Radonsanering ska göras. Fått tre offerter, lite olika lösningar men mestadels lika. Alla tyder på att större delen av radonet kommer från mark och mindre grad 5-15% från väggar i källar och ev. entréplan. Huset är 1,5plan med källare och entréplan på ca 100kvm.

* Förslagen är Radonsug, Östbergs IRE125C eller Östbergs IRR160D. Synpunkter?
Invändig eller utvändig montering? Lutar åt utvändig och installation insamband med omdränering.

* tätning vid brunnar och bottenplatta invändigt.

* friskluftsventiler i sovrum, vardagsrum. (Fresh TL100DE eller Fresh TLF) totalt 3-5st.

* ev. installation av 4st frånluftsventiler i våtutrymmen och tvättstuga.(fläkt KlimatK7)

Årsmedelvärde idag 600Bq, i källarplan 1100Bq, boytor 340-370Bq.

Låter detta rimligt? Några tips?
 
O
Börja med ventilationen. Därefter kan du fundera på resten. Antalet frånluftsventiler låter lite överdrivet mycket. Men det kanske är 4st utrymmen? Finns ingen anledning att göra mer till att börja med.
 
Odjuret skrev:
Börja med ventilationen. Därefter kan du fundera på resten. Antalet frånluftsventiler låter lite överdrivet mycket. Men det kanske är 4st utrymmen? Finns ingen anledning att göra mer till att börja med.
Fast i källarplan är det friskluftsventiler i alla rum redan, dessa är delvis öppna. Inga nya friskluftsventiler planerade där. Inga frånluftsdon och 1100Bq, så mer än ventilationen behövs nog där. Känd markradon. Eller?

Ja, fyra utrymmen. Ett duschrum i källaren, en tvättstuga, en toalett på entréplan och ett badrum på övervåningen.
 
K
i källaren har du troligtvis mest problem markradon och det beror på att man ofta (dock inte alltid, så kolla upp det) murade väggar under mark med annat än blåbetong, t.ex hålstensbetong, där är det tätning av samtliga genomföringar, runt golvbrunnar, inspektionsluckor, rensluckor, kabel/rör, sprickor etc som gäller med åldersbeständig silikon etc. + radonsug så du får undertryck under huset

Då kommer du i stortsett bli av med markradonet i källaren. på ovanvåningen är det förbättrad ventilation som gäller, friskluftventiler KAN hjäpla, men du måste också ha fungerande frånluft. Så har du Bergvärme åker du på att köra fläkten är jag rätt övertygad om, hade du haft panna hade det kanske fungerat av naturen!

Men sen kan man fråga sig, vill man ha radonsug till under plattan, friskluftventiler där det rasar in kalluft på vintrarna?
Eller skall man skippa ovanstående och installera FTX i hela huset, forcerad till- och frånluft med värmeåtervinning.. Då får du tillbaka lite av värmen åtminstone, minskad energiförbrukning, ökad komfort, mindre damm, vägljud etc..

Jag berättade ju om mitt fall i din förra tråd.. Förra ägaren fick samma utlåtande som du, här klippt exakt ur offerten:
Förutsättningar: Radongashalt 620 Bq/m3 i årsmedelvärde.

Låg – medelklassad blåbetong i övre plan (0,35 – 0,5 uSv/h). I entréplan lågklassad blåbetong (0,25 uSv/h) samt en del väggar i hålsten (0,17 uSv/h).

Radongasen härstammar till allra största delen ifrån marken.

I rum med blåbetong är det väggarnas ytskikt och ventilationen som påverkar radonhalten.
Säljaren tog sugen, och det vart bättre i källaren med oförändrat på boningsplanet.. Så nu håller jag på med FTX installationen själv och sparar i runda slängar 100.000 på det.

Är en av dina offerter från C*mn*t? *=o, e
 
Redigerat:
  • Gilla
Kaeg
  • Laddar…
Tack KjellTimell för utförligt svar!

En del är murat med "ljus blåbetong" (samma som lågklassad tydligen) enligt information och en del i hålsten, enligt info. Bergvärme.

Problemet med FTX i huset är nog att det ej finns biytor mm för dragning av rör osv i huset, svårt att få till sådan ventilation vad vi förstått.

Ej fått offert från dem du nämner ännu, väntar på dem med, men de har också varit där. Har offerter från tre andra Stockholms saneringsfirmor med hem, radon och innemiljöer som inriktning. ��
 
Redigerat:
O
Men hur ser det ut med frånluften? Du har berättat om tilluften... Men frånluften är minst lika viktig. Ett stort problem är att du inte har någon frånluft.
Jag röstar för att börja med ventilation. Du har ingenting att förlora på det upplägget. Mer än att du måste göra en till långtidsmätning. Men ventilationen är det viktigaste. Så varför köra på hela paketet direkt. Eftersom du skrivit i en tidigare tråd så hade säljaren innan installation av bergvärme mycket lägre radonhalt. Det som förändrades var ventilationen.
Om jag säger så här... Varför vill du inte börja med ventilationen? Det ska ändå göras.

FTX går alltid att installera. Det handlar bara om hur mycket man vill dölja rören. De går att bygga in utan några större problem. Kanske inte jättesnyggt... Jag håller på å monterar ftx, mitt system kostar runt 30000:-
inklusive ritningen. Men då gör jag jobbet själv. Så kolla vad paketet med radonsug kostar sedan funderar du ett varv till
 
  • Gilla
Kaeg
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Men hur ser det ut med frånluften? Du har berättat om tilluften... Men frånluften är minst lika viktig. Ett stort problem är att du inte har någon frånluft.

