Byt allt, skulle inte sätta nytt på så gammalt.
 
Hua vad slitigt!
Hur gör jag med detta?

Har hittat att hörnstolparna är gjutna utan stolpsko; alltså stolpe rätt ned i betongen.

Om jag nu ville byta ut till nya stolpar, hur gör jag? Måste jag sätta dessa bredvid, (flytta hela altanen ca 30cm.) eller kan ni någon annan smart lösning?

Tackar!





image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måste man gjuta nya plintar bredvid de gamla? Att gräva upp dom kommer inte på fråga då de är 35 cm i diameter vid toppen!

Har ni några tips?
 
Om betongen kan ge en hyfsat plan yta så kapa stolpen och lägg ny regel löst på betongen. Är altanen fäst i huset kommer den ligga kvar. Även utan fäste är en altan tung att flytta när väl trallen kommer på plats. Kanske ett par nya plint bara för fäste i sidled.
 
  • Gilla
Joel Olsson och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar!
Jag såg nu också att den som byggt altanen, inte varit så noggrann;

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man har inte lagt ner mycket tid för att få det stadigt under. Ska man gjuta några plintar/ gräva ner färdiga plintar för att stadga?
Det är bara jord under, och inget grus eller sand.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är den nya altanen.
Blev väldigt bra med lite fler betongblock under som stadgade upp konstruktionen.

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Mellanbarn och 4 till
  • Laddar…
Snyggt! Bra jobbat! Och god smak har du också, altanstaketet är väldigt likt det jag byggde förra året! ( och jag har snott inspirationen från någon annan. Om det var härifrån kommer jag inte ihåg.)
Hoppas ni kan njuta av er nya altan många timmar i sommar!
 
Hemmakatten
Jättefin altan och staket och bra proportioner på altanen jämfört med huset! Många altanbyggen idag är alldeles för stora så det ser ut ut som en altan med hus i stället för tvärtom
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.