Hej!
Har just börjat med att få ordning på garaget. Det har inte gjorts nått här på länge så ska fixa väggarna och lägga klinkers på golvet tänkte jag.
På väggarna vet jag inte vad dom använt för färg som ni ser på bilden har dom slarvat när dom målat. På några ställen har färgen bubblat och släppt. Som ni ser nedan

20160409_122735.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom lite mörkare partierna på det vita är mögel.
Vad gör jag för att få detta så bra som möjligt?
Garaget ligger i källaren på huset så det är betongväggar så antar att det ska vara speciell färg osv?
 
  • FB_IMG_1460197774004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ju helt klart inträngande fukt om du inte har åtgärdat det från utsidan nyligen.
Slipa rent putsen från färg och kör silikatfärg.
 
Jag kan vittna om att det inte är speciellt lätt att få reda på hur man ska gå tillväga med ett sådant projekt. Jag stod inför samma problematik för ett par år sedan och försökte hitta information, men jag kom aldrig i mål till 100%. Det slutade med att jag målade väggarna med vanlig väggfärg som väl inte är optimalt.

Mina förutsättningar var: putsad betonghålsten som målats med någon typ av färg i slutet på 60-talet, som troligen inte är diffussionsöppen. Alternativen jag hade var att ta bort all gammal färg och ev. all puts, och börja om från början. Detta var mig dock övermäktigt så jag valde det lata vägen; ta bort det som var allt för löst, putsa upp gamla hål och skador, och måla med den färg Flügger rekommenderade, Flutex 8 tror jag det var som tydligen skulle vara ganska öppen ändå. Jag resonerade som så att det "bara" är mitt garage och jag ville snabbt bli av med den azur-blå färgen från väggarna, och få upp vitt istället. Det blev en otrolig skillnad, och nu efter ett par år ser jag inga större problem med färgen.

Betonggolvet epoximålade vi i en ljust grå nyans, bästa vi gjort i huset om man frågar mig! (y)
 
Stefan N skrev:
Du har ju helt klart inträngande fukt om du inte har åtgärdat det från utsidan nyligen.
Slipa rent putsen från färg och kör silikatfärg.
Har inte ens bott i huset ett år än. Men när vi köpte så sa dom att det ska vara dränerat.
Men känns som dom använt nån plastfärg som inte andas på rätt sätt när dom har målat.
För att slipa betong antar jag att jag behöver en flex eller liknande eller finns det nått lättare sätt?
 
Paxman skrev:
Jag kan vittna om att det inte är speciellt lätt att få reda på hur man ska gå tillväga med ett sådant projekt. Jag stod inför samma problematik för ett par år sedan och försökte hitta information, men jag kom aldrig i mål till 100%. Det slutade med att jag målade väggarna med vanlig väggfärg som väl inte är optimalt.

Mina förutsättningar var: putsad betonghålsten som målats med någon typ av färg i slutet på 60-talet, som troligen inte är diffussionsöppen. Alternativen jag hade var att ta bort all gammal färg och ev. all puts, och börja om från början. Detta var mig dock övermäktigt så jag valde det lata vägen; ta bort det som var allt för löst, putsa upp gamla hål och skador, och måla med den färg Flügger rekommenderade, Flutex 8 tror jag det var som tydligen skulle vara ganska öppen ändå. Jag resonerade som så att det "bara" är mitt garage och jag ville snabbt bli av med den azur-blå färgen från väggarna, och få upp vitt istället. Det blev en otrolig skillnad, och nu efter ett par år ser jag inga större problem med färgen.

Betonggolvet epoximålade vi i en ljust grå nyans, bästa vi gjort i huset om man frågar mig! (y)
Okej känner nog igen mig i dig hehe, men frågan är om man vågar ta den lätta vägen pga fukt är ju aldrig bra.
Men andra sidan är det ju bara ett garage och ett förådsutrymme.
 
mattemaz skrev:
Okej känner nog igen mig i dig hehe, men frågan är om man vågar ta den lätta vägen pga fukt är ju aldrig bra.
Men andra sidan är det ju bara ett garage och ett förådsutrymme.
Vår besiktningsman tog de fuktgenomsläpp som syns i källaren med ro. Han sa att eftersom det är betonghålsten och puts så är det inget som kan ta någon allvarlig skada av fukten. Visst putsen kommer bli porös och smula ned, men det är ingen fara för husets strukturella konstruktion.

Jag har med tiden sett att vi har lika mycket "fuktskador" i källarens innerväggar, alltså väggar som inte har kontakt med jorden utanför, som ytterväggarna. Det är med andra ord fukt som kommer från betongplattan, och den kan man ju inte göra något åt. Troligen hade detta kunnat undvikas om putsen målats med rätt färg från början, som verkligen diffunderar ut fukten istället för att, som nu, håller den inne. Men som sagt, jobbet att ta bort all gammal färg i hela källaren är ett jobb som jag inte känner mig mäktig att ge mig på...speciellt inte när de "skador" som nuvarande färg orsakar är så pass icke-allvarliga.
 
20160409_224918.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
En person anställd på Alcro rekommenderar... en färg från Alcro. Vem hade kunnat ana det.
Men han har ju iofs rätt i sak. Så fort nån pratar tillskjutande fukt så ropar samtliga byggahus-medlemmar "silikat!" utan att tänka. Nåde den som säger något annat, det är ju "sanningen". Det finns gott om moderna färger (icke silikat) som är mycket diffusionsöppna samtidigt som de har andra positiva egenskaper som silikatfärg saknar. Därmed inte sagt att silikat alltid är dåligt, men det finns flera alternativ.

