Har hittat bra svar jag känner mig trygg med när det gäller så gott som alla moment i byggandet av ett badrum utom taket.

Jag har uppifrån räknat,
kallvind
mineralull i lösvikt
sågspån
vindpapp
råspont

kommer sedan komplettera med nedregling för att få utrymme för elinstallation och spottar.
Och vill avsluta med takgips

väggarna blir
Plyfa
gips
plastmatta som tätskikt
Kakel

Behöver jag diffspärr i taket?
Räcker det att måla gipset med täta skarvar?
 
Taket i badrummet utförs precis som i vilket rum som helst. Har du kallvind ovanpå, ska plast användas i taket. Om det är uppvärmd övervåning, ovan. ska/behövs inget tätskikt/plast i taket.
 
Ok, hur ansluter jag på bästa sätt mot väggarna?
 
Per_Eriksson skrev:
Ok, hur ansluter jag på bästa sätt mot väggarna?
Då du har kallvind ovan antar jag att du menar, hur du ska ansluta plasten mot väggarna.

I väggarna ska du inte ha plast, då tätskiktet fungerar som ångspärr. Ångspärr ska man inte ha dubbelt av. Men plasten i taket låter du gå ner 10-20 cm på väggen. Därefter sätter du skivor på väggen.
 
Mikael_L
Det är verkligen vettigt att försöka förhindra den fuktiga luften från badrummet att ta sig upp på kallvinden, åtminstone så gott det går utan arbeta ihjäl sig med det.

Tänk på att det finns två mekanismer som tar upp fukt dit.
1. Luftrörelse, fuktkonvektion. Fuktig luft tillåts ta sig upp på vinden.
2. Diffusion, själva vattenångan passerar genom material.

1 är den mekanism som snabbast förflyttar största mängden fukt.
Så det är viktigast att få lufttätt (så det typ inte kan blåsa genom), och/eller med undertryck i huset åstadkommet med ventilationen.

2. Är en långsam process, och som beror på vilka material som ska passeras.
Papper, trå, gipsskiva är relativt diffusionsöppna material. Färger kan vara alltifrån relativt öppna till relativt diffusionstäta, allt beroende på färgtyp och vad tillverkaren har mixtrat ihop. Även hur tjocka lager man målat påverkar givetvis.
Väldigt diffusionströga material är diffusionstät plast, gummi, metaller osv.


Jag tycker att ni ska ha lite omsorg om taket.
Först och främst se till att det är luftätt.
Sen gärna måla med halvhyfsat diffusionströg färg. Väljer ni färg ur någon färgtillverkares våtrumssystem så har ni en rätt så tät färg.
 
Mikael_L
Det AG A skriver är korrekt.

Men då ert hus är ett befintligt gammalt hus så är lösningar med plast ibland svåra att få till bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.