Hej!

Vår husleverantör (Skidsta) har 145 + 45 isolering. Ytterligare 45 kostar 20 000. Enligt säljaren är den ursprungliga tjockleken nog tjock. Reglarna är korslagda så det blir minimalt med köldbryggor.

Vad tycker ni?

Till saken hör att det är ont om kvadratmetrar redan nu ;)
 
Det är faktiskt rent korkat att ha mindre änn 200mm isolering i väggarna när man bygger nytt i dag.. ! Borde i min mening vara helt Olagligt..! 250 mm borde vara standard helst mer..

isolering är ingen färskvara utan värmer lika länge som huset finns kvar... 100 år?

Du kommer inte ångra dig! om du väljer att lägga ut 20.000 till..

Visst det tar kanske många år innan du har tjänat in dom med dom nyvarande energipriserna. Men dom nyvarande energi priserna kommer att gå upp det är säkert.. så du tjänar nog in dom pengarna fortare änn vad du tror..

mitt råd.. Isolera Mera.. :D
 
Ajajaj! Är det verkligen så? Nu blir jag orolig. Hur räknar jag ut hur mycket jag sparar in på att isolera mer? Huset kommer att bli 123 m2 + en övervåning (loft) med 1.90 i takhöjd som spänner över halva huset (öppet upp till nock i halva). Vi har en hel del fönster, flest åt söder, men en hel del åt väster. Öster och norr är så gott som fönsterfria väderstreck.

Som det ser ut nu kommer vi att köra med den IVT 490 som följer med + en Kakelugnspanna kopplad till en ackumulatortank. Vi kommer att ha slingor i plattan.

En annan fråga, om det är någon som kan. Om vi väljer bort IVT-systemet, hur sköter vi ventilationen då?
 
Står det inte i offerten hur mycket energi huset drar med de olika lösningarna?

Begär att få UA-värdet för plattan med de olika lösningarna, och gradtimmarna för orten/huset. Så är det bara att multiplicera dem med varandra så har du förbrukningen vid de olika lösningarna, antingen i Wh eller kWh.

Citerar mig själv, byt ut platta mot vägg så är det samma sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.