Hej!

Elfirman har varit hemma hos mig och fräst in eldraging och dosor i mina tegelväggar. Det blev rätt djupa spår typ 4-7 cm. Nu tänkte jag försöka fixa väggarna själv och funderar på vad jag ska använda för utfyllnad innan jag spacklar?

Jag hade sett framför mig att avända cementbruk eller kanske till och med kalkbruk, men på bauhaus föreslog dom att köra med fogskum. Nån som har erfarenhet av det? Jag har aldrig jobbat med fogskum förut, känns ju inte lika "rejält" som bruk, men låter som en ganska snabb och enkel lösning.


IMG_5887.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SpikeyLee
  • Laddar…
Mikael_L
Verkar mest tjorvigt och att det blir mycket större risk att det sen spricker och har sig.

Jag skulle fyllt hela med något slags bruk/puts/spackel.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Murbruk alla dagar i veckan om det varit min vägg.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Ok, hade det på känn...

Vilket bruk skulle ni köra med? Vanligt cementbruk A?
 
Mikael_L
Nä, ta inte så hårt bruk.
Ett murbruk B eller C är nog absolut mer lämpligt.

Och glöm inte en blomspruta med vatten att förvattna tegelstenar och befintligt bruk med innan du fyller igen.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Mikael_L
harryceasar skrev:
Jag hade sett framför mig att avända cementbruk eller kanske till och med kalkbruk, men på bauhaus föreslog dom att köra med fogskum.
Jaa, med fogskum och silvertape kan man fixa precis vad som helst i ett hus. :D
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Nä, ta inte så hårt bruk.
Ett murbruk B eller C är nog absolut mer lämpligt.

Och glöm inte en blomspruta med vatten att förvattna tegelstenar och befintligt bruk med innan du fyller igen.
Topp, tack!
 
AXS
När vi fräste för el så fyllde vi först upp med bitar av leca som vi skruvade fast. Blev inte lika tjocka lager och mindre bruk gick åt.

Borde gå att sätta i gipsbitar eller liknande med om det är stora hål.
 
Gipsputs.
 
tommib
Röstar också på gipsputs eller Mur & Putsbruk C. Fungerade utmärkt när jag körde det hemma.

Fogskum skulle jag absolut inte använda.
 
Gipsputs helt klart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.