Jag som hade hoppats på att detta skulle bli en ganska enkel och smidig installation... Jag är jättetacksam för alla svar! Nästa steg får bli att anlita en elektriker!
 
knabbuziak skrev:
Vet någon görresten varför det inte är tillåtet att dra på det sättet som jag först beskrev? Av den lilla kunskap jag besitter känns det som att det skulle vara säkrare att dra 5x2,5mm2 i två separata slangar med samma last än om man istället la 5x1,5mm2

Får jag förresten lägga 5x1,5mm2 i en 11/15mm slang? Är inte den för smal?
De skäl som nämns är dels att de elektromagnetiska fälten inte tar ut varandra om alla strömförande ledare inte ligger tillsammans.
Del handlar det också om att skyddsledaren inte ingår i matande ledning, man kan här se den som en separat framdragen skyddsledare. Detta är något man bör undvika så långt det bara går.
För de tredje så gör man inte så, det är bara dumt med kreativa lösningar när det gäller el.

Prova att knö in 5x2.5 i en slang får du se. Lyckas du så är det ok. Du behöver inte bekymra dig för värmeutveckling o dylikt med denna dimensionering. Rekommendationen om max antal ledare handlar om vad som fysiskt får plats och som därmed enkelt går att byta. Sedan har ju antalet strömförande ledare en betydelse för värmeutvecklingen, men detta antal är ju tre i ditt fall vilket är vad man räknar med.
 
Räknas inte nollan som strömförande ledare? Jag gissar att cirkulationspumpen t.ex. använder en av faserna och nollan för att få till 230V... men om man aldrig räknar nollan oavsett om man har en apparat på 230 eller 400V i änden, så är det ju så... :)

Jag provade att knö upp fem 2,5mm2-ledare i en av slangarna som numer är tom, och det ser ut att funka den decimetern i alla fall. Att sen dra hela paketet genom böjar och allt är ju en annan femma...

Du har rätt "kreativitet" är inte alltid förenligt med elektronik, så jag föredrar att fråga innan.

Jag är oerhört tacksam för alla svar!
 
Om ni är två och formar ledarna där de matas in i slangen så går det säkert bra.

Jo nollan räknas som strömförande, men inte som en belastad ledare. Jag blandade ihop begreppen här i mitt förra inlägg :surprised:

Normalt räknar man inte med mer än 3 belastade ledare i en trefasledning. Om du skulle ha en ström i nollan, då innebär det att du har en obalans - någon av fasledarna inte bär full ström, så summan av strömmarna i de fyra ledarna motsvarar ändå inte mer än max 3 fullt belastade ledare. Det är denna summa, som kan omräknas till en förlusteffekt per meter, som värmer upp kabeln. Det räcker alltså att överströmsskydden sitter på de tre faserna.

Några enkla exempel.
Ström L1 - N ger ju samma ström i båda ledarna:
>>> tpc(I1=6)
I1: 6 A at 0 o
I2: 0 A at 0 o ( -240 o)
I3: 0 A at 180 o ( 60 o)
In: 6 A at 0 o

Ström L1 - N och L2 - N ger fortfarande samma ström i N !:
>>> tpc(I1=6,I2=6)
I1: 6 A at 0 o
I2: 6 A at -120 o ( 0 o)
I3: 0 A at 180 o ( 60 o)
In: 6 A at -60 o

Egentligen är det inte riktigt så vilket man ser om strömmen i faserna är olika, men N kan aldrig föra mer ström än den fasledare som bär mest ström:
>>> tpc(I1=10,I2=6)
I1: 10 A at 0 o
I2: 6 A at -120 o ( 0 o)
I3: 0 A at 180 o ( 60 o)
In: 8.72 A at -36.6 o

Med tre lika belastade faser mot N blir strömmen i N noll - det känner alla till:
>>> tpc(I1=6,I2=6,I3=6)
I1: 6 A at 0 o
I2: 6 A at -120 o ( 0 o)
I3: 6 A at 120 o ( 0 o)
In: 0 A at 0 o

Med lite obalans i strömmarna dyker det upp lite ström i nollan, men summan är fortfarande under 3 x 10.
>>> tpc(I1=6,I2=10,I3=6)
I1: 6 A at 0 o
I2: 10 A at -120 o ( 0 o)
I3: 6 A at 120 o ( 0 o)
In: 4 A at -120 o

Om vi antar att säkringen är på 6 A och att alltså kabeln endast tål 6 A, ja då kommer ju säkringen att skydda kabeln i föregående exempel eftersom summan överstiger 3x6.

