Hej!

Har rivit en altan som är i anslutning till infarten. Infarten idag har en lutning mot altanen vilket gör att regnvatten söker sig mot husgrunden (har källare).
Nu är tanken att jag ska bygga ett fall från husväggen ut mot infarten innan jag bygger upp altanen igen.

Vilket material är tätast och leder bort vatten bäst?


Mvh
 
Det är lite svårt att förstå hur de menar och komma med förslag.
Kan du möjligen bidra med en bild?
 
Ett rör är bra? Du kanske kan lägga ett dräneringsrör med avledning där? Istället för fall.
 
Här kommer en bild, den enda jag hade i telefonen. Altanen är ett hörn av huset.

Dräneringsrör är en bra idé men jag vill helst inte att vattnet ska komma så långt. Bättre om jag kan få ut det från huset och sedan leda bort det därifrån.

Är stenmjöl ett tätt material om det är packat?

Vattensamling.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan fylla med nästan vilken bergkross som helst som innehåller 0-fraktion (stenmjöl). Rent stenmjöl funkar, men även ex 0-16 (största dimension 16mm) kan vara lämplig, större dimensioner går också att använda men blir jobbigare om du vill kunna handskotta massorna. Det funkar även att fylla upp med vanlig sand, det är dock dränerande så delar av ytvattnet rinner ner i backen.

Det spelar inte så stor roll vad du använder, får du bara bort svackan närmast huset, så att marken sluttar bort i den riktning du vill, så kommer de stora mängderna av ytvattnet vid regn att rinna bort och du slipper vattensamlingen.
 
Lera.
(Går utmärkt att täta dammar med.)
För att undvika just en damm så är jämn lutning bort från huset mkt lämpligt.
 
Absolut som oldboy säger lera eller en lerhaltig jord är bästa sättet med ett frånfall från huset. Sen är det ju bara o toppa med en 10 cm matjord så har du gräs som inte torkar i första taget...
 
M
Gräv fram rätt fall, lägg ut Platon-matta i typ två remsor med överlapp och fäst dem i varandra på nåt lämpligt sätt.
Lägg på lera och sedan matjord.

Då kan du vara ganska säker på att så lite vatten som möjligt hamnar på grunden.
 
Vill man gå längre är dammduk det absolut bästa eller ev idodräns specialduk för stora vattenflöden men då endast om du inte hittar bra lera. Då känns det bara som overkill o onödiga resurser att använda ytterligare material. Det bästa idag anses vara makadam närmst huset med platta på toppen. Praxis är minst 3 m frånfall från hus. Lera anses va det bästa att ha direkt utanför en dränering/ isodränmontering av källare. Vi bygger damm av lera just nu ....
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kan bara instämma i att krossmaterial med nollfraktion är för grovt för att hindra vatten att ta sig igenom materialet. Jag har det på stora parkeringsytor och det står aldrig vatten på dessa ens efter rejäla regn - det rinner rakt igenom. Annat är det med lera.

Förr så tätade man dammar med lera. Ofta magrades leran genom att trampa in sand i den, det vill säga samma princip som när man gör lerbruk; sandkornen står för stadga och limmas ihop av lera som tätar.
 
Tack för alla bra tips jag fått! Nu ska jag fundera ut vad som blir enklast för mig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.