Någon som vågat sig på att köpa Ikea Stockholm - den svarta skinnsoffan?

Detta ska ju vara Ikeas "kvalitetsmärke", men vad ska man tro? Jag är mycket skeptisk till Ikeasoffor eftersom jag hört vänner/bekanta klaga på att de fort ser slarviga och nedsuttna ut. Men idag var vi på Ikea för att utfodra barnen med köttbullar :p och passade på att kolla på denna soffa. Och faktum är att vi gillade den! Det är snygg, lite rustik, men känns ändå modern. Provar att lägga in en länk:

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...amp;langId=-11&parentCats=null&news=1

För övrigt håller vi på att bli totalt galna av att försöka välja soffa. Vi vill inte lägga 20-25' just nu på en soffa eftersom barnen är små. Drömsoffan köper vi någon gång i framtiden... Egentligen vill vi ha en soffa med divan för att "dela av" vårt avlånga rum, men hittar ingen vi gillar... Så bra tips på soffor mottages också.

/Lena
 
Ikeasoffan vet jag inget om, men har ni varit och tittat på Mio? De har en serie som heter Coffee där man kan bygga ihop sin egen soffa med olika delar. Man får själv mixa och matcha med olika sittdelar: raka, vinklar, divaner etc. Det ihop med olika typer av armstöd och ben, plus många olika tyger och färger ger faktiskt stora möjligheter att få sin soffa som man vill.

Vi har en coffeesoffa, en enkel rak tresits visserligen för vi tyckte det blev svårmöblerat med divan. Men vi hittade ingen annan som vi tyckte var tillräckligt lång och som dessutom var snygg. Vi är i alla fall väldigt nöjda med vår :) Och inte blev det dyrare än en "färdig" soffa heller (nånstans runt 7-8000 om jag minns rätt)
 
Kvalite=hårda plymåer!!!

Problemet med IKEAs soffor är samma för HELA branschen, sittplymåerna är av på tok för dålig kvalite, bara lågdensitets kallskum och bollfiber håller inte. En person fungerar som en malsten på materialet, latex och fjäder på sittytan är det enda som fungerar i längden.

Har inte testat lädersoffan men funderar själv på tygsoffan. Har ett tränat öga och av vad jag kan döma så är det en oerhört hög kvalite i förhållande till priset. Har du inte tänkt ha soffan så länge eller om den bara skall funka som utfyllnad eller prydnad finns det säkert billigare soffor.

Fredrik
 
Hej,

Jag känner igen mig i soffproblematiken. Letade så att vi höll på att bli galna tills vi hittade en mycket prisvärd "kvalitetssoffa" på Svenskahem. Tillverkas av lib.se och den stora tresitssoffan kostade oss 9995 kr. Den är helt tvättbar vilket kanske inte är fel med små barn...

Ett litet tips bara.

//Biff
 
Vi har en IKEA-soffa och den ser faktiskt lite nersutten ut. Vi har haft den i 1½ år. Vi döljer dock detta med fårskinn.

Tänk på att man även oftast kan vända på dynorna så blir de pluffiga på nytt.

Vi har också småbarn och jag tycker att det är ett vettigare alternativ att betal lite för en soffa medans kidsen är små, än att behöva akta och fya hela tiden. Tvättbar klädsel eller skinn är ju också att föredra.
 
Tack för alla svar!

Fredrik skrev:

Problemet med IKEAs soffor är samma för HELA branschen, sittplymåerna är av på tok för dålig kvalite, bara lågdensitets kallskum och bollfiber håller inte.
Hm, även i Stockholms-sofforna är det kallskum. Samma gäller för Mios Coffee-soffa och en Ilva-soffan som vi tittat på. Finns det några alternativ idag, bortsett från dux och liknande kvalitetsmärken? Var hitta en bra soffa till vettiga pengar?

Det lutar nu åt att vi köper Ikea-stockholm i skinn till allrumet på ovanvåningen. Vi tror att den kan klara barnens vilda framfart med en viss värdighet i alla fall... Däremot är vi inte färdiga med valet till vardagsrummet nere (se annan tråd...)

/Lena
 
Du har alltid en kärna av ett billigare material. Kallskum finns i väldigt många tappningar, dess densitet är avgörande i fråga. Är man och snurrar runt 20-sträcket är det rent olämpligt som plymåmaterial. Riktigt, riktigt bra material är över 50 kg/m3, andra material är polyuretan som kan gå ända upp mot 85kg/m3 (tex Tempur). Var inne på IKEAs hemsida och konstatera att de ligger på 50 = positivt överraskad. Vill dock poängtera vikten av att översta lagret (slitlagret) är av antingen latex eller fjäder.

Usch nu blev jag teknisk... Gillar ni soffan= köp den.

//Fredrik
 
Tack för alla bra tips!

Nu har vi beställt en mio coffe med divan till vardagsrummet nere, och vi kommer att köpa en Ikea Stockholm till allrummet där uppe. Mycket dyrare än vad vi tänkt, men, men... :cool:

/Lena, fattig och lycklig :p

 
Ravinilund skrev:
Du har alltid en kärna av ett billigare material. Kallskum finns i väldigt många tappningar, dess densitet är avgörande i fråga. Är man och snurrar runt 20-sträcket är det rent olämpligt som plymåmaterial. Riktigt, riktigt bra material är över 50 kg/m3, andra material är polyuretan som kan gå ända upp mot 85kg/m3 (tex Tempur). Var inne på IKEAs hemsida och konstatera att de ligger på 50 = positivt överraskad. Vill dock poängtera vikten av att översta lagret (slitlagret) är av antingen latex eller fjäder.

Usch nu blev jag teknisk... Gillar ni soffan= köp den.

//Fredrik

Hmm på ikeas hemsida står det
"Sittplymå: Högelastisk polyeter (kallskum) 35 kg/m3, Polyestervadd, Fiberbollar av polyester, Landfågelfjädrar
Ryggplymå: Högelastisk polyeter (kallskum) 25 kg/m3,"

Är det inte i nedre regionerna ändå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.