Går det bra att måla med linoljefärg direkt på annan färg eller måste man slipa/skrapa bort den gamla färgen först. Vår ytterdörr är målad i en färg som jag inte tror är linoljefärg (bra tips för att kolla om det är linoljefärg, någon?), och jag skulle vilja måla om den, helst med linoljefärg. Fäster det tror ni?
 
Jag har läst att linoljefärg fäster på i princip allt.
Men slipa lite lätt innan du målar, och rengör med målarsoda :)
 
Jag var uppe i Gysinge häromdagen och köpte färg. Dom var minst sagt reserverade till att rekomendera linoljefärg ovanpå annan gammal färg. Men dom avrådde inte helt och hållet  ;) Jag har tidigare provat att måla ett par dörrar som var tidigare målade och det sitter i alla fall bra ännu.
 
W
Om du tittar på tex Ottosons färgmakeris hemsida så står det at det går bra att måla på all typ av färg förutom då plastfärg. Jag tror dock att det fäster lika bra på plastfärg men ingen som tycker om linoljefärg vill nog ha den skiten under ändå ;)
 
Kan kanske fästa men är långt ifrån säkert att linoljans träskyddande egenskaper kan tränga in i träet så som det är tänkt om det finns annan färg under.
 
W
Men Snurre, frågan var om den fäste eller inte. Klart man inte ska måla med annan skit om man vill ha absolut max av linoljans egenskaper men det var inte frågan.
 
Nu är dörren iallafall målad med linoljefärg och det fäste fint. Men Snurre kan säkert ha rätt i att man inte får max av linoljefärgens kvaliteter när man målar ovanpå. Hur som helst, vem orkar skrapa hela dörren när det är en modern dörr som ändå inte blir så fin som en gammal? Då är man glad så länge det fäster! :D
 
T Torparinnan skrev:
Nu är dörren iallafall målad med linoljefärg och det fäste fint. Men Snurre kan säkert ha rätt i att man inte får max av linoljefärgens kvaliteter när man målar ovanpå. Hur som helst, vem orkar skrapa hela dörren när det är en modern dörr som ändå inte blir så fin som en gammal? Då är man glad så länge det fäster! :D
Hej jag står nu inför samma frågeställning och då vore det intressant att se hur det har fungerat över tid? (Såhär 15 år senare)
Mvh Daniel
 
  • Gilla
abex
  • Laddar…
N
D daniel_hammarback skrev:
Hej jag står nu inför samma frågeställning och då vore det intressant att se hur det har fungerat över tid? (Såhär 15 år senare)
Mvh Daniel
Målade en sydsida där det tidigare målats ett flertal lager med linoljefärg sedan 1800-talet. Sedan 2 lager plastfärg sedan 70-talet. Skrapade bort all lös färg, men mycket plastfärg kvar. Sedan målade jag med linoljefärg ovanpå allt. Sitter fint 15 år senare.
 
  • Gilla
daniel_hammarback och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.