Har en Miele W1514 i huset vi precis flyttat in i som luktar unket. Har prövat rengöra den med citronsyra, ättika och specialrengöringsmedel för tvättmaskin som man köper i butik men inget hjälper. Jag tycker det luktar mest från gummilisten som sitter runtom trumman.

Någon som har andra tips på hur man får bort lukten?
 
Stackars dig, nya fynd hela tiden från lortgrisarna sol bodde i huset innan va? :(
 
Torka av gummilisten med ättika och kör sedan ett par program med 90 grader.
 
Jag fick liknande lukt i min idag efter en tvättning, hela tvätten luktade rejält unket! verkar komma ifrån pulverlådan där det faktiskt kan bli en del otäcka grejer.
Provade ättika enligt tips och 90c tvätt men de verkar vara kvar. Ska rengöra imorgon igen
 
  • Gilla
Bullaa
  • Laddar…
Prova som sagt att köra några tvättar med tvättmedel på 90 grader, med tom maskin.Sedan kan det säkert vara bra med en grundlig rengöring och att låta maskinen stå öppen och torka ut ordentligt efteråt.
 
peternicklas
Som andra skriver,kör en tvätt med 90 grader MEN se till att ha ett bra tvättmedel. Vi hade rödmögel i en diskmaskin, bytade diskmedel och rödmöglet försvann
 
Ska absolut testa det imorgon! Även ett annat tvättmedel
 
anders07 skrev:
Torka av gummilisten med ättika och kör sedan ett par program med 90 grader.
Ska testa det!

Jonatan79 skrev:
Stackars dig, nya fynd hela tiden från lortgrisarna sol bodde i huset innan va? :(
Japp! Är rejält less på allt strul - läckande blandare, usel städning, elproblem (som uppstått i samband med att säljaren tog bort fasta elinstallationer), trasig luftvärmepump, etc ... Men vi har fått bukt på det mesta nu

peternicklas skrev:
Som andra skriver,kör en tvätt med 90 grader MEN se till att ha ett bra tvättmedel. Vi hade rödmögel i en diskmaskin, bytade diskmedel och rödmöglet försvann
Har kört 5 tvättar med 95 grader hittills. Första gången så var det svart vatten som kom ut med första sköljningarna :thumbdown:
 
peternicklas skrev:
Som andra skriver,kör en tvätt med 90 grader MEN se till att ha ett bra tvättmedel. Vi hade rödmögel i en diskmaskin, bytade diskmedel och rödmöglet försvann
Hur yttrar sig rödmögel?
 
Hittade en sida med information och tips
http://www.lfs-web.se/mogel-tvattmaskin.htm

Tog mig en titt in bakom tvättmedelsfacket och funderar på om det är mögel eller bara avlagringar

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vågar inte ropa hej än men efter att ha kört en maskin med klorin och efterföljande tom tvätt så verkar lukten vara borta
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
peternicklas
Åttioettan skrev:
Hur yttrar sig rödmögel?
Som svartmögel men i långa tunna trådar.
 
Claes Sörmland
Annars brukar den där rödaktiga beläggningen som hittas i dåligt städade badrum och på andra fuktiga platser vara en bakterie som heter Serratia marcescens. Den lever på vad den kan komma över - inte minst tvål- och fettrester. Städning minskar den men den växer tillbaka om maten och fukten finns kvar. Klorin tar den för gott.
 
  • Gilla
Åttioettan
  • Laddar…
Kontrollera även silen/filtret som brukar sitta nertill bakom en lucka. Vet inte hur det är på Mielen du har, men i vår maskin var det rejält snuskigt där innan jag gjorde rent.
 
tensiden skrev:
Kontrollera även silen/filtret som brukar sitta nertill bakom en lucka. Vet inte hur det är på Mielen du har, men i vår maskin var det rejält snuskigt där innan jag gjorde rent.
Rengjord!
Det var klorinet som gjorde susen så troligtvis var det någon bakterie som orsakade lukten. Nu borta, förhoppningsvis för gott!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.