. Eftersom du skrivit i en tidigare tråd så hade säljaren innan installation av bergvärme mycket lägre radonhalt. Det som förändrades var ventilationen.

FTX går alltid att installera. Det handlar bara om hur mycket man vill dölja rören. De går att bygga in utan några större problem. Kanske inte jättesnyggt... Jag håller på å monterar ftx, mitt system kostar runt 30000:-
inklusive ritningen. Men då gör jag jobbet själv. Så kolla vad paketet med radonsug kostar sedan funderar du ett varv till
Inga aktiva frånluftsdon finns i nuläget, likt jag nämnde ovan. För oss är det självklart att alla våtutrymmen ska ha detta. Deg skulle vi satt in oavsett radon eller ej. :)

Tidigare ägarna hade vid sin radonmätning ingen dosa alls i källarplan, enbart en på övervåning och en dosa på entréplan. Mätningen vi gjorde hade fyra spårfilmsdosor, en på övervåning, två på entréplan och en i gillestugan som är aktivt använd. Men visst förändrades husets ventilation mycket i och med bergvärmen, tilläggsisolering och fönsterbyten som tidigare ägaren gjorde! Så såklart ska ventilation åtgärdas, inget snack om den saken!

Vii behöver "bara" komma fram till bästa och mest ekonomiska sätt och genomförande utan att ruineras, och att göra allt själva går tyvärr inte i vår livssituation och vardag.

Skulle FTX installeras vill vi ej ha synliga rör alls, rör går ej dra längs golv i källarplan och svårt för oss att se hur man praktiskt drar dem på entréplan heller tyvärr. Av de FTXanläggningar som vi sett som efterinstallerats av företag så har få varit diskreta utan Att märkas av i husets inre miljö. :-/ Men vi får kolla runt på det.

Offerterna ligger på mellan 50-70 000kr exkl rotavdrag för Radonsug med yttre installation och samtliga ventiler.
 
Ursäkta negativa tonen, lite pessimist.... Tack för tankar och svar.
 
Har ni någon typ av vind/kallvind som rör kan dras på ? Jag skulle inte fundera på annat än FTX om ni ändå är uppe i de siffrorna är det självmål att göra annat.
 
Kattvind finns på övreplan på båda sidor av husets långsidor.
 
Lägg gärna upp ritningarna om de finns så kan vi se om det går att lösa dragningen av ventilationen någorlunda smidigt.
 
O
Jag förstår fortfarande inte varför du inte börjar med ventilationen? Varför är du så tvärsäker på att det inte kommer fungera? Det hjälper inte med massa tilluft om du inte har någon frånluft. Då får du ingen rörelse på luften.

Radonsugens rör lär synas ordentligt. Med de pengar de sagt skulle jag absolut fundera på FTX.
Men börja nu med frånluften, därefter kan du fundera på om du ska installera radonsug Varför börja med det dyraste först?
Men det är inte mina pengar vi pratar om. Du gör som du vill. Tycker bara att det är dumt att vara så tvärsäker på att det inte fungerar. Du har ingen frånluft. Men jag ska inte hindra dig från att spendera massa pengar på radonsug.

Man kan bygga in rören till ftx systemet.
 
O
Lyssna mer på oss här på forumet, än på "radon experterna"
 
Odjuret skrev:
Jag förstår fortfarande inte varför du inte börjar med ventilationen? Varför är du så tvärsäker på att det inte kommer fungera? Det hjälper inte med massa tilluft om du inte har någon frånluft. Då får du ingen rörelse på luften.

Radonsugens rör lär synas ordentligt. Med de pengar de sagt skulle jag absolut fundera på FTX.
Men börja nu med frånluften, därefter kan du fundera på om du ska installera radonsug Varför börja med det dyraste först?
Men det är inte mina pengar vi pratar om. Du gör som du vill. Tycker bara att det är dumt att vara så tvärsäker på att det inte fungerar. Du har ingen frånluft. Men jag ska inte hindra dig från att spendera massa pengar på radonsug.

Man kan bygga in rören till ftx systemet.
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Vart har jag sagt att vi är helt emot ventilation eller att det ej kommer fungera?
Nr1 - vi har inte flyttat in i huset ännu. Kan inte börja med något förens tidigast i maj, men vill ha kött på benen innan.
Nr2 - vi vill absolut ha frånluftsventiler i samtliga våtutrymmen och tvättstuga oavsett vad som beslutas om saneringen.
Nr.3 - inga rör inne i källarplan är planerade i och med radonsugen, det är planerat med utvändig håltagning från utsidan in under huset i samband med dränering i samtliga offerter och då troligen kopplat till Radonsug ute alternativt indragning av rör i pannrummet. Inga rör synliga kors och tvärs inne i huset. :)

Som noviser på radon och sanering vill vi gärna ha input från flera håll, både företag och privatpersoner. Därmed lyssnar vi gärna på allas synpunkter Odjuret. Har du bilder på snygga FTXlösninhar där de ej påverkar rummens användning eller syns i rummen så tittar vi gärna på det.

Men vi kommer ej ha möjlighet att själva åtgärda ventilationen och saneringen för egen hand, utan kommer behöva ta in folk som gör det oavsett i princip vad för åtgärder som sedan ska genomföras.



Jonathan79 - har inga originalritningar, men ska kolla med kommunen. Har bara mäklarens "B"varianter ännu.
 
Rör kan t.ex. dras genom garderober, det plockar bort marginellt klädförvaringsutrymme...

Planerar man lite möblering av rum i samband med detta så...
 
  • Gilla
Kaeg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.