Vi har problem med måsar som bygger bo på taket ovanpå en gammal skorsten. :mad:

Vi har tagit bort boet för två år sedan, men de kom tillbaka året efter. Och nu är de igång igen.

Det är besvärligt att komma upp på taket. Eftersom skorstenen inte används finns ingen "sotarstege" dit upp, och jag är allt annat än någon vig atlet.

Finns det några bra sätt att göra livet för dem där uppe outhärdligt? Vatten? :surprised: Skrämmor? :eek: Luftgevär? :rolleyes:
 
richardtenggren
En kompis hade problem med måsar i sin stuga när vi var mindre, så olyckligtvis kom en mås i skottlinjen för honom en dag. Därefter var det måsfritt där i flera år innan måsarna kom tillbaka, kanske inte är en "bra" metod men den gav ju önskvärt resultat.
 
  • Gilla
undine
  • Laddar…
Vi monterade på en rundad plåtkåpa på skorstenen - som alla andra i villaområdet. Det är rätt så kört att ha det enda huset med "beboelig skorsten" när man bor vid sjön...
 
Kolla hur båtägarna gör, det finns få saker måsar gillar så mycket som att bajsa ner båtkapell.

En effektiv variant är en propeller som snurrar med vinden, den slår till fåglarna så att de inte vill landa. Eftersom det är på ett hus skulle du kunna göra en eldriven variant som inte kräver vind.

Annars borde fågelskydd fungera även mot måsar den typen som sitter på t.ex perronger. Ett plastband med 15cm höga metallpinnar som gör att fåglarna inte vill landa där. http://www.saneringscompaniet.se/sida12.html
 
Om ni inte använder skorstenen kan ju en huv vara bra hur som helst så att det inte regnar in
 
Jag håller med de som föreslår en plåthuv. Minskar dessutom risken att det rasar ner snö i skorstenen.
 
Jag har lagt vanliga betongplattor på vår skorsten.
Två större (40x40x4 cm) på sidorna så att det har blivit en springa i mitten, ca 15-20 cm bred, sedan två halvplattor 40x20x4 cm) i kanten mot springan, ovanpå de två större, och slutligen en stor ovanpå de två halva, så att öppningen/springan är täckt uppifrån. Det ger två sidohål för röken där hönsnät klämts fast mellan stenarna så att inga fåglar ska kunna ta sig in i skorstenen. Springan finns för att det ska gå att elda i kaminen. Har fungerat utmärkt i flera år. Ingen sten har ännu blåst ner i höststormarna. T o m sotaren tycker att det är helt ok att sota. Han bara skyfflar runt stenarna lite för att komma åt. I o f s brukar jag få gå upp och justera hönsnätet efteråt, men det kan det vara värt. Om man inte använder skorstenen så försvinner det problemet.

Edit: Ska kanske för tydligheten tillägga att det är en gammal murad skorsten (3 pipor).
 
  • Gilla
Mivor och 1 till
  • Laddar…
På vår sjöbod har vi spänt ett snöre 10 cm ovanför nocken. Från ena gaveln till den andra längs med hela sjöbodens längd. Då kan måsarna inte landa. Kanske du kan göra nåt liknande på skorstenen. För oss funkar det 100%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.