Nu vet jag inte om detta stämmer men det finns tydligen en regel om att kostanderna för bodelningen ska delas 50/50

Äktenskapsbalken
17 kap 7 § Bodelningsförrättaren har rätt att få arvode och ersättning för sina utgifter.
Kostnaderna skall betalas av makarna med hälften vardera. Bodelningsförrättaren kan dock vid bodelningen bestämma en annan fördelning, om den ena maken genom vårdslöshet eller försummelse har orsakat ökade kostnader eller om makarnas ekonomiska förhållanden ger särskild anledning till det.
I förhållande till bodelningsförrättaren svarar makarna solidariskt för dennes ersättning.


Så din sambo bör tas sig en funderare om det är värt att driva processen värde efter skulder + kostnader för bodelning, du bör dessutom begära att hon står för kostnaden då det ärr en ökad kostnad för dig och du redan går i förlust iomed att du förlorar halva kontantinsantsen.

Men som sagt konsultera en jurist.
 
b_hasse skrev:
Ja, eftersom den köptes för gemensamt bruk.
Det är upp till henne att driva processen och även bevisa att den är köpt för gemensamt bruk.
 
Kan tex styrelsen i BRF stoppa en försäljning om bara ägaren skriver på kontraktet? Styrelsen kan ju inte hålla reda på vilka som är sambo eller inte.
 
Överlåtelsen blir ogiltig. Köparen får lämna tillbaka det som köpts, säljaren som ensamt sålt något han inte har rätt att sälja blir skadeståndsskyldig mot köparen.
 
Och även skyldig sin sambo 50% efter skulder oavsett om den säljer eller ej?
 
Hej, tack för svar och råd.
Vi har bott i lägenheten i 5½ år snart.
Innan det hyrde vi en bostad för jag hade inget jobb då och hon hade precis fått ett jobb.
Sen när jag blev fast anställd fick jag köpa lägenheten och hon sa aldrig att hon ville dela lånen utan då var det jag som betalade lägenheten så den var att betrakta som min.
Vi har inte heller haft någon direkt gemensam ekonomi att tala om.
 
Melpho skrev:
Hej, tack för svar och råd.
Vi har bott i lägenheten i 5½ år snart.
Innan det hyrde vi en bostad för jag hade inget jobb då och hon hade precis fått ett jobb.
Sen när jag blev fast anställd fick jag köpa lägenheten och hon sa aldrig att hon ville dela lånen utan då var det jag som betalade lägenheten så den var att betrakta som min.
Vi har inte heller haft någon direkt gemensam ekonomi att tala om.

Dås ka du definitivt häfta att ni hade ett muntligt avtal om att bodelning ej skulle ske.
 
Reglerna säger att man ska ha levt under äktenskapsliknande former och det gör man väl inte om hon träffat någon annan.
 
Andy78 skrev:
Reglerna säger att man ska ha levt under äktenskapsliknande former och det gör man väl inte om hon träffat någon annan.
Det är ju inte förhållandet vids separationen som avses, utan förhållandet före separationen. :banghead:

Och muntligt avtal gäller inte, om hon hävdar annat. Tyvärr har TS bara sin expartners goda vilja att hoppas på i nuläget, eftersom det inte finns något skriftligt avtal. Smidigast vore om hon ville skriva under ett, men den vägen är redan provad om jag förstod det rätt?
 
Anna_H skrev:
Det är ju inte förhållandet vids separationen som avses, utan förhållandet före separationen. :banghead:

Och muntligt avtal gäller inte, om hon hävdar annat. Tyvärr har TS bara sin expartners goda vilja att hoppas på i nuläget, eftersom det inte finns något skriftligt avtal. Smidigast vore om hon ville skriva under ett, men den vägen är redan provad om jag förstod det rätt?
Du hängde inte riktigt med på vad jag menade.

Hon har ju träffat någon annan, skulle hävda starkt att äktenskapsliknande former har nog upphört ens innan de har separerat.
Det skulle jag definitivt ta i beaktning om man ska börja prata om hur länge man har varit tillsammans.
 
Andy78 skrev:
Du hängde inte riktigt med på vad jag menade.

Hon har ju träffat någon annan, skulle hävda starkt att äktenskapsliknande former har nog upphört ens innan de har separerat.
Det skulle jag definitivt ta i beaktning om man ska börja prata om hur länge man har varit tillsammans.
Jodå, jag förstod hur du menade och nej, det går inte att resonera på det viset, det finns ingen som helst juridisk bäring på att man ska få behålla det som är köpt för gemensamt bruk för att motparten varit otrogen.
 
Om hon försöker blåsa TS hoppas hon förlorar och att det svider lite.
 
D09
Att låna upp fastigheten lät som en rimlig backup.

Använd lånet att lösa ut skulden till din pappa.

Ge resten i gåva till din pappa ( som kan ges tillbaka senare )

Även om du lyckas manövrera undan det ekonomiska att hon inte gör en vinst så kan det väl vara så att hon ändå kommer att hävda rätten till lägenheten pga läget, bostadsbristen etc

Har hon börjat träffa en ny så är du nog historia och empati för den andra brukar försvinna ungefär samtidigt märkligt nog.

Trist situation du hamnat i
 
Jag tror också det är en modell att få henne att inse att det blir inte så mycket efter skulder, och för henne kanske enbart en skuld.
Att driva frågan om bodelning är väl inte gratis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.