Är det någon som vet hur stränga kommunerna är
på takvinklar. Vi vill ha ett nyckelfärdigt hus med
38 graders takvinkel. Gränsen är 35 grader.
Vad kan ske om jag av "misstag" bygger 38 grader.
Är det rivning direkt eller blir det böter?
Mvh
Jesper
 
Det törs ingen vettig människa lova....det finns kommungubbar i alla modeller. Vissa har fingret på avtryckaren, vissa har det inte.
 
Jag har en känsla av att vinkel bedöms som mildare
än kvadratmeter eller höjd. Det är ju mycket mera subtilt.
 
När man söker bygglov kan man ansöka om undantag från reglerna och när det är frågan om så liten skillnad borde det väl inte vara något jätteproblem.
Vem kan egentligen se skillnad på 35 och 38 grader?
 
Tror också att det är lättare att få igenom en så liten skillnad på takvinkel, höjd på takfot etc tror jag däremot är svårare att få igenom.
Har man otur så får man en nyputsad paragrafryttare med egen gradskiva......
 
Prata med kommunen! Det gjorde vi. Dom kan tala om varför begränsningen är satt och sannolikheten att du kan överskrida den.

Om ett överskridande kan ses som vad plan- och bygglagen kallar "mindre avvikelse" så brukar det inte vara några problem. Kom dock ihåg att även "mindre avvikelser" tydligen måste godkännas av närmsta grannarna. Så om du har någon granne som kommer att säga nej så är det troligen kört. Det var det för oss. Kommunen hade inga problem med våra önskemål, men dom talade om att det fanns grannar som troligen inte skulle godkänna planerna. (Av förståeliga skäl - vi bygger mellan deras hus och havet)

-Berit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.