Till TS: förutsatt att det värsta av fuktvandringen utifrån nu är åtgärdat så rekommenderar jag:
1) Avlägsna all gammal färg mekaniskt (tex vinkelslip med lämplig skiva, eller hyr riktiga grejer). Du kommer riva med dig en del av putsen och göra fula märken men det gör inget. Det kommer damma så in i h-vete så se till att ha lämplig skyddsutrustning.
2) Knacka bort all puts som avger bomljud när du knackar på den, dvs puts som släppt från underlaget.
3) Fyll igen de värsta ställena med puts/reparationsbruk
4) Dra på ett lager av nån enkel tunn handputs på hela väggen, behöver inte vara tjockare lager än så den bara täcker alla skavanker från slipningen,
5) Måla med diffusionsöppen färg. Välj silikat om du vill men undersök gärna andra alternativ som sagt. Följ tillverkarens anvisningar med avseende på primer/grundning/ev. strukturmedel osv.
 
Redigerat:
bossebyggarn skrev:
En person anställd på Alcro rekommenderar... en färg från Alcro. Vem hade kunnat ana det.
Men han har ju iofs rätt i sak. Så fort nån pratar tillskjutande fukt så ropar samtliga byggahus-medlemmar "silikat!" utan att tänka. Nåde den som säger något annat, det är ju "sanningen". Det finns gott om moderna färger (icke silikat) som är mycket diffusionsöppna samtidigt som de har andra positiva egenskaper som silikatfärg saknar. Därmed inte sagt att silikat alltid är dåligt, men det finns flera alternativ.

Till TS: förutsatt att det värsta av fuktvandringen utifrån nu är åtgärdat så rekommenderar jag:
1) Avlägsna all gammal färg mekaniskt (tex vinkelslip med lämplig skiva, eller hyr riktiga grejer). Du kommer riva med dig en del av putsen och göra fula märken men det gör inget. Det kommer damma så in i h-vete så se till att ha lämplig skyddsutrustning.
2) Knacka bort all puts som avger bomljud när du knackar på den, dvs puts som släppt från underlaget.
3) Fyll igen de värsta ställena med puts/reparationsbruk
4) Dra på ett lager av nån enkel tunn handputs på hela väggen, behöver inte vara tjockare lager än så den bara täcker alla skavanker från slipningen,
5) Måla med diffusionsöppen färg. Välj silikat om du vill men undersök gärna andra alternativ som sagt. Följ tillverkarens anvisningar med avseende på primer/grundning/ev. strukturmedel osv.
Ja, just här var det Alcro. Men tyckte att det var en bra artikel. Även de andra färgtillverkarna har ju sin variant av "källarplast"
 
Frågan jag ställer mig, och säkert många med mig, är hur allvarliga dessa fuktvandringar med påföljande putssläpp verkligen är. Stämmer det som min besiktningsman sa, att det inte är något att oroa sig för eftersom det är ickeorganiska material det handlar om? I så fall är ju fuktfläckarna och putssläppen enbart kosmetiska och kan därför helt sonika målas över i samband med att resten av väggarna målas.

Givetvis förstår jag att om man har väldigt mycket fukt som bevisligen kommer från jorden utanför väggarna så måste man ju dränera om kåken på rätt sätt, men fukt som kommer från plattan är ju omöjlig att stoppa såvida man inte bilar bort hela sk*ten, så man kan lägga kapillärbrytande underlag för en ny platta.
 
Paxman skrev:
Frågan jag ställer mig, och säkert många med mig, är hur allvarliga dessa fuktvandringar med påföljande putssläpp verkligen är. Stämmer det som min besiktningsman sa, att det inte är något att oroa sig för eftersom det är ickeorganiska material det handlar om? I så fall är ju fuktfläckarna och putssläppen enbart kosmetiska och kan därför helt sonika målas över i samband med att resten av väggarna målas.

Givetvis förstår jag att om man har väldigt mycket fukt som bevisligen kommer från jorden utanför väggarna så måste man ju dränera om kåken på rätt sätt, men fukt som kommer från plattan är ju omöjlig att stoppa såvida man inte bilar bort hela sk*ten, så man kan lägga kapillärbrytande underlag för en ny platta.
Om man använder en källare som en källare och inte inreder den med plastmattor, och möbler som kan mögla upp mot väggarna, ska det väl inte vara någon fara. Har själv en källare med putsade omålade väggar. Används som tvättstuga. Hade inte funkat till släktmiddagar... och som du säger kan fukt från plattan inte stoppas. Om du dränerar runt huset stoppar det inte fukten underifrån.
 
Redigerat:
R
Så länge du håller det ickeorganiskt, och inte sprider uppenbart sunkig luft vidare upp i huset, så behöver du nog inte bekymra dig. Problemet uppstår den dagen du får en 40-årskris och ska konvertera källaren till det obligatoriska biorummet förknippat med denna kris.
 
Idag har jag hyrt maskiner och slipat av väggarna. Satan vad det dammade trotts bra dammsugare. Men det va väldigt roligt :)
Behöver köpa nått för att fylla div hål på några ställen. Vad ska jag använda?
Sedan blir det färg har inte forskat mer i det men det borde dom väl veta i färgaffären men ska vara öppen för annat än sisikat varianten.
Ska åka till Jem å fix och en riktig färgaffär och se vad dom säger :)
 
Jag fyllde hål med puts helt enkelt. Det var helt nytt för mig, men det gick snabbt att lära sig tekniken och var riktigt roligt! Jag kommer antagligen ge mig på att putsa en mur utomhus i sommar, så kul är det! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.