Hej,

Vi har haft en jättestor stubbe på vår tomt om det varit enormt mycket myror i. vi hade en stubbfräsare som fräste ner stor del av stubben och rötter, flyttade en del av stubben som han sågat av så nu finns den endast enstaka myror i den del av stubben som är avsågad men det verkar som vi fortfarande har massor med myror på marken under de löv som finns och att de har börjat bygga ett bo. Normalt sett hade jag ej brytt mig då vi bor nära skoj men då det är på en del av tomten så är jag orolig om dottern skulle leka och få myror på sig och det blir svårt kratta bort alla löv.

har ni tips hur jag bör resonera generellt och vilka åtgärder jag kan/bör göra?

Mvh
MO
 
Vi har inga så pass aggressiva eller farliga myror i Sverige att jag tror det skulle vara något problem. Jag växte själv upp i ett hus med ett myrbo i den murade trappen (pissmyror) och visst blev man biten någon gång, men det var inte värre än att vi sedan satt och matade myrorna med kokt ris. :rolleyes:
Men några miljövänliga metoder är att skaffa vaktlar och bygga hägnet med myrstacken i. En annan är att vattna flitigt (läs dränk) myrstacken med jämna mellanrum och ytterligare en är att banka ner ett stålrör i myrstacken vintertid när det är som kallast eftersom de fryser ihjäl då.
 
Fun light-saft koncentrerad. Har fått bukt med myror hos morsan.
 
@MissAnassad du kanske har rätt gällande aggressiva/farliga men är sjukt många så vill ej gärna ha dottern där. Kan ej vktlar stickas? Försöker dränka men vet ju ej exakt vart stacken är under löv osv men kan vara ett tips. Samma med stålrör :S
@Imoberg det svåra är hur mycket och vart då jag inte vet exakt vart stack/stackar är.

Försökte dränka stubbe och område omkring idag och kan notera nu är det mer myror i stubben igen efter det, dock är den avsågad från marken nu.
 
  • Gilla
keith 12
  • Laddar…
DjKool skrev:
Kan ej vktlar stickas?.
Nu vet jag inte riktigt vad du menar, men nej, vaktlar sticks inte eftersom de är små hönsfåglar, men ja de kan sticka, därav måste man hålla dom i hägn med nätade tak. Japanska vaktlar kan man ha utomhus året om om de har ett vindskyddat bo med halm i. Goda små ägg lägger de dessutom.
 
O
Jag är övertygad om att dottern lär sig snabbt... Att det inte är så roligt att leka med myrorna :)
 
@MissAnpassad jag tänkte på steklar ☺
@Hallerudsbo det jag tänkte köpa in, funderar bara på vilket område använda medlet över.

Nedan bild efter 2 dagar med avsågad och flyttad stubbe ��

IMG_20160411_180919.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20160411_180919.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Fungerar ju att tömma rakt på stubben.
De tar det med sig till sitt bo sen
 
Du vill skydda dottern från myror men är beredd att hälla ut ett så giftigt preparat som Myrr i naturen ? Myrr innehåller imidakloprid som är ett systemiskt preparat och misstänks vara en av anledningarna till den kraftiga minskningen av bin och humlor. Ett nervgift som även kan skada fåglar.

Neonicotinoider förbjöds av EU på försök får några år sedan men av någon anledning är det tillåtet att använda i trädgårdar.
 
  • Gilla
lego byggare och 2 till
  • Laddar…
Koka vatten och häll på myrorna så dör dom.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.