få oförklariga avbrott på den (marken rör på sig, rötter växer och förstör), råkat ha av den av misstag (när man fixat med sten/rabatter/pallkragar) och den på vissa ställen "vandrat upp" efter skyfall och krattan fastnar i den när man krattar. Det blir alltid lite extrajobb när man ska planera om trädgården/bygga som ligger i närheten av kabeln... Fiberinstallatören hade av kabeln. Osv osv. Det har nu 10+ år senare resulterat i 30-tal oplanerade/frivilliga skarvningar/förändringar... Så hoppas också att kommande generationer har lite mer AI. Laser? Noggrann GPS? Passiv begränsningskabel som inte måste vara en hel slinga? Borde finnas många sätt...
 
jonasba skrev:
Jag håller faktiskt med, med tanke på självkörande bilar så borde man få till en gräsklipparrobot som inte kräver slingkabel. Ser inte själva installationen som problemet (tar nåra timmar) utan åren framöver. Jag har en installation sedan 2005 och har på senare år insett denna slingkabel ger dig en del huvudvärk. Även fast den ska klara att vara nedgrävd så tycker jag mig få oförklariga avbrott på den (marken rör på sig, rötter växer och förstör), råkat ha av den av misstag (när man fixat med sten/rabatter/pallkragar) och den på vissa ställen "vandrat upp" efter skyfall och krattan fastnar i den när man krattar. Det blir alltid lite extrajobb när man ska planera om trädgården/bygga som ligger i närheten av kabeln... Fiberinstallatören hade av kabeln. Osv osv. Det har nu 10+ år senare resulterat i 30-tal oplanerade/frivilliga skarvningar/förändringar... Så hoppas också att kommande generationer har lite mer AI. Laser? Noggrann GPS? Passiv begränsningskabel som inte måste vara en hel slinga? Borde finnas många sätt...
Jag har inte stenkoll på det, men de sätter upp någon form av satellit i hörnen på åkern när de tröskar, någon som vet vad det är till för?
 
prototypen skrev:
Och vad är det som är så hemskt med att lägga ut begränsningsslinga?

Köp ett får

Protte
Lägga ut slingan är enkelt, värre är att leta kabelbrott :) Har blivit ett gäng felsökningar under åren både oförklarliga och självförvållade fel....
 
prototypen prototypen skrev:
Och vad är det som är så hemskt med att lägga ut begränsningsslinga?

Köp ett får

Protte
HAhahahaga ÄLSKAR detta svar
 
C Csms skrev:
Jag har inte stenkoll på det, men de sätter upp någon form av satellit i hörnen på åkern när de tröskar, någon som vet vad det är till för?
Lite sidodiskussion och jag har inte heller stenkoll, men antingen kör man med en mer eller mindre självkörande tröska, eller så ser man till att göra en skördekartering. Dvs man får en karta på hur mycket (spannmål/raps) man skördar på olika platser på fältet och använder det i sin tur som indata till motsvarande karta för hur man kan/bör/skall lägga gödning eller bespruta vid kommande period.

Lantbruk kan vara fruktansvärt datoriserat och tekniskt om man vill (och har pengar till det).

(edit: jävlar vilket trådlyft!)
 
Finns nog få saker här i livet som är enklare än att lägga ut en begränsningsslinga och för den del guide-trådar. Bara att spika fast begränsningskabeln med därför avsedda plastspjut mot marken. klart. Behövs det ändras något så är det ytterst enkelt.

Några veckor efter installation är begränsningskabeln övervuxen och syns inte.

Att drömma om framtidens självkörande bilar och klipprobotar med motsvarande förmågor som krävs... ja det kanske kommer med tiden. För de flesta gäller att man har en gräsmatta som ska hållas i ordning *idag* till vettig kostnad, lösningarna finns och är som sagt väldigt enkla att implementera med ett minimum av manuellt arbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.