Jag ser inte att någon specifik klippare nämns med namn i artikeln ? Eller antar du bara?
 
I papperstidningen är det fler bilder, bla en med Meec på en gräsmatta med texten "Testing in garden" eller liknande (har inte tidningen framför mig nu). Lägg då till texten "The worst model was tested in a real garden with a shortwave dipole antenna nearby." så borde det vara Meec.

De testade modellerna var Meec, Husqvarna, Gardena och Worx Landroid.
 
OK tack för info.
 
DSC_0670.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Undrar om detta även påverkar Meec:ens syskon så som Rusta Clippern och Geforce? Bör inte skilja så mycket mellan modellerna. Lite kul att dom har testat både Gardena och Husqvarna men har skippat Robomow, stiga och viking bland annat.
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Det gör det nog men elsäkerhetsverket kan ju inte lägga att ett stopp på de andra om de inte även provar de.
 
Jag är radioamatör och har meec:en, ja den stör en hel del, men grannens Bosch stör ännu mer.

För att komma runt en del av problemet har jag monterat en micro brytare på laddstationen vilket gör att när roboten backar in i laddaren så bryts slingsignalen vilket eliminerar störningen till största del, antennen jag har närmast laddaren, ca 5m har fortfarande en del störningar men antennen som sitter ca 20m från laddaren inte störs nämnvärt.

Även laddaren/strömadaptern stör ganska friskt, har kopplat på ferrit kärnor på in och utgången vilket har hjälpt ganska mycket men inte helt bra, ska flytta laddaren längre från radiorummet nästa säsong, kommer nog hjälpa en del, har även tänkt att tillverka ett enkelt lågpassfilter och montera på utgången på slingan för att se om det hjälper.

Kan även tillägga att Boschen stänger av sin slingsignal när den går in i laddaren
 
Som väntat. Frågan är vad som händer med redan sålda klippare.
 
micked99 skrev:
Även Worx Landroid WG790E är belagd med Försäljningsförbud efter att den testats av Elsäkerhetsverket enl [länk]
Vad innebär detta för oss som har en sådan?
 
peternicklas
hantverkare1 skrev:
Vad innebär detta för oss som har en sådan?
Än så länge så är det bara ett försäljningsbud. Noterade på bilden från Worx test att kabeln mellan laddaren och laddstationen var ihopvirad. Finner det lite märkligt att Worx skulle vara störande de den har svårt att gå ihop med andra märke. Ska bli intressant att se resultatet från Husqvarna och Gardena, de är tydligen inte presenterade ännu.

Sedan vet jag inte vilka effekter det får då 790E inte säljs mer. Den som säljs idag heter 790E.1 och den är inte testad...
 
Redigerat:
Vad jag fattat det som är det något/några märken som "släpper ut" en del störande signaler som inte tillför själva gräsklipparen någon funktion. Alltså helt i onödan. Så det handlar nog om betydligt mycket mer än om att dom bara stör varandra. Något som jag tycker är konstigt är att Meec har fått försäljningsförbud men Rustas Clipper och Geforcen har det inte nämnts nått om. Antigen är dom mer olika än vad vi tror eller så är dom inte testade ännu bara. Även lite förvånande att Worxen åker ditt på det. Den som är ganska känd för att ha en svag och lätt störd signal. Men sånt här är nog betydligt mer avancerat än vad man först kan ana.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.