Jag kommer att i ett skåp ha en utdragbar hylla på vilket mitt elpiano står, ungefär så här:
120113-wow2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill kunna låsa hyllan i utdraget läge och har hittat perfekta sidomonterade skenor som klarar av detta. Men, det skulle bli bättre med undermonterade skenor och då fungerar inte utdragsspärren på de skenor jag har.

Är det någon som kan föreslå ett beslag som jag kan använda för att smidigt och snyggt låsa en utdragbar hylla i utdraget läge?
 
Redigerat:
Kilensnickare skrev:
Har ett motsvarande 'problem', som jag kommer lösa med en list som fälls ned från väggen bakom och som låser hyllan i uteläget. Den lösningen är inte appicerbar i ditt fall.

Mina idéer innan jag valde min lösning kan dock vara till hjälp:
- magnet
- fönsterhake eller annan hasp
- kullås, typ [länk]
- omvänt lådutdragningsskydd, typ [länk]
kullåset tror jag faktiskt skulle kunna funka, tror det ger en tillräckligt "fast" känsla.
 
Bild kan komma, måste 'bara' få lite garage tid för att realisera det hela. Lär inte ta så många minuter, inget finsnickeri-krav i mitt fall. Får be att återkomma :)
 
Fick inspiration från ett videoklipp där killen byggde en zero clearance vagga till kap- och gersågen. Hur som helst han borrade hål genom vaggan rakt ned i hans träbord på vardera sidan om sågen, och låste fast vaggan med två rundstavar.

Jag valde att borra hål rakt genom utdragsskivan och ned i 45x45:an som lådutdragningsbeslaget är monterat i. Sen kapade jag till två bitar rundstav som jag låser utdragsskivan med.
 
Så du stoppar ned rundstavarna i hålen när du dragit ut hyllan och tar sen upp dem för stt kunna skjuta in hyllan? Ytterligare en smart infallsvinkel, jag skall fundera på om jag kan göra något liknande, borde funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.