Vi ska göra följande förbättringar på vår 70-talsvilla:

• nytt tak - taket i dag är betongpannor och det är även det nya taket. Vi vill dock ändra färg från svart (numera brunt, blekt) till grått. I området finns alla möjliga färger.

• installera kamin. Skorstenen kommer dras genom huset men det tillkommer ju en huv på taket.

* bygga altan - kommer ligga Max 1dm över marknivå, vara cirka 50 kvm och ligga mer än 4,5 m från tomtgränsen. Eventuellt med ett 120cm högt staket på ena kanten.
 
Enbart anmälan för eldstad, annars gissar jag det inte behövs ens en anmälan.
 
Byter du utseende på huset kräver det en anmälan eller lov.
 
Beror på om det är detaljplan eller inte och vad områdesbestämmelserna säger, knappast för att byta färg på takpannor om det inte är inom något gammal K-märkt område/fastighet.
 
Hemmakatten
I det område vi tidigare bodde i (ett vanligt villaområde) krävdes bygglov för både tak och fasad om man valde en annan färg än originalet.
 
S
du får kolla med din kommun istället.
bygganmälan kan krävas
 
Får väl höra med kommunen... Är en villa byggd -79 och hela området är uppfört då +/- några år. Grannen målade nyss sitt röda hus vitt och bytte de svarta pannorna mot röda så det borde ju vara grönt.
 
S
för ett säkert kan du aldrig få på ett forum.
 
Det tror jag väl alla vet? Men på ett forum som detta kan man få lite mer kött på benen och dela andras erfarenheter.
 
S
luscious skrev:
Det tror jag väl alla vet? Men på ett forum som detta kan man få lite mer kött på benen och dela andras erfarenheter.
kan skilja sig från kommun till kommun
 
peternicklas
Är ju inte säkert att din granne har gjort rätt. Fråga kommunen innan du gör något om du vill vara säker.
 
Ja vi kommer stämma av med kommunen innan vi drar igång :) måste ändå göra bygganmälan för kaminen vi ska installera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.