Ström mellan faserna kan ju inte leda till ström i nollan, men det kan vara intressant att se hur ström L-L och L-N samverkar.
>>> tpc(I12=6,I23=6,I31=6,I1=6)
I1: 16.4 A at 0 o
I2: 10.4 A at -120 o ( 0 o)
I3: 10.4 A at 120 o ( 0 o)
In: 6 A at 0 o

>>> tpc(I12=6,I23=6,I31=6,I1=6,I2=6)
I1: 16.4 A at 0 o
I2: 16.4 A at -120 o ( 0 o)
I3: 10.4 A at 120 o ( 0 o)
In: 6 A at -60 o

Om vi antar att ledningen tål 16 A och skyddas av 16 A säkringar så ligger vi fortfarande under gränsen 3x16 totalt i exemplen ovan. Skulle strömmen L-N eller L-L vara högre, då träder säkringen in.

Till sist, det finns ett udda fall som ger 4 belastade ledare, men det är så udda att de räknar man inte med. Det kan dock inträffa vid en dålig kombo av häll och ugn.
>>> tpc(I12=8,I3=6)
I1: 8 A at 30 o
I2: 8 A at -150 o ( -30 o)
I3: 6 A at 120 o ( 0 o)
In: 6 A at 120 o

Även andra olyckliga fasvinklar på strömmen kan ge oväntad ökning av strömmen i nollan, men då ska två faser ge fasvinklar åt olika håll, dvs en kapacitiv belastning på I2 och en induktiv på I1. Den resulterande strömmen ligger då närmare summan av fasströmmarna.
>>> tpc(I1=(3-4j), I2=(3+4j))
I1: 5 A at -53.1 o
I2: 5 A at -66.9 o ( 53.1 o)
I3: 0 A at 180 o ( 60 o)
In: 9.93 A at -60 o

Övertoner kan också ge en ökad ström i nollan. "Den tredje övertonen" nämns, ett problem som ökar mer o mer ju mer elektronik vi har i hushållen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Bo S... Du kände dig alltså lite sysslolös idag ... :D ;)
 
Tack, som kalv-herde av precis ny-utsläppta gangsters kan det bli lite långtråkigt mellan rymningarna :)

2016-04-09 18.37.39.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
De skäl som nämns är dels att de elektromagnetiska fälten inte tar ut varandra om alla strömförande ledare inte ligger tillsammans.
...
Håller het med "de skäl som nämns"... När fälten inte tar ut varandra, och det finns något objekt av magnetisk metall (järn/stål) däremellan orsakas även uppvärmning av stålet av de magnetfält som bildas / tar vägen om järnet. Detta är naturlagar, så inte ens advokater kan få dispens... :)

Av samma orsak kan man inte ta in "lösa trådar" genom olika hål i en plåtlåda.

I fallet här med rör, oklart om det är B-rör eller pansarrör, men den omnämnda slangen (Plica) luktar pansarrör, dvs stålrör med homogent gods.

Rent elektriskt skulle alltså skyddsjorden kunna gå i ett eget rör, men inte en PEN-ledare.

Håller helt med övriga skribenter: Använd dessa rör till något lämpat, kanske mättrådar för en effektvakt till elpannan, innetemperaturgivare eller ett vägguttag, men lös kraftmatningen bättre.
 
E elmont skrev:
Det måste vara nått fel för 12 A finns inte som säkring, i alla fall inte när det gäller elistallation.
12 A fanns i Österrike mellan ungefär 1980 och 1992 eller 93, innan B/C dvärgbrytare kom på marknaden. De äldre L/U dvärgar löste vid 1,6 gånger märkströmmen istället för 1,45 som B och C och därför var 12 A limiten för 1,5 kvmm. Det är dock högst osannolikt att värmepumpens handbok är avsedd för en gammal österikisk installation :D

Jag vet inte hur länge bilden kommer vara online men här syns en L12: https://cache.willhaben.at/mmo/0/303/258/690_200927389.jpg Under 80-tålet var de mycket vanliga för uttags- och belysningsgrupp i bostäder och allmänt belysning. Fanns även trepoliga U12 (trög) för mindre trefasmotorer.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.