Hej,

Vi har spanat in på ett hus som har visning inom kort. Detta hus är byggt tidigt på 70 talet och jag behöver lite tips av er medlemmar.
Det är nämligen så att säljarna är ett äldre par och vad jag kan se på bilderna så ser det ut som de inte har gjort vid något alls med huset, de har knappt något pantbrev heller....
Så huset är i stort behov av renovering, men jag behöver veta vad vi skall tänka på vid eventuell besiktning vid en eventuell kontraktskrivning.

Lite kort info om huset:
Grund är betongplatta, grundmur är betonghålsten,stomme lättbetong, radon efter mätning 100bq/kvm(10 år gammal mätning)

Då jag misstänker starkt att inget är vidgjort på huset så funderar jag på följande tester/mätningar:
Besiktning(givetvis), radonmätning, kolla elen, avlopp, fukt, syllarna.

Vad mer behöver jag tänka på för att slippa få en massa överraskningar?
Vad kan dessa typer av tester/mätningar kosta att genomföra?
 
Kolla inner/yttertak, lyft på takpannor, kryp på vinden, kolla ev dränering så den är rätt utförd. Vilken uppvärmning? Är den bytt sedan radonmätningen för 10 år sedan tex.
 
Jag har haft ett 70-talshus - på den tiden inköpt som nybygge i Norrbotten. Ingen isolering i bottenplattan. Fördelen på 70talet var att det var snörika vintrar så man vann mycket på att skyffla upp mycket snö runt fasaden. Mitt råd: lägg slantar på riktigt duktig besiktningsman.
 
Bra nämnt! Skall kika på detta under visningen.
Uppvärmningen är vattenburen värme och installerades tydligen strax innan radon mätningen.
 
Förslag på duktig besiktningsman i Skåne trakterna?
Var inne på att anlita Anticimex och läste sedan medlemmarnas upplevelser och ändrade mig direkt.
 
Tidigt 70-tal:
- Kan ha syllar av tryckt virke innehållande pentaklorfenol
- Har sannolikt avloppsrör av dålig plastkvalité.
 
Redigerat:
Det som ofta är problem med hus från 70 talet är fukt och mögel, som kommer av att fukt tränger upp via betongplattan och upp i syllar osv.

Man byggde ofta med den lite underliga metoden att gjuta in syllarna i betongen. Syllarna bör annars ligga med fuktspärrande papp mot betongen. Men här gjöts de alltså in, så att fukt som sugs upp i betongen obehindrat kan tränga in i träet. Som murknar, fukten kan då även vandra vidare upp i väggarna med stora mögelskador som följd.

Efter några år på 70 talet så kom man på att lösningen hade brister. Syllarna murknade. Då började man gjuta in syllar av tryckimpregnerat virke, så de inte skulel murkan av fukten. Det har senare visat sig att tryckt virke som långvarigt utsätts för fukt avsöndrar en obehaglig lukt. Och fukten tränger som sagt vidare upp i konstruktionen, så man får både luktande tryckt virke, och mögel.

Situationen förvärrades av att många av de massproducerade villaområdena från den här tiden utsattes för systematiskt byggfusk, Det förekom att man plattade ut matjorden eller leran lite, strödde 2 - 3 cm makadamm på jorden, och så gjöt man en betongplatta på det. De plattorna tillförs hela tiden vatten från leran, det tunna lagret makadamm ger ingen kapilärbrytning, utan betongplattan suger vatten som en svamp.

Det finns massor av hus från den här tiden som är helt problemfria.

Men fukt och mögel har varit överreprenterat i hus från 70 talet. De flesta hus med de här felen har numer åtgärdats. Man byter syllarna (stagar upp hela huset, sågar bort nedre 30 .- 50 cm av alla väggar, och bygger nya nedre delar av väggarna med helt vattensäkra syllar av plast eller stål). Då måste ofast även alla golv bytas. Det är dyrt.
 
Tror inte du behöver oroa dig över syllarna!
Du skriver ju själv: "Grund är betongplatta, grundmur är betonghålsten,stomme lättbetong,"
Där hittar du nog inga syllar!
 
Viktigt att också kolla skick på fönster då detta är väldigt kostnadsdrivande om de behöver bytas. Är det rätt underhållet bör virket vara i gott skick.
 
O
Tja... du köper ett hus från 70 talet, där inte mycket har gjorts sedan dess. Det kommer finnas mycket att göra! Med det intressanta är ifall huset har varit älskat eller inte under dessa år. Det märks direkt när du kommer in.
Besiktningsman eller inte? Om det är ett hus från 70 talet där inte mycket är gjort? Då kan man fundera på hur pass duktig man själv är. Eftersom så mycket har gjort sitt.
 
O
Jonatan79 skrev:
Kolla inner/yttertak, lyft på takpannor, kryp på vinden, kolla ev dränering så den är rätt utförd. Vilken uppvärmning? Är den bytt sedan radonmätningen för 10 år sedan tex.
Vilken radon hysteri du har....:D Du lyckas nog nämna radon i nästan alla dina inlägg :p
 
Jaså? Det har jag inte tänkt på själv. Kanske är för att det är en viktig fråga, fast främst är det ventilationen jag snöat in på. Många glömmer detta och vet kanske inte hur viktigt det egentligen är.
 
Jonatan79 skrev:
...ventilationen ...viktigt...
Ja. För att inte tala om äldre hus än TS objekt. Där har självdrag ofta upphört p g a 1 meter gamla kajbon och löv i botten på varenda kanal. I kombination med värmepump = 0 drag. Ventilation glömmer folk helt :(

Det är bara fönster och dränering som gäller eftersom det är dom annonserna som sponsrar villatidningarna.
...och så radon och asbest då ;)
 
O
Jonatan79 skrev:
Jaså? Det har jag inte tänkt på själv. Kanske är för att det är en viktig fråga, fast främst är det ventilationen jag snöat in på. Många glömmer detta och vet kanske inte hur viktigt det egentligen är.
Radon är enligt mig överdriven hysteri kring....
Men du har rätt i ventilationen. Med bra ventilation så brukar radonet sjunka!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.