Jag och min sambo ska lägga vattenburet värmegolv i vår hall. Ytan är ca 25 kvm. Jag har absolut ingen uppfattning om vad det kan gå på. Huset är byggt -89 och idag ligger det en plastmatta som vi vill byta ut till ett klinkersgolv. Vad tror ni att det kostar om vi utesluter själva klinkerskostnaden? Någon som vet? ???
 
Surfa till www.rinkabyror.se. Där hittar du priser på rör och andra golvvärme prylar.

Lägger ni 20mm rör går det åt 4m per kvm, cirka 100meter alltså.

Frågetecken:

1. Hur ni förlägger rören styr förstås vad det kostar. Hur ser det ut under plastmattan?

2. Hur sker anslutningen till befintligt värmesystem? Det styr kostnaden för övriga rörprylar ni behöver.
 
Jag är verkligen newbie på detta men jag gissar på ca 10.000:-

Tänk på att flytspackel kostar en hel del.
 
Tack för svaren! Jag tittade på www.rinkabyror.se men de hade ju mer än ett rör... ;) Jag räknade på ett 22mm rör som kostade 89 kr/m och då blir kostnaden bara för rör ca 9000 kr. Sen tillkommer det väl en massa andra kostnader i material som jag uppskattar till 10 000 kr till. Sen så måste vi ju ha själva klinkersen som jag räknar med kostar ca 600 kr/kvm. Alltså landar vi nog på runt 35 000? Tro ni att det är rimligt?
 
Nä Fia Lotta nu är du fel ute. Rören till golvvärme kostar inte 9000. Jag har köpt en hel rulle på Rinkaby Rör och tror den kostade 4000. Det räcker till cirka 60 kvadratmeter. Till detta tillkommer det golvvärmeplåtar om ni skall lägga det på reglar och därefter gips. Om ni skall gjuta in rören så tillkommer det avjämningsmassa. Har ni shuntgrupp till golvvärmen? Om inte - det kostar cirka 5.000 kr till. Jag skulle tro att kostnaden för alt material slutar på 10-15.000 (exkl klinker).

Observera att om ni skall ha klinker så skall man ha max 300 mm mellan golvreglarna. Annars sviktar golvet och klinkergolvet spricker i fogarna...
 
Precis efter att jag postade förra inlägget såg jag att de säljer 120 m rör för ca 2000 kr så det var ju bra! Vi vet inte än hur det ser ut under plastmattan men det blir helgens projekt att dra undan och titta efter. Lika bra att räkna högt så blir man glad om det blir billigare! Tack för alla tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.