Hej!

Jag håller på att såga ner lite träd på tomten, tänkte få ut mer gräsmatta där. Men det är ganska mycket "stor" sten, jag tänkte fylla upp tomten där, en del men alla stenar försvinner inte så det handlar om en 5-6 sten som kommer att vara synliga. Jag har kollat på "snigeldynamit" Men det kommer nog att dra iväg prismässigt! Så jag vet inte vad man ska göra?
Har inte en anning om vad en bergsprängare skulle vilja ha betalt om dom nu skulle vara intresserade eller om det finns andra altrenativ?

Tack i förhand ;) Mvh Jimmy
 
Du kanske kan göra något fint "arrangemang" runt stenarna.....om det inte är för långt mellan dom.
 
Hej!!

Jag funderar på att gräva ner dom.. Om det går det kanske är mer sten neråt! Killen som ska hjälpa till med det kommer på måndag.. Få se vad han tror.

Mvh Jimmy
 
Om du har en borr så att du kan borra lite hål i stenen, så kan du prova att köpa en säck expanderbetong. Den kostar under hundralappen. Betongen expanderar när den brinner och spränger stenen (i bästa fall). Tänk dock på att ta god tid på dig om du ska borra i gråsten, annars förstör man borret. Se till att kyla borret med vatten med jämna mellanrum och ta långa pauser.
 
Om du har en grävare där:
Lyft upp en stor sten, och släpp den på de andra stenarna.
Om man har tur så spricker de efter några kast.
 
Nix skrev:
Om du har en grävare där:
Lyft upp en stor sten, och släpp den på de andra stenarna.
Om man har tur så spricker de efter några kast.
Många med grävare har ju också hydraulhammare som kan uträtta förvånadsvärt mycket...
 
Hej hej :)

Är tacksam för inläggen! Fick tag i en kille som skulle hjälpa mig med att knäcka dom största stena.. Han verkade intresserad och sa att han skulle hjälpa mej, väntar fortfarnade på att han ska höra av sig >:( Har ringt och vart på han men han sa att han hade lite mycket just nu.. Det var för 3 veckor sen. Jaja det är bara att vänta och se nu vad bonden säger på måndag han kanske har kontakter om han inte kan lösa det med grävaren! Det verkar vara riktigt svårt att få bort sten som man har i trädgården om man inte är villig eller har möjligheter att betala en fömögenhet!
Mvh Jimmy
 
perf skrev:
Om du har en borr så att du kan borra lite hål i stenen, så kan du prova att köpa en säck expanderbetong. Den kostar under hundralappen. Betongen expanderar när den brinner och spränger stenen (i bästa fall). Tänk dock på att ta god tid på dig om du ska borra i gråsten, annars förstör man borret. Se till att kyla borret med vatten med jämna mellanrum och ta långa pauser.
Nej! Expanderbetong expanderar inte!!
En vanlig missuppfattning. Det den gör är att den inte krymper, vilket en vanlig betong gör när den torkar.

Spräck stenarna med kilar istället.
Fråga på typ Cramo... de har vad du behöver.
 
Hade samma problem för några år sedan, med flera stora stenar som man inte flyttade på i första taget.
Jag hyrde verktyg av Cramo som bestod av en större borrmaskin och en maskin som spräckte stenarna.
Borrningen gick som smort och stenbitarna kunde jag bära bort.
 
Tommy_S skrev:
Nej! Expanderbetong expanderar inte!!
En vanlig missuppfattning. Det den gör är att den inte krymper, vilket en vanlig betong gör när den torkar.
Där ser man. Jag har faktiskt inte provat själv, utan bara hört eller läst det nånstans.
 
Hej igen :)

Jag ringde en uthyrningsfirma om kilar för sten, dom hyrde ut förut.. Men nu har dom tagit bort dom. Kan förmodligen jaga tills man hittar några som hyrut..

Har kollat på "snigeldynamiten" dels så är den ganska dyr sen så lär man borra väldigt många hål som är ca30mm.. Så en det lär inte va "några små hål"

Kolla på cramo om en kompressordriven kobra men det skulle kosta ganska mycket att hyra den en helg. (kommer inte ihåg det exakta priset nu) Men det kanske man får ta?!
Han som ska hjälpa mig att gräva kommer imorgon istället och kollar. Hörde att han förmodligen har en "Hydralhammare" till grävaren..
Bara att hålla tummarna nu :) Tror han brukar ta ca.400:-/h Är det ett ganska ok pris?
 
Slägga och skyddsglasögon.
Billigt och bra träning.. ;D
 
När jag spräckte en stor sten så hyrde jag en bensindriven Cobra, tror den kostede 200-300/dygn (4 år sedan). Borrade 21 stycken hål på ca 2 timmar och fyllde dessa sedan men snigeldynamit. Det skulle ta 2,3 dygn enligt anvisningarna för snigeldynamiten. Redan nästa morgon så hade sten sprickor som sedan ökade under nästkommande dygn.

Ju fler hål man borrar desto mindre stenbitar......
Dock med ökad åtgång av snigeldynamit. Jag kommer faktiskt inte ihåg vad den kostade